Baffelsteg kontra 1-vägare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Baffelsteg kontra 1-vägare

Inläggav Nattlorden » 2006-04-20 12:46

Satt och skummade min loudspeaker cookbook, men tyckte det var svårt att finna info om baffelsteg över huvud taget.

Att man kan hantera detta vid delning av element kan jag tänka mig, men hur gör man med baffelsteget om man använder ett bredbandigt element?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-20 16:32

Vad tror du om att inte ha någon baffel?

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Baffelsteg kontra 1-vägare

Inläggav Svante » 2006-04-20 17:13

Nattlorden skrev:Satt och skummade min loudspeaker cookbook, men tyckte det var svårt att finna info om baffelsteg över huvud taget.

Att man kan hantera detta vid delning av element kan jag tänka mig, men hur gör man med baffelsteget om man använder ett bredbandigt element?

Edge föreslår en enkel kompensationskrets. Annars kan man ha hjälp av talspoleinduktansen, men bäst är förstås att skaffa en simulator som simulerar både elementet och baffelsteget samtidigt. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-20 21:00

Får väl ta och prova den däringa Edge någongång. Hanterar den ovala element?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-20 21:09

Nattlorden skrev:Får väl ta och prova den däringa Edge någongång. Hanterar den ovala element?

Ja, det gör den. Jag trodde aldrig att någon skulle använda det. Det gör däremot inte Basta!, av någon anledning... :cry:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-04-20 21:12

Svante skrev:Ja, det gör den. Jag trodde aldrig att någon skulle använda det. Det gör däremot inte Basta!, av någon anledning... :cry:

Edge, eller ovala element? "Ovalt" element finns ett i huset redan, klassikern KEF B-139 (som sitter i en TL-subba).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-20 21:31

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Ja, det gör den. Jag trodde aldrig att någon skulle använda det. Det gör däremot inte Basta!, av någon anledning... :cry:

Edge, eller ovala element? "Ovalt" element finns ett i huset redan, klassikern KEF B-139 (som sitter i en TL-subba).

Alltså, Edge fixar ovala element, men det gör inte Basta!.

manw

Inläggav manw » 2006-04-22 09:54

Svante skrev: Edge föreslår en enkel kompensationskrets. Annars kan man ha hjälp av talspoleinduktansen, men bäst är förstås att skaffa en simulator som simulerar både elementet och baffelsteget samtidigt. :wink:

Skulle du kunna utveckla detta lite, jag har funderat lite kring detta med spänning och ström till högtalarelementet.

Som jag har förstått det så tar man alltid upp frekvensgången hos en högtalare matad med låg källimpedans (konstant spänning). Kraften i motorn kommer ju däremot från strömmen genom spolen. Så i elementets frekvensgång bör då ligga talspoleinduktansens påverkan bland annat.

Hur menar du att man skulle kunna utnyttja den? (I ett passivt filter har man ju längre inte en låg källimpedans förutom långt in i passbandet).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-22 11:37

manw skrev:
Svante skrev: Edge föreslår en enkel kompensationskrets. Annars kan man ha hjälp av talspoleinduktansen, men bäst är förstås att skaffa en simulator som simulerar både elementet och baffelsteget samtidigt. :wink:

Skulle du kunna utveckla detta lite, jag har funderat lite kring detta med spänning och ström till högtalarelementet.

Som jag har förstått det så tar man alltid upp frekvensgången hos en högtalare matad med låg källimpedans (konstant spänning). Kraften i motorn kommer ju däremot från strömmen genom spolen. Så i elementets frekvensgång bör då ligga talspoleinduktansens påverkan bland annat.

Hur menar du att man skulle kunna utnyttja den? (I ett passivt filter har man ju längre inte en låg källimpedans förutom långt in i passbandet).

Ja, jo, verkan jag talar om finns med i den uppmätta tonkurvan. Man kan inte göra så mycket åt den som konstruktör, men i princip är det ju så att talspoleinduktansen ger en fallande tonkurva mot högre frekvenser och baffersteget ger en stigande tonkurva. I verkligheten finns det fler faktorer, som konuppbrytning etc, som påverkar slutresultatet.

Här rörde det sig om en envägare efter vad jag förstod, så något delningsfilter är ju inte aktuellt.

Vad jag menade är att talspoleinduktans och baffelsteg är två effekter som i någon mening motverkar varandra.

Användarvisningsbild
Lowlife

Baffelkompensation

Inläggav Lowlife » 2006-06-16 10:02

Nu ska jag sticka iväg och köpa komponenter för den följande BSC (jag använder fe207e med en Solidstate förstärkare): http://www.quarter-wave.com/Project05/BSC_Circuit.pdf
Hur gör man för att få ut rätt värde på Lbsc och Rparallel, om jag köper en billigare spole som har högre motstånd borde det bli en skillnad på kompensationen kan man kompensera detta med ett lägre Rparallel? Jag funderar på att använda en 6.8ohm resistor och en spole på 2.00mh med en resistans på 1.09ohm.

Mycket tacksam för snabba svar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-16 15:58

Den klassiska lösningen på baffelsteget i ett andra ordningen filter är att inte använda en, utan tvenne spolar i serie. Dena ena spolen förses med ett parallellmotsånd. Genom att beräkna överföringsfunktionen ser man att ett pol/nollställe-par introduceras, vilket motsvarar en "hylla" i frekvensgången. Simuleringsmjukvara torde inte behövas för en sådana trivial beräkning. Kan man inte räkna på detta bör man först ägna ett par välinvesterade timmar i klassisk ellära istället för att stirra sig blind in i simulatorn. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-16 16:08

Morello skrev:Den klassiska lösningen på baffelsteget i ett andra ordningen filter är att inte använda en, utan tvenne spolar i serie. Dena ena spolen förses med ett parallellmotsånd. Genom att beräkna överföringsfunktionen ser man att ett pol/nollställe-par introduceras, vilket motsvarar en "hylla" i frekvensgången. Simuleringsmjukvara torde inte behövas för en sådana trivial beräkning. Kan man inte räkna på detta bör man först ägna ett par välinvesterade timmar i klassisk ellära istället för att stirra sig blind in i simulatorn. :wink:

Det är väl inte så självklart lätt att beräkna, eftersom talspoleimpedansen inte är resistiv.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-16 17:29

Morello skrev:Den klassiska lösningen på baffelsteget i ett andra ordningen filter är att inte använda en, utan tvenne spolar i serie. Dena ena spolen förses med ett parallellmotsånd. Genom att beräkna överföringsfunktionen ser man att ett pol/nollställe-par introduceras, vilket motsvarar en "hylla" i frekvensgången. Simuleringsmjukvara torde inte behövas för en sådana trivial beräkning. Kan man inte räkna på detta bör man först ägna ett par välinvesterade timmar i klassisk ellära istället för att stirra sig blind in i simulatorn. :wink:

Mja, fast har man ett verkligt element som last, vill jag ändå påstå att simulatorn är ett måste. Eller labbänken. Ännu bättre är det ju om simulatorn dessutom modellerar högtalarelementet och baffelsteget... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-16 18:30

Eftersom frågeställaren inte vet hur han ska lösa probelemt rent principiellt, känns det minst sagt främmande att tala om mjukvaror. Vad Nattlorden behöver är naturligtvis en ordentlig bok i ellära. När han studerat den kommer han med hjälp av sitt intellekt att mycket lätt inse hur problemet löses. Ingen mjukvara i världen kommer att hjälpa Natlorden med detta. När Nattlorden kommit till en djupare insikt om hur elektriska, passiva komponenter fungerar, är det kanske rimligt att tillgripa en spice-simulator för att underlätta.

Vad jag med emfas vill säga är att kunskap måste vara överordnad simuleringsmjukvaran. Ingen utan kunskap kommer att få ihop en god högtalare - oaktat mängden mjukvara. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-16 18:41

fast även om man kan elläran är det knöligt när induktans/impedans varierar, men det är ju kul att kunna se om resultatet är rimmligt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-16 18:44

Har ni läst trådskaprens fråga över? :wink:

Först och främst gäller det att hitta en kretsarkitektur som gör jobbet - sen dimensionerar man.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-16 21:45

Morello skrev:Vad jag med emfas vill säga är att kunskap måste vara överordnad simuleringsmjukvaran. Ingen utan kunskap kommer att få ihop en god högtalare - oaktat mängden mjukvara. 8)

Ja, det kan jag hålla med om. Men trots att jag tror mig besitta den kunskapen du efterlyser, tror jag inte att jag skulle kunna få ihop en krets som är lika bra som om jag finge simulera den. Eller mäta och korrigera. Problemet är helt enkelt för mångparameteriskt för att man ska kunna förutse de med papper och penna. Hur baffelsteget i sig ser ut lärde jag mig genom att skriva ett program som hette diffract (föregångaren till Edge). Så man kan absolut lära sig hur saker fungerar med simuleringar.

Samtidigt förstår jag din oro över att det simuleras lite för vilt numera. Känner man inte till begränsningarna i modellerna som simulatorn använder, så kan det gå åt skogen. Detsamma gäller att man måste känna till begränsningarna som ett tabellfilter har, de förutsätter ju resistiv last, och det var ju lite det som du föreslog att han skulle göra.

Jag tycker det vore lämpligt att göra bådadera och försöka förstå varför det blir skillnad.

Återgå till Teknikforum