Morello skrev:Vad jag med emfas vill säga är att kunskap måste vara överordnad simuleringsmjukvaran. Ingen utan kunskap kommer att få ihop en god högtalare - oaktat mängden mjukvara.

Ja, det kan jag hålla med om. Men trots att jag tror mig besitta den kunskapen du efterlyser, tror jag inte att jag skulle kunna få ihop en krets som är lika bra som om jag finge simulera den. Eller mäta och korrigera. Problemet är helt enkelt för mångparameteriskt för att man ska kunna förutse de med papper och penna. Hur baffelsteget i sig ser ut lärde jag mig genom att skriva ett program som hette diffract (föregångaren till Edge). Så man kan absolut lära sig hur saker fungerar med simuleringar.
Samtidigt förstår jag din oro över att det simuleras lite för vilt numera. Känner man inte till begränsningarna i modellerna som simulatorn använder, så kan det gå åt skogen. Detsamma gäller att man måste känna till begränsningarna som ett tabellfilter har, de förutsätter ju resistiv last, och det var ju lite det som du föreslog att han skulle göra.
Jag tycker det vore lämpligt att göra bådadera och försöka förstå varför det blir skillnad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.