"Stacka" PC-högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

"Stacka" PC-högtalare?

Inläggav Nefilim » 2006-06-10 11:32

Eftersom jag ännu inte fått tillbaka min förstärkare från reparation, lyssnar jag mycket på musik från datorn numer.

Jag har av viss anledning dubbel uppsättning av högtalare till den. (5:1-system)

Går det att "stacka" eller använda dubbla högtalare till frontarna? Det handlar om exakt samma högtalare. Vad finns det för risker? Skulle jag vinna något på det?
:?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-10 11:37

impedansen halveras å känsligheten fördubblas....mer än så vet jag inte

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-10 11:49

Du vinner ingenting på det. Dom låter ju likadant. Möjligen kan du få lite mer tryck i ljudet eftersom du dubblar konarean. Du kan ju också leka med att vrida högtalarna lite åt olika håll och sprida ljudet lite mer i sidled. Men det blir knappast vare sig ljudet eller musiken bättre av, bara annorlunda.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-06-10 15:13

Rimligen bör ju de högre registren bli sämre också. Vid frekvenser med våglängd kortare än avståndet mellan elementen kommer du att få problem - om nu kurvan var rak innan (?) så kommer den inte att vara det sedan. Dessutom kommer den att "fladdra" om du inte sitter väldigt, väldigt stilla.

/J

PS. Tror ändå på det där med att rikta bort det ena paret. Då får du stackningseffekten i basen och slipper problemen vid högre frekvenser! Å andra sidan lever man väl med de här problemen i alla 5.1-system (eller högre) så om du gillar det du hör så är väl allt ok?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-10 15:19

Ok. Då vet jag. Tack för info. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Teknikforum