Nätfrekvens

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Nätfrekvens

Inläggav Snusmumriken » 2006-05-30 03:23

Ursäkta en dum fråga, men kan nätfrekvens påverka ljudet vid uppspelning? Den kan ju variera lite 49,9 Hz ibland och 50,1 Hz ibland har jag hört.

Är oscillator eller motor i CD-spelare beroende av detta och gör att musiken kan spela en smula fortare? Eller omvandlas strömmen alltid till likström eller passerar filterkomponenter i apparaterna och då är det strunt samma? (Jag kan nästan inget om elektronikkonstruktion.)

Man kan ju iaf lätt får för sig att det låter lite lugnare ibland (=långsammare), fast det beror säkert mest på hur lugn man är själv för tillfället.

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2006-05-30 03:36

Jag kan tillägga att jag har ett armbandsur från Kina som går 33 % för fort/are när man slår på bakgrundsbelysningen. Kanske inte riktigt relevant, men ganska komiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-30 08:09

Variationer i skivans rotationshastighet i CD-spelare påverkar inte det ljudande resultatet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Nätfrekvens

Inläggav Almen » 2006-05-30 09:23

Snusmumriken skrev:omvandlas strömmen alltid till likström eller passerar filterkomponenter i apparaterna och då är det strunt samma?
Japp, inkommande växelspänning transformeras ned och omvandlas till likspänning innan den används. Med spänningsstabilisatorer och glättningskondensatorer har variationer i växelfrekvensen ingen betydelse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-30 09:29

Det är bara vissa gamla vinylspelare med rem och synkronmotor där hastigheten och därmed tonhöjden påverkas direkt av frekvensen. Däremot tror jag inte att frekvensen normalt varierar så mycket som 0,1 Hz. Alla kraftverk måste vara synkroniserade inom en bråkdel av en våglängd, och drar någon iväg med 0.1 Hz så tiltar det ur ganska snabbt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

manw

Inläggav manw » 2006-05-30 10:28

Över dygnet så försöker man hålla nätfrekvensen på medelvärdet 50Hz (jag vet inte med vilken nogrannhet). Under dagen när industrierna kör och det är hög last så snurrar generatorerna lite långsammare, och under natten försöker man "köra in" detta med en lite högre frekvens. Detta för att (tid-)klockor som använder nätfrekvensen som frekvensnormal inte skall dra sig så mycket.

I en CD spelare så styrs allt från en kristalloscillator med ett servosystem för skivan, så jag skulle vilja påstå att den inte påverkas alls av nätfrekvensen.

I (exempelvis) min gamla vinylsvarv så regleras rotationshastigheten av en frisvängande oscillator som trimmas med en liten potentiometer ("pitch kontrollen"). Stroboskopet för att ställa hastigheten består däremot av en glimmlampa som blinkar med nätfrekvensen.

Här kan man se att en inställning gjord (med glimlampan) under höglasttid stämmer då under just denna tid, men exempelvis under natten misstämmer inställningen. I mitt fall är det då inte rotationshastigheten som ändras, utan stroboskopet = nätfrekvensen.

Har man däremot en vinylspelare med synkronmotor kopplad till nätfrekvensen kommer hastigheten att variera något, men jag tror att det är väldigt lite.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2006-05-31 11:34

Frekvensen i nätet varierar med skillnaden i produktion och konsumtion av el. De som är ansvariga för balans upprätthålls i nätet är Svenska Kraftnät.
De tar in prognoser timme för timme om hur mycket producenterna tänker producera och hur mycket elbolagen tror att de kommer att sälja. Sedan matcher de dessa och vid behov så korrigeras det.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-31 20:59

http://www.svk.se/web/Page.aspx?id=5245

dunka iväg ett mail och fråga om du kan få ett utdrag över avvikelserna för en vecka eller månad..

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2006-06-12 17:54

Sagt och gjort. Jag fick svar idag. Frekvensstatistik för vecka 14, 2006. Hu vad det svänger!

Word doc länk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-12 19:17

Nätspänningens frekvens har som sagt ingen betydelse för CDns rotationshastighet och än mindre för ljudets. Ljudet klockas nämligen ut styrt av en kristalloscillator med ruskig precision (och jo, det är viktigt att den är stabil, jfr jitterdebatten). Mellan läsningen av skivan och D/A-omvandlaren sitter ett buffertminne. Om skivan snurrar lite för långsamt så ökas hastigheten så att den hinner ikapp, men hastigheten som data klockas ut till D/A-omvandlaren påverkas inte av det om inte minnet blir tomt (vilket det normalt inte blir). Skivans hastighet kan alltså variera utan att det påverkar ljudet.

Som grädde på moset så påverkas inte skivans hastighet alls av nätfrekvensen, utan den styrs just av hur mycket plats det finns ledigt i bufferten.

Har man en vinylspelare med synkronmotor (synkad på nätfrekvensen), däremot, så kommer avspelningshastigheten att vara direkt proportionell mot nätfrekvensen. Det verkar från dina grafer som att den varierar mellan 49,9 och 50,1 Hz eller 0,4%, vilket motsvarar log2(50,1/49,9)=0,0058 oktaver eller 0,069 halvtonssteg.

Detta är mindre än vad som är hörbart, speciellt med tanke på variationernas långsamma natur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-13 20:39

Hm, det ser ändå ut som om klockor som baserar sig på nätfrekvensken kan gå ca 5 sekunder fel. Kanske inte så avgörande för väckarklockan, men i många sammanhang krävs bättre noggrannhet.
Det var i alla fall större variationer än jag hade trott.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-13 20:46

Långtidsstabiliteten är mycket god. Det kan se illa ut om man tittar över ett dygn men tar man över flera veckor blir medel väldigt nära 50.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-13 20:55

silvervarg skrev:Hm, det ser ändå ut som om klockor som baserar sig på nätfrekvensken kan gå ca 5 sekunder fel. Kanske inte så avgörande för väckarklockan, men i många sammanhang krävs bättre noggrannhet.
Det var i alla fall större variationer än jag hade trott.

Som Jax säger, men på ett annat sätt, så kan en klocka gå 5 sekunder fel, men inte tex 5 sekunder per dygn, eller ens 5 sekunder per månad. Ligger klockan efter, så ökar man frekvensen så att man kommer ifatt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum