Förklaringar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Förklaringar.

Inläggav Nefilim » 2006-06-15 16:08

Det finns en del benämningar och förkortningar främst då man är inne på tekniken inom elektronik osv.

Skulle vara bra om ni kunniga delade med er av, och förklarade innebörden för oss/mig, som inte är så insatt i terminilogin, men har ett stort intresse!

Exempel: VAS, QT, resonansfrekves, osv. Ja ni förstår vad jag menar.
Det finns ju massor av andra termer förutom de jag nämnt.

Tacksam för klarhet! :?

(Stämmer väl bra med min signatur nedan).
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-06-15 17:48

VAS är väl ekvilant luftvolym för samma fjädring konen upplever pga. upphängning, membranvikt osv. Alltså den luftvolym som krävs för att ge samma motstånd som konen upplever.

QTS är en summa av en massa parametrar, för att göra det lättare att beskriva ett elements egenskaper. Om man ser på QTS-värdet kan man snabbt se huruvida elementet är lämpligt för en viss konstruktion, ungefär. Sen spelar många andra parametrar in, men det ger en viss insyn.

FS är den frekvens där konen på ett element rör sig som lättast. Elementet har en impedans-peak där men frekvensgången är ändå intakt (beroende på QTS-värdet, där högre QTS-värde ger en förhöjd nivå vid resonansfrekvensen pga. svag motor, därför element med högt QTS fungerar bättre i slutna lådor, som ju rullar av frekvensgången tidigt och kompenserar för den höjda nivån kring Fs

Tror jag har någorlunda rätt i alla fall. :)

manw

Inläggav manw » 2006-06-15 22:26

Tjena

Jo, det är väl så att trådarna verkar diskutera på olika abstraktionsnivå beroende på hur mycket deltagarna kan i ämnet. För egen del kan jag väl känna att jag ligger lite mitt emellan, och kan vara lite rädd för att ställa dumma frågor ibland, eller dumma, varför då? "Experterna" måste ju ha lärt sig nånstans de också, genom att fråga någon kanske?

Men i vissa trådar t.ex. "Q-värde hos basreflexlåda" så skulle det väl inte röra sig så mycket framåt om alla grundläggande begrepp skulle förklaras.

Så finns det ju en hel del böcker för i det här fallet högtalardesign. En gratis "bok" som är på en ganska grundläggande nivå finns att ladda ner på nätet (finns säkert massor). www.coster.se/images/kompendium.pdf

Väldigt mycket i kompendiet är en förenkling av verkligheten, och det har till och med rackats ner en del på den i detta forum, men säg att man kanske i alla fall kan nå upp till 80% (bara yxade till nåt) med denna förenklade beskrivning, och det är ju inte dåligt. Hursomhelst, så är du ute efter en introduktion till högtalardesignandets ädla konst så tror jag att den inte är så dum, men man kan ha i åtanke att den är förenklad.

Återgå till Teknikforum