Det är mycket snack om mastring (kompression och limitering etc) och tid- kontra amplitudskillnadsteknik vid mickning etc.
Jag som är grön på området och aldrig satt min fot i en studio eller medverkat vid inspelning, mixning och mastring vill gärna ha några tydliga exempel på hur de olika teknikerna skiljer sig åt och beter sig allmänt. Jag antar att graden av kunskap och erfarenhet skiljer sig kraftigt bland forumets medlemmar och en liten "studio for dummies" vore kanske på sin plats.
Kan inte de som har utrustning, kunskap (och eventuell upphovsrätt) lägga ut korta eller långa ljudexempal i något lämpligt format (mp3, waw etc) så man kan ladda ner, bränna en CD och testa i sin fin-stereo för att få en känsla för hur det som diskuteras verkligen låter på riktigt. Självklart behövs även någon liten förklarande text till det hela som beskriver vad man ska lyssna efter. Det blir så mycket enklare att hänga med om alla "pratar samma språk" och om man kan relatera till egna upplevelser i stället för att bli tvungen att föreställa sig vad någon annan beskriver.
Vartefter man kan skapa fler illustrativa exempel kan man bara fylla på så att det tillslut går att få en ganska klar bild av detta på ett och samma ställe. Det tycker jag vore guld
Exempel på jämförelser och annnat som kunde vara trevliga:
Mastringsdödad musik:
-Bra inspelad musik med natulig dynamik.
-Hårt komprimerad och limiterad version av samma stycke a'la radiomastrad poulärmusik.
-Pumpande kompressor (hur låter det egentligen när detta inträffar)
Mickuppställningstekniker för att uppfatta skinnaden i förmågan att återge tex rumsinformation:
-Tidsskillnadsinspelad musik
-Amplitudsskillnadsinspelad musik (helst samma stycke och tillfälle om möjligt)
-Eventuella ytterligare vanliga metoder...
-Olika mikrofontyper i kombination med uppställning (njure, etc)
-Olika grader av kaskadkomprimerad musik
Reverb för att skapa ett virtuellt rum:
-Musikstycke utan reverb
-Musikstycke med (lagom) reverb (antingen på allt eller något enskilt instrument)
-Djup och höjd på inspelning
-S-ljud är ju ständigt på tapeten
Allt behöver ju inte vara musikexempel, det går ju lika bra med tal, ljudeffekter etc för att illustrera många fenomen.
I förlängningen kan man tänka sig att lägga in lite tonsvep och annat trevligt för den som vill ställa in och mäta på sin anläggning. Kanske går det att kombinera vissa delar med det efterlängtade (med just nu döda) Faktiskt-phonogrammet). Man kan ju tänka sig att mastra och mixa det på några olika sätt.
Hoppas någon har tid och möjlighet att hjälpa till. Jag tror det finns många som undrar över samma saker, men inte vågar fråga
Vh
Tobbe