Lite frågor om högtalarmätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerA

Lite frågor om högtalarmätning

Inläggav PerA » 2006-05-15 23:13

Har några 12 tummare som ska utvärderas mot varandra, byggt en 25 liters referenslåda för att få fram alla T/S o sånt. Funkar fint men har lite funderingar.

1. När man mäter frekvensgång (mäter i ekofritt labb) ska man mäta närfält på elementet + nära port + nån meter ifrån och sedan lägga ihop dessa. portnivån (på portad låda) ska korrigeras med en formel som sänker nivån med ca 5dB, men det blir alltid lägre nivå från porten än elementet o så ska man sänka ännu mer, känns galet, när man lägger ihop det så tillför knappt porten någonting.
Labbet är ekofritt ner till70-80Hz
Inte så konkret fråga kanske men vad har ni för erfarenheter här.

2. Mäta känslighet på elementet, borde ju göras med referenslåda men
hur kan det då stå på lösa element man köper, går väl inte att mäta känsligheten utan låda?

...sånt här borde standardiseras

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-17 18:53

Jag har denna procedur (oftast mäter jag dock med tidsfönster på 1m håll)

T/S parametrarna tar jag upp i fri luft med hjälp av en vikt på konen som jag mätt upp med en mkt noggrann våg, vikten kan vara ungefär lika med elementets rörliga massa eller lite mindre, på mindre element räcker det med en klump häftmassa.

En närfälts mätning av basen mitt framför elementen med miken i nivå med baffeln. Sen gör man en dito mätning mitt i basreflex röret. Skillnaden mellan ljudtrycken är då som förhållandet mellan rördiametern och baselementsdiametern.
Och basröret skall hamna några dB lägre än elementet, precis som du själv märkt.

Känslighet skulle jag nog mäta i en låda med en dB mätare och en 2,83V insignal till elementet och på ett avstånd av 1 meter. Utan låda får man ligga närmare kanske max 25cm bort och sedan räkna om värdet till.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-17 21:42

skrutten skrev:
Sen gör man en dito mätning mitt i basreflex röret. Skillnaden mellan ljudtrycken är då som förhållandet mellan rördiametern och baselementsdiametern.
Och basröret skall hamna några dB lägre än elementet, precis som du själv märkt.

Nejnej, pratar vi om ljudtryck (amplitud alltså), så måste areorna jämföras, dvs förhållandet mellan diametrarna i kvadrat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-17 21:50

Morello skrev:
skrutten skrev:
Sen gör man en dito mätning mitt i basreflex röret. Skillnaden mellan ljudtrycken är då som förhållandet mellan rördiametern och baselementsdiametern.

Nejnej, pratar vi om ljudtryck (amplitud alltså), så måste areorna jämföras, dvs förhållandet mellan diametrarna i kvadrat.

Självklart är det så, arean skall det vara :oops:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-17 22:22

Om du har satt en tolvtummare i en 25-liters låda så är det troligt att den är för liten (svårt att veta iofs eftersom vi inte vet Vas för elementet) och kanske blir det så att det inte ska komma så mycket ur porten om den är för lågt stämd.

Känsligheten anges en bit ovanför systemresonansen och där är nivån ganska oberoende av lådstorlek. Ofta är den teoretiskt beräknad utifrån Bl, Re, Mms och Sd. Den gäller dessutom i halvrymd, om du mäter i helrymd (i en liten låda i ekofritt rum) kommer du att få 6 dB lägre känslighet.

Kan du visa kurvorna du får?

Vad är det för element?

Stämmer kurvorna du får med en simulering?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-05-24 11:36

Tack för svar.
Detta med känsligheten har jag läst mig till att det finns "in room" och frifält men i princip inga skriver vilken känslighet det är, vanligtvis är det nog in room eftersom det ger högre nivå, men detta gör ju känslighetsparametern väldigt opålitlig, vilket jag också kommit fram till med lite mätningar, stämmer inte med specarna. Jag gör frifälts mätningar.

Ska se om jag kan lägga ut några bilder, då brukar folk bli mer intresserade :)

Tänkte på det här med nivån ut från porten, den blir lägre ju lägre den är stämd till men vad är det som egentligen bestämmer nivån kontra element nivån? Dels har det väl med hur välbyggt allt är men finns det något mer som styr detta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-05-24 17:27

PerA skrev:Tack för svar.
Detta med känsligheten har jag läst mig till att det finns "in room" och frifält men i princip inga skriver vilken känslighet det är, vanligtvis är det nog in room eftersom det ger högre nivå, men detta gör ju känslighetsparametern väldigt opålitlig, vilket jag också kommit fram till med lite mätningar, stämmer inte med specarna. Jag gör frifälts mätningar.

I datablad är det brukligt att ge den i halvrymd.

PerA skrev:Tänkte på det här med nivån ut från porten, den blir lägre ju lägre den är stämd till men vad är det som egentligen bestämmer nivån kontra element nivån? Dels har det väl med hur välbyggt allt är men finns det något mer som styr detta?

Mja, det är inte helt enkelt att beskriva det. Det beror på... allting, typ. Man måste dimensionera låda och element som en helhet, men i grova drag behöver man fs, Vas och Qts för elementet, och fh och Vb för lådan. De ger tillsammans tonkurvan och alla påverkar nivån vid fh. En simulator är bra för att lära sig vad som händer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-06-08 02:31

Jag använde flera olika stora lådor, 20, 40, 60 och 100 liter, för att mäta upp högtalarparameterarna. Den första mätningen gav en indikation på Vas varvid en låda valdes som hade samma storleks ordning som det uppmätta Vas. Resonanserna Fl, Fb och Fh mättes med hjälp av fasmätning av ström och spänning genom talspolen. Nivån på konutslaget sattes till det förväntade största utslaget av Xmax. Här kan det vara på sin plats att nämna att de uppmätta parametrarna varierar med valt Xmax. Hos somliga element väldigt mycket. Metoden gav reproducerbara resultat och är känslig, både på gott och ont.

Återgå till Teknikforum