Tjena
Jo, det är väl så att trådarna verkar diskutera på olika abstraktionsnivå beroende på hur mycket deltagarna kan i ämnet. För egen del kan jag väl känna att jag ligger lite mitt emellan, och kan vara lite rädd för att ställa dumma frågor ibland, eller dumma, varför då? "Experterna" måste ju ha lärt sig nånstans de också, genom att fråga någon kanske?
Men i vissa trådar t.ex. "Q-värde hos basreflexlåda" så skulle det väl inte röra sig så mycket framåt om alla grundläggande begrepp skulle förklaras.
Så finns det ju en hel del böcker för i det här fallet högtalardesign. En gratis "bok" som är på en ganska grundläggande nivå finns att ladda ner på nätet (finns säkert massor).
www.coster.se/images/kompendium.pdf
Väldigt mycket i kompendiet är en förenkling av verkligheten, och det har till och med rackats ner en del på den i detta forum, men säg att man kanske i alla fall kan nå upp till 80% (bara yxade till nåt) med denna förenklade beskrivning, och det är ju inte dåligt. Hursomhelst, så är du ute efter en introduktion till högtalardesignandets ädla konst så tror jag att den inte är så dum, men man kan ha i åtanke att den är förenklad.