Lära mer om MLS och gateade mätningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Lära mer om MLS och gateade mätningar

Inläggav Keba » 2006-05-27 15:00

Man ska förstå vad man gör för att det ska bli rätt.

Jag söker lite litteratur om MLS och gateade mätningar, vill lära mig matematiken som behövs och går det riktigt bra slutar det med ett litet mätprogram för Linux. Har ni några bra bokförslag? Mina förkunskaper är ca100p matematik men för länge sedan. (Dock mest diskret matte, för jag tyckte den var skojjigare :) )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-27 16:01

Principen är ju ganska enkel:

Excitera med en signal* som innehåller alla frekvenser. Ta in signalen från systemet på ena kanalen på linjeingången. Använd andra kanalen för loopback så kan ljudkortets tonkurva och fördröjning kalibreras bort.

Tag fouriertransformen för loopbacksignalen, och signalen efter systemet.

Utför en komplex division för varje frekvens ur fouriertransformerna, nu har man systemöverföringsfunktionens amplitud och fas. Om någon frekvens i referenskanalen blir svag, går det dåligt. Det brukar hända nära fs/2, så man gör klokt i att bandbegränsa divisionen litegrann.

Inversfouriertransformera överföringsfunktionen.

Klipp ut (gejta) den del av signalen som innehåller impulssvaret, men inte rumsreflexerna, eller möjlig överhörning mellan ingångarna på ljudkortet (vid t=0). Lägg dit ett Tukey-fönster på den urklippta snutten.

Transformera tillbaka till frekvensdomänen.

*Signalvalet spelar mest roll för störundertryckningen. Impulser innehåller för lite effekt, MLS maximerar effekten och smetar ut störningarna och distorsion i tidsled, logsvep har inte fullt så mycket effekt (men förskjuter den mot låga frekvenser vilket är bra eftersom störningarna som regel är kraftigare där), men koncentrerar harmonisk dist till egna tidsögonblick. Det utnyttjar Lilltroll i sitt trolldistprogram.

...fast nu var det ju litteratur du sökte, förstås... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2006-05-27 17:31

Tack Svante! Ja, så måste det ju bli. Men jag måste nog läsa på lite om jag ska kunna implementera det rätt. Och då behöver jag en bok (eller artikel) som beskriver metoden lite mer utförligt. Kanske rentav ett exempel.
Trolldist är ett intressant program menkräver ju MATLAB (rabarberpaj är gott...) och så vill jag ju förstå lite mer precis också...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-27 18:56

Ja, justja, det finns ju en JAES-artikel som beskriver det där. Inte just gejtning, men det är ju den lätta delen. Hmm, sitter hemma nu så jag kommer inte åt den, men Lilltroll vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-05-28 05:39

Börja med denna. Berätta sen om den var för svår eller för lätt så kan du få mera tips.

http://www.anselmgoertz.de/Page10383/Monkey_Forest_dt/Manual_dt/Aes-swp.pdf
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Keba

Inläggav Keba » 2006-05-30 18:29

Tack! Jag återkommer när jag läst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-30 20:55

lilltroll skrev:Börja med denna. Berätta sen om den var för svår eller för lätt så kan du få mera tips.

Det var en bra artikel, jag har ofta undrat hur dylika apparater fungerar!

Jag skulle vilja passa på att ställa en fråga som nog hör till sammanhanget. Jag har ofta stött på frekvensmodulerade signaler (s.k. warble tones) att använda för högtalarautvärderingar. De sägs förhindra att rumsresonanser hinner uppkomma. Fungerar det som avsett?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-30 22:17

lilltroll skrev:Börja med denna. Berätta sen om den var för svår eller för lätt så kan du få mera tips.

Farbror Anselm såg ju glad och gemytlig ut!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2006-06-02 18:40

hmm, länken funkar inte...
edit:

dubbel hmm, nu funkade länken...

/rickard
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2006-06-02 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-06-02 21:13

perstromgren skrev:

Det var en bra artikel, jag har ofta undrat hur dylika apparater fungerar!

Jag skulle vilja passa på att ställa en fråga som nog hör till sammanhanget. Jag har ofta stött på frekvensmodulerade signaler (s.k. warble tones) att använda för högtalarautvärderingar. De sägs förhindra att rumsresonanser hinner uppkomma. Fungerar det som avsett?

Impulsvaret är oberoende av exitationssignalen.
Om signalen i slutändan genererar ett impulsvar så kommer det att ha exiterat rummet på samma sätt som andra metoder. Det går utmärkt att köra med en bandbegräsad diracpuls vid mätning omm störnivån är löjligt liten. Snabbare signal än en dirac finns inte.
Att gate:a ett impulsvar löser problemet med reflexer eller rumsresonanser, men har nackdelen att frekvensupplösningen blir lägre.

Alla diskreta signaler kan beskrivas som ett antal tidsfördröjda diracpulser med varierande amptlitud. Även en warble tone kan ses som en superponering av många diracer med olika tidsfördröjningar.

Resonemanget förutsätter att rummet är linjärt samt tidsinvaiant, vilket det är på måttliga ljudtrycksnivåer med relativt snabba mätförlopp där ingen katt hoppar runt mellan högtalaren och mikrofonen 8) .
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-02 21:32

lilltroll skrev:Alla diskreta signaler kan beskrivas som ett antal tidsfördröjda diracpulser med varierande amptlitud. Även en warble tone kan ses som en superponering av många diracer med olika tidsfördröjningar.

Mja, fast en vobblande ton innehåller ju väldigt lite av de frekvenser som det inte vobblas förbi, så mätningen var nog knappast avsedd att resultera i ett impylssvar*. Vobblande sinusar brukar användas när en sinus är alldeles för smalbandig, på ungefär samma sätt som man använder smalbandigt brus, tex för att få upp ett rums efterklangstid i olika frekvensband. Man ska väl kanske säga också att det är en äldre teknik, som är rätt jordnära och intuitivt begriplig till skillnad från modernare metoder.

*Hehe, den felstavingen blev så rolig att den får stå kvar. 'Allo, 'allo.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-03 16:49

Svante skrev: Vobblande sinusar brukar användas när en sinus är alldeles för smalbandig, på ungefär samma sätt som man använder smalbandigt brus, tex för att få upp ett rums efterklangstid i olika frekvensband. Man ska väl kanske säga också att det är en äldre teknik, som är rätt jordnära och intuitivt begriplig till skillnad från modernare metoder.

Så det är en vettig metod för att med bara öronen till hjälp få en uppfatning om frekvenskurvan för högtalare plus rum?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-03 21:46

perstromgren skrev:
Svante skrev: Vobblande sinusar brukar användas när en sinus är alldeles för smalbandig, på ungefär samma sätt som man använder smalbandigt brus, tex för att få upp ett rums efterklangstid i olika frekvensband. Man ska väl kanske säga också att det är en äldre teknik, som är rätt jordnära och intuitivt begriplig till skillnad från modernare metoder.

Så det är en vettig metod för att med bara öronen till hjälp få en uppfatning om frekvenskurvan för högtalare plus rum?

Njae, det sa jag väl inte? Skulle jag använda öronen så skulle jag nog spela nån musik som jag vet hur den ska låta.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-03 23:06

perstromgren skrev:

Rosa brus är hyggligt användbart om man tränat in sig lite granna.

/Peter

Återgå till Teknikforum