Inspelningsvolym på vinyl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-08 13:13

Trepip skrev:Då förstår jag också anledningen till att det är olika volym på olika plattor. De ville helt enkelt få lite mer tid/sida, om jag har fattat rätt.

Korrekt. Notera också att skivbruset ligger kvar på samma absoluta nivå oavsett utstyrning, vilket får till följd att när du drar upp volymen på de svagare utstyrda skivorna så följer bruset med => sämre signal/brusförhållande.

Därför styr man helst ut skivor med krav på ljudåtergivning ordentligt, så att de inte (skiv-)brusar. Man kan också pressa dem i 45RPM för att få lite extra nivåutrymme att använda(*).

Per.

*) ... men när jag skrivit det inser jag att jag inte vet varför! Kan det vara så enkelt att samma utsyrning ger högre nivå (för att skivan snurrar fortarare) för samma slkivbrus? Men då borde bruset också öka! Eller?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-06-08 13:22

Ska vi bli seriösare ändå så finns det referensnivå för LPskivor, precis som för alla andra ljudlagringar.

Man anger en given nålhastighet vid en viss frekvens som "normal", och skulle kunna tänkas definiera vilken ljudnivå en viss signal inspelad med den graveringshastigheten skulle återges med som "norm". Tyvärr är skivans dynamik för begränsad för att man ska kunna normera absolut ljudtryck vid referensnivån, utan det skulel i så fall få göras för varje enskild inspelning.

5,5 cm/s/1 kHz brukar ofta anges som en nivå där man anger pickupers utspänning, för jämförelser. Det ska man kanske se som en "normnivå" som ska kunna återges som "starkt". Längre än så kan man nog inte normera skivavspelning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-08 14:37

Skivbruset minskar inte bara för att man graverar med 45 rpm däremot så får man lite lägre THD i innerspår och ibland brukar man gravera med något högre nivå. Att man anger utspänningen för en pickup vid 5,5cm beror nog mer på att testskivorna som används är just graverade med den hastigheten. Jag kan inte bestämt just nu säga vilken nivå det motsvarar men jag skulle tro att det ligger på -20dB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-08 14:55

Skivbruset minskar inte bara för att man graverar med 45 rpm däremot så får man lite lägre THD i innerspår och ibland brukar man gravera med något högre nivå. Att man anger utspänningen för en pickup vid 5,5cm beror nog mer på att testskivorna som används är just graverade med den hastigheten. Jag kan inte bestämt just nu säga vilken nivå det motsvarar men jag skulle tro att det ligger på -20dB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-08 15:06

Ja, -20 dB relativt 55 cm/s. :)

När jag skulle göra mitt senaste RIAA-steg kollade jag några starkt graverade 45 RPM-album för att få en uppfattning om nivå och jag hittade några skivor som tangerade 50 cm/s peak , vilket gör cirka 50 mV från en OM40.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-08 15:15

När jag skulle göra mitt senaste RIAA-steg kollade jag några starkt graverade 45 RPM-album för att få en uppfattning om nivå och jag hittade några skivor som tangerade 50 cm/s peak

Och vilka skivor var det? :roll: Dom skivorna skulle jag nog gärna vilja se med egna ögon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-08 19:39

Skivan "Blues Direct" med Gugge Hedrenius Group 9 som gjordes av radio&television 1977 har på konvulutet en graf med utstyrningsnivån. Såväl före som efter RIAA-korrektion. Det användes ett instrument med attacktid om 2ms, det riktiga toppvärdet torde alltså ligga högre. Toppvärdet var före RIAA-korrektionen 32 cm/s. Låter inte orimligt med de där 55 cm/s som Morello nämner.

Föregående

Återgå till Teknikforum