Balanserad kontra obalanserad digitalöverföring.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Aspedistra

Balanserad kontra obalanserad digitalöverföring.

Inläggav Aspedistra » 2006-02-22 19:53

Kan någon förklara för mig? Jag får inte ihop detta med skillnaden i elektrisk överföring i den digitala domänen . SP/DIF eller BNC är oballad, medan AES/EBU ska heta balanserad överföring.
Var finns det två aktiva poler i detta? Vad jag förstår, så är den digitala signalen ett bitstreamflöde, bestående av 1:or och 0:or ! Alltså ingen aktiv eller negativ pol!
Om detta stämmer, vari skulle fördelen med s.k bal. överföring bestå i?
Är jag helt ute och cyklar?? :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-22 20:00

Även ettor och nollor behöver föras över med en elektrisk ström. För att en ström ska flyta krävs att strömslingan är sluten.

I obalanserad överföring sluts strömkretsen genom innerledaren och skärmen. I en balanserad sluts den mellan signalledarna.

Fördelen med den balanserade är att den blir okänslig för inducerade störningar vilka då uppträder likfasigt på de båda ledarna och därmed undertrycks av signalmottagaren. En obalanserad ledning är beroende av skärmens förmåga att skydda innerledaren från dessa störningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2006-03-05 15:45

de flesta mastringstekniker kör pga bättre ljud obalanserat spdif iställer för den balanserade AES/EBU. Optiskt digitalt skall tydligen låta sämre än elektrisk.

sök här för mer info http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/31/0

Användarvisningsbild
tobbjo

Inläggav tobbjo » 2006-06-07 22:48

Har länge undrat över en sak. Är inte speciellt ljudkunnig men..

Frågan är hur en digital signal kan påverkas av vilket medium den förs över via. Antingen kommer ettan/nollan fram eller så gör den det inte. Och för att få den att inte komma fram borde någon ha gjort ett generalfel vid designen av produkten i fråga.
En förklaring av detta skulle vara trevligt.

Mvh
/Tobbe

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-07 23:25

Kan kanske ha med tid att göra... ett worddokument är ju statiskt så kommer delarna lite olka tar det ju bara längre tid att öppna det.. musik är ju dynamiskt, strömmande..och man vill ju ha signalen flytande...

.. varning: flummeri!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-06-08 00:48

Ja, problemet är inte om 1 eller 0 kommer fram, utan om de gör det utan tidsfel (jitter).

1 och 0 brukar ju alltid komma fram, om allt är helt.

Mvh

Återgå till Teknikforum