Skillnadstonhögtalaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Skillnadstonhögtalaren

Inläggav paa » 2006-06-08 12:42

Hur gick det med projektet där en mängd små ultraljudsstrålare skulle skapa hörbar musik genom att avge höga skillnadsfrekvenser som ligger så nära varann att skillnaden skulle skapa de hörbara tonerna. (Kanske det mest var till för att aktivera några riskvilligkapitalister?)
Tanken var i alla fall att det inte skulle behövas några stora baslådor.
Men, hur adderas två ultraljudstoner på t.ex 80.000 Hz och 80.050 Hz?
Om båda ultraljudsstrålarna är på 100W vardera, vilken effekt kan det max bli på 50 Hz skillnadstonen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-08 15:30

Spontant från en person som inte besitter den största kompetensen på detta forum:
Varför använda denna teknik i basen? Vad som krävs för att skapa bas är ju starkt förenklat endast Vd och motorkraft, som idag finns i stort urval till låga priser.
Med tanke på hur dåligt luft kopplar mot drivelement (impedansförluster), brukar man ju använda så stora ytor i basen som möjligt.
Skapar inte denna "modulationsteknik" både stora problem med "fasningen" och med enorma mängder värme som måste ta vägen någonstans?

Detta är min intuitiva reaktion, utan att ha sett tekniska uppgifter på ideen.

/Alexander

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-08 20:44

Prylen finns som produkt. Jag har mätt på en liknande pryl, ock jag vill minnas att ultraljudsnivån var ungefär 130 dB rakt framför den. Om vi säger att den bestrålade en yta på 4 dm2, dvs 0,04 m2 och eftersom 130 dB motsvarar 10W/m2 så strälade den ut en akustisk effekt på 10*0,04=0,4 watt. Inga 100 watt akustisk effekt alltså.

Ljudnivån i hörbara området blev blygsam, kanske 70 dB.

Kunde man mata ut 100 watt akustisk effekt så skulle det bli mer effekt i det hörbara området, även procentuellt. Men majoriteten av effekten kommer ändå att hamna uppe i ultraljudområdet, så lösningen är knappast att betrakta som ett sätt att få ut mycket akustisk effekt i lågfrekvensområdet. Det är snarare riktverkan man får, även för de låga frekvenserna som är intressant. Hifi är det knappast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum