Jag tror det är rätt! (men är inte säker på att det är uppenbart för alla vilka strålningsvinklar (talar om rymdvinklar, inte vinklar) som ekvationerna förutsätter...

)
Frågan är dock om folk i gemen vet hur starkt 90 dB är?
Vet man inte det tjänar ju inte formlerna något specifikt syfte. Jag tycker det verkar som om de flesta har någon sorts uppfattning, men när man i verkligheten frågar hur starkt de tror att det är i det ena eller andra fallet kan gissningarna vara 20 dB fel (100 ggr fel i ljudeffekt! Eller förstärkareffekt). Därför är det vettigare att lära sig hur mycker 6 dB är i upplevd skillnad, än att lära sig hur mycket som behöver kunna pumpas för att uppnå ett ljuudtryck som man inte vet hur starkt det låter.
En annan sak är att många verkar blanda ihop ljudtryck på 1 meters avstånd från högtalarna, med ljudtryck på lyssningsplats.
En tredje sak är att olika obehandlade rum kan skilja sig åt >>10 dB >oktavbrett.

När det gäller hur mycket stöd de ger vid låga frekvenser alltså. Att bestämma hur mycket man behöver och försöka bestämma hut mycket högtalaren skall kunna pumpa med det som utgångspunkt, kan alltså ge klart mer än 3 ggr fel siffra för pumpkapaciteten (även om man vet exakt vilket ljudtyck man anser sig behöva).
De rum som ger minst stöd kan ge avsevärt mycket mindre än "utomhus på golv mot vägg".

(Jag har träffat på rum som ligger 5 dB efter utomhusmiljön, i istortsett hela registret 20 - 100 Hz!)
De rum som ger mest stöd kan ge mer än 16 dB mer än "utomhus på golv mot vägg". Ett lagomt rum ger oftast något mer än "utomhus på golv mot vägg" på bästa lyssningsplats.
Av detta följer att man inte bör glömma rummet.
Till sist vill jag nämna att man egentligen inte behöver veta någonting om
absoluta ljudtryck för att kunna komponera ihop ett högtalarsystem som är välbalanserat med avseende på ljudtrycksförmåga genom registren. Det finns en förfärlig massa andra saker* som man måste veta något om, men inte just de absoluta ljudtrycken.
Vh, iö
- - - - -
*Programmaterialens spektrala fördelning, preferenser, rumspåverkan, andra effekter av de olika registrens pump-utformningar, frekvensberoende behov av marginaler för att kunna uppfylla hörbar renhet, andra tillkorta kommanden som kan rendera krav på delningarna, kunskap om effekter från under respektive arbetsregiter, som funktion av filterbranthet och intrinsisk elementbranthet/akustisk belastnng från kabinettet...
Listan kan göras mycket lång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).