Copy Controlled™

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Copy Controlled™

Inläggav manger » 2006-07-13 23:56

Jag lyssnade på Kraftwerk Tour De France Soundtracks på för en gång skull på ganska hög volym. Till min förtvivlan upptäckte jag att det distorerade i diskanten vid alla transienterna. Lät nästan som om jag sprängt diskanterna. :? När jag sänkte volymen och gick närmre högtalarna så fanns det kvar men maskerades till stor del av musiken. Jag letade upp en passage där distorsionen var klart märkbar. Tog ut skivan och stoppade in CDR-kopian som jag har fixat för att även kunna lyssna på skivan i bilen :evil: ... Vid samma passage och samma volym så fanns det inte en tillstymmelse till distorsion?!?!?! 8O
Är det fel på mig (min anläggning) eller är det Copy Controlled™ som med sitt kopieringsskydd* tillför distorsion eller gör så att CD-spelaren ger mer distorsion? Vad är det som händer??? 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-07-14 00:06

Rätt kul ändå att du har bränt av skivan....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-14 00:56

*Nemas problemas...:mrgreen:

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-14 08:48

Testa ett par andra CD-skivor också som referens är mitt förslag.

Brände du av skivan eller är CD-R:en nertankad musik ?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-14 10:09

CD-R-skivan är en bränd kopia från orginalet. Ingen omsampling eller annan reducering. Det enda som saknas är Copy Controlled™.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-14 10:31

Vad använde du för program för att göra kopian?

Det är ju så att många kopieringsskydd bygger på att man lägger till fel som man räknar med att felkorrigeringskretsarna i CD-spelaren ska fixa. När ett datorprogram försöker kopiera är tanken att det ska detektera ett fel och avbryta kopieringen. Det vettiga program gör är dock att läsa en gång till och göra det bästa möjliga av situationen.

Kanske är det så att det blir för svårt för din CD-spelare, men att CD-läsaren i datorn fixade det lite bättre och lade en juste kopia på CDRen?

Ovanstående säger ju bara att om man får en CD med kopieringsskydd, så bör man kopiera den till en äkta compact disc® så att den blir kompatibel med alla spelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-14 11:24

Vad jag minns... :?
På en vanlig CD finns det 1 "token". På en Copy Controlled™-CD så finns det 2. (token = informationsfiler i början av CDn som talar om hur skivan ska läsas/spelas). I slutet av token 1 så hänvisar man till token 2 som säger att detta är en dataCD och den får inte läsas av en CD-ROM-spelare. (I nyare bilar är CD-spelaren en CD-ROM-spelare även kopplad till Navigatorn vilket gör den ospelbar i bilen :evil: ). En vanlig CD-spelare ignorerar token 2. MEN! Jag frågade lite folk i branschen; Copy Controlled™-CD tillför även en felvariabel som gör att korrigeringskretsen i CD-spelaren får jobba övertid. Ibland på hela skivan, ibland bara intermittent. Det är detta som troligen kan ge brus och distortion. :(
Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...

Korrigerad!
Om man då rippar Copy Controlled™-CDn med ex.vis Easy CD Extractor till wav-filer (16-Bit Stereo 44,100Hz (CD-Quality)) så får man upp alla musikfilerna + datafilen som innehåller Copy Control™. Under fliken Audio CD Creator bokar man bara för alla ljudfilerna men INTE datafilen å bränner en ny oförstörd skiva. Som sagt: Nemas problemas...

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 22:27

manger skrev:Vad jag minns... :?
På en vanlig CD finns det 1 "token". På en Copy Controlled™-CD så finns det 2. (token = informationsfiler i början av CDn som talar om hur skivan ska läsas/spelas). I slutet av token 1 så hänvisar man till token 2 som säger att detta är en dataCD och den får inte läsas av en CD-ROM-spelare. (I nyare bilar är CD-spelaren en CD-ROM-spelare även kopplad till Navigatorn vilket gör den ospelbar i bilen :evil: ). En vanlig CD-spelare ignorerar token 2. MEN! Jag frågade lite folk i branschen; Copy Controlled™-CD tillför även en felvariabel som gör att korrigeringskretsen i CD-spelaren får jobba övertid. Ibland på hela skivan, ibland bara intermittent. Det är detta som troligen kan ge brus och distortion. :(
Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...

Korrigerad!
Om man då rippar Copy Controlled™-CDn med ex.vis Easy CD Extractor till wav-filer (16-Bit Stereo 44,100Hz (CD-Quality)) så får man upp alla musikfilerna + datafilen som innehåller Copy Control™. Under fliken Audio CD Creator bokar man bara för alla ljudfilerna men INTE datafilen å bränner en ny oförstörd skiva. Som sagt: Nemas problemas...

Oj... token? antar att du menar toc? som betyder table of contents, altså där själva informationen om vad som finns på skivan ligger lagrad..
Copy control skall inte kunna påverka ljudet eftersom det bara skall hindra att den spelas i en cd spelare som inte bara är redbook kompatibel. (en cdrw tex stödjer red, orange och fler.. vilka färger det nu är.. Däremot fanns det massa gamla ideer där man skulle försöka lura felkorrigeringwen etc i själva filerna.. men vad jag vet , tack och lov, så användes aldrig dessa.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-16 01:36

popedh skrev:Oj... token? antar att du menar toc? som betyder table of contents, altså där själva informationen om vad som finns på skivan ligger lagrad..

manger skrev:...Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...

Jag fick höra ordet per telefon. Tack för rättstavningen... :wink:

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-16 03:20

manger skrev:
popedh skrev:Oj... token? antar att du menar toc? som betyder table of contents, altså där själva informationen om vad som finns på skivan ligger lagrad..

manger skrev:...Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...

Jag fick höra ordet per telefon. Tack för rättstavningen... :wink:

det var inte menat som ett viktigpetterinlägg... ber om ursäkt om det verkade så...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-16 15:46

Popedh, det var inte ett viktigpetterinlägg. Tvärtom! Jag är helt ärligt tacksam för rättstavningen! Rätt ska vara rätt! :D :D :D

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-07-18 12:09

När jag bränner av en CD, så kör jag bara en vanlig diskcopy, och sedan bränner. Använder inget program. Undrar om kopieringsskyddet bränns med då. Det borde det ju göra. Via en vanlig diskcopy spelar det ju ingen roll att CD:n är kopieringsskyddad.

Mvh

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-07-18 12:44

Vid vanlig diskcopy följer kopieringsskyddet med. :cry:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-18 12:51

Ja, vad bra! Skivbolagen gillar inte priat kopiering och sæljer dærfør en produkt som ær avsiktligt defekt från fabrik. Jag blir køpsugen! På en større hårddisk och snabbare bredband...

Jævla idioter! Sånna hær kopieringsskydd ær ett hån mot konsumenter som vill gøra rætt før sig och betala och framførallt før artisterna som får sin verk førdærvade, med avsikt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
papa

Inläggav papa » 2006-07-18 13:05

Det var jävligt irriterande när jag bodde utomlands och endast hade en bärbar dator. Kunde inte spela skivorna jag köpte.

Kunde inte sagt det bättre själv Max_H!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-18 13:30

Undrar om kopieringsskyddet bränns med

När man kopierar en CD i datorn följer alltid "One copy only" med den nya CDR skivan. När jag kopierar något i realtid till min HHB brännare som är stationär, då kan man om så önskas ta bort kopieringsskyddet helt. För min del bränner jag helst i datorn eftersom jag då får med den diskreta koden som finns på de flesta skivorna. Då kan man alltid identifiera en CDR även om det inte står något på skivan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-07-18 14:51

Max_Headroom skrev:Jævla idioter! Sånna hær kopieringsskydd ær ett hån mot konsumenter som vill gøra rætt før sig och betala och framførallt før artisterna som får sin verk førdærvade, med avsikt.

Så tycker jag också.

Jag läser alltid alla nyinköpta CD skivor i datorn (med en Plextor läsare) och kontrollerar att det inte är några C2 fel. Kollar omslaget efter eventuell kopieringsskydd info. Reklamerar alltid alla skivor med kopieringsskydd. Tyvärr innebär detta att vissa album som jag verkligen vill ha, har jag inte :(

//Michael

Återgå till Teknikforum