Utomhusare i sommar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Utomhusare i sommar

Inläggav Ragnwald » 2006-05-26 19:38

Fick lite inspiration att bygga två behändiga utomhushögtalare.
Har redan dragit kabel genom väggen och satt anslutningar med regnskydd på husets solsida. Nu ska det spisas liggandes i Badenbaden.

Någon som gått i liknande tankar och har förslag på element och/eller byggkoncept ?

De får lov att vara billiga, för de skall utsättas för daggstänkta grillkvällar även. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-05-26 20:46

Verkar inte som någon tänkt i de banorna.

Hörde små PA-högtalare under ett arrangemang på Gärdet i Stockholm, tror inte de kunde rymma mer än en 8 tummare, men vilket tryck och ljudnivå, imponerande ljudkvallitet på popmusik i det fria.

Talgdank ? :roll:

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-26 20:48

Detta låter trevligt.
Visst vill man ha musik även ute!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-26 21:38

Tja, lådan kan du väl få tät! Element, hmm. PP-kon i basen, behandling av dammskyddet om den är av väv - tex silicon eller pva. Diskant, tja ta en billig så kan du ju alltid byta. Sjuksyster brukar ha "plåstersprey" som är elastisk och följsam. Montera elementen och täta ordentligt! Sluten låda är nog bäst. Spreya elementen! Kör!

/J

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-27 16:01

Hur är det med sol och högtalare. Misstänker att solens radioaktiva ljusfotoner går illa åt gummikanter på högtalarna.
Senast redigerad av soundbrigade 2006-05-27 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-27 16:04

soundbrigade skrev:Hur är det med sol och högtalare. Misstänker att solens radioaktiva ljusfotoner går illa ut gummikanter på högtalarna.

Jag rekommenderar minst ett drinkparasoll per element.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-27 16:09

Naqref™ skrev:Jag rekommenderar minst ett drinkparasoll per element.

Ska man tömma diskanterna på den där magnetiska oljan och hinka i lite vodka med is också??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 16:53

Du får nog beskriva vilka krav du har...hur mycket ljud skall det vara...skall de tas in på vintern... bjuder du på grilkväll (kommer bättre förslag då)?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-05-28 22:49

Tråkigt att min idé tolkades som ett skämt. :cry:

Naturligtvis ska de förvaras inomhus när de inte används och enbart användas när vädret tillåter mig att njuta av min trädgård på sommaren.

Är inte ute efter några starka ljudnivåer. det ska låta hifi och de ska vara så små att man ids konka ut och in dem, när lyssning påbjuds.

Blir väl säkert en hel del radiolyssning, minns ni sommarpratarna?
Men varför ska man inte kunna avnjuta sina skivfavoriter i trädgården?

Alltså; soft lyssning i så bra standard man nu kan få, med två högtalare placerade mod en husvägg utomhus.
Samma vägg fast på insidan hyser två högtalare jag aldrig skulle komma på tanken att avnjuta utomhus.

Hur ska tonkurvan se ut? Heltäckningsmattan är klar, i form av en mycket stor gräsmatta och absorbenter i form av syrénhäck, scherzminbuskar och kaprifolspaljé. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-28 23:38

Tonkurvan bör vara så rak den kan bli när högtalaren är placerad mot vägg. Baffelkorren bör alltså vara obefintlig. Kompencering för övriga begränsningsytor är lite onödigt. Spridningen bör nog vara så bra man kan få den.

Man bör definitivt undvika membran av polypropylen om de ska utsättas för solljus. Papper eller auluminium är säkert mycket bättre. Eftersom du kånkar in dem när det inte är bra väder så är dessa material ok. Basreflexlådor funkar likaså (även utan galler för möss och svalor).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-29 09:41

Hur låter det (hur illa) när en högtalare som är designad för att stå upptryckt mot en vägg (eller nära nog) i ett 25m2 stort rum plötsligt står ute på en 1000m2 villatomt?
Skulle man designa annorlunda för en fritt-rums-situation?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-05-29 11:20

Naqref™ skrev:Tonkurvan bör vara så rak den kan bli när högtalaren är placerad mot vägg. Baffelkorren bör alltså vara obefintlig. Kompencering för övriga begränsningsytor är lite onödigt. Spridningen bör nog vara så bra man kan få den.

Kan man då säga att vilken högtalare som helst, konstruerad för inomhuslyssning, har ett mer idealiskt akustiskt flöde, utomhus mot en husvägg ?
Verkningsgraden måste väl bli ordentligt lidande pga att det just inte blir några reflexer (frånsett den lägsta basen, som har stöd av väggen)?

Kanske behövs det fler små högtalare, vinklade från varandra ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-06-01 22:13

Hm... alltså ingen skillnad på inomhushögtalare och utomhus dito.
Absolut ingen skillnad på högtalare som ska spelas ute i guds fria och de som ska avnjutas i våra vardagsrum.

Det var en ny lärdom för mig i alla fall.
Frågar man experter så får man ju expertsvar. :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-01 22:31

Tolkade inte alls din fråga som ett skämt. Min tanke är bara att om de skulle vara kvar ute i ur och skur måste man tänka efter mer.

Har du någon storlek på lådorna som är acceptabel?

ps.. jag har högtalarkontakter på utsidan av huset och tar ut ett par högtalare soliga dagar. Det är inte tokigt alls med musik i trädgårdens gröna värld..

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-06-01 23:24

Jag har ett par JBL Monitor One jag tänkte hänga ut..

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-06-02 19:59

Ragnwald skrev:
Naqref™ skrev:Tonkurvan bör vara så rak den kan bli när högtalaren är placerad mot vägg. Baffelkorren bör alltså vara obefintlig. Kompencering för övriga begränsningsytor är lite onödigt. Spridningen bör nog vara så bra man kan få den.

Kan man då säga att vilken högtalare som helst, konstruerad för inomhuslyssning, har ett mer idealiskt akustiskt flöde, utomhus mot en husvägg ?
Verkningsgraden måste väl bli ordentligt lidande pga att det just inte blir några reflexer (frånsett den lägsta basen, som har stöd av väggen)?

Kanske behövs det fler små högtalare, vinklade från varandra ?

Använder du fri bord/solstols-placering utomhus?
Isåfall kan man inte räkna med basbonus från "lyssningsvägg"
/rumseslipsen

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-06-04 23:16

Kaffekoppen skrev:Har du någon storlek på lådorna som är acceptabel?

Storleken måste vara så till format och tyngd, att jag ids konka ut/in dem när andan faller på.

Tanken flög i mig att Carlsson OA-2212 måste vara helt idealiska, men aningen tunga. :wink:

Återgå till Teknikforum