måste högtalare vara stora för att spela högt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

måste högtalare vara stora för att spela högt?

Inläggav housemicke » 2006-06-12 21:46

mm det är frågan det. kan man tex få ut samma ljudtryck ur en 20literslåda som en på 60 liter? fast nu var det inte bara ljudtryck/styrka jag tänkte på utan även "dunket" i bröstet, måste man ha stora lådor om man vill ha mycket dunk, eller kan man slänga i någon långslagig bas o få samma ljudtryck och samma dunk som en betydligt större (3-4gånger kanske) högtalare? eller finns det inga genvägar? nån som vet
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-12 22:02

Dunken i bröstet kommer av frekvenser på 130 hz om jag inte minns fel... teoretiskt kan man göra små högtalare som "dunkar" rejält men bra kanske det inte skulle låta...

Det känns som större konarea har bättre koppling till luften och kan därför skicka iväg ljudet med mindre förluster pga. luftens elasticitet en ett litet element... så mer "dunk" når din bröstkorg och exciterar dess resonansfrekvens! Storleken på lådan har nog ingen betydelse annat än att större element ofta vill ha större lådor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-12 22:38

Ett rejält dunk kan man säkert fixa med en låda som resonerar vid typ 130 Hz. Om det låter musik är en annan sak...

Vill man ha både en naturlig och snabb bas, som går djupt och dessutom känns - då krävs det såväl större element som större låda. Nu är ju inte bas det enda som behövs och vill man ha lite drag i övriga register så krävs det konarea där också. Jag har personligen svårt för 2-vägshögtalare, det räcker lixom inte riktigt till. Rent tekniskt, med frekvensgång å så, ja. Men den där riktiga upplevelsen av "the real thing" infinner sig inte.

Min erfarenhet är att den riktigt djupa basen inte är nödvändig bara man har övriga register återgivna på ett fullödigt sätt. Ett bra återgivet mellanregister ger så mycket "värme" att det sista under tex 50 Hz inte alls känns så nödvändigt.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-06-14 13:56

Håller med Bill ganska mycket här. Dvs. att om man har ordentlig kapacitet på 50-500Hz så saknar man den sista oktaven mindre än om man har ett system som inte klarar kakan lika fint.

/Peter

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-06-14 16:26

Dunken i bröstet kommer av frekvenser på 130 hz om jag inte minns fel

Att basen "känns" beror på att luften i bröstkorgen kan komma i resonans (det sker vid ungefär 60hz) om man spelar tillräckligt starkt
ett bra rum!

Återgå till Teknikforum