Är det fel på mig (min anläggning) eller är det Copy Controlled™ som med sitt kopieringsskydd* tillför distorsion eller gör så att CD-spelaren ger mer distorsion? Vad är det som händer???
Moderator: Redaktörer
manger skrev:Vad jag minns...![]()
På en vanlig CD finns det 1 "token". På en Copy Controlled™-CD så finns det 2. (token = informationsfiler i början av CDn som talar om hur skivan ska läsas/spelas). I slutet av token 1 så hänvisar man till token 2 som säger att detta är en dataCD och den får inte läsas av en CD-ROM-spelare. (I nyare bilar är CD-spelaren en CD-ROM-spelare även kopplad till Navigatorn vilket gör den ospelbar i bilen). En vanlig CD-spelare ignorerar token 2. MEN! Jag frågade lite folk i branschen; Copy Controlled™-CD tillför även en felvariabel som gör att korrigeringskretsen i CD-spelaren får jobba övertid. Ibland på hela skivan, ibland bara intermittent. Det är detta som troligen kan ge brus och distortion.
![]()
Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...
Korrigerad!
Om man då rippar Copy Controlled™-CDn med ex.vis Easy CD Extractor till wav-filer (16-Bit Stereo 44,100Hz (CD-Quality)) så får man upp alla musikfilerna + datafilen som innehåller Copy Control™. Under fliken Audio CD Creator bokar man bara för alla ljudfilerna men INTE datafilen å bränner en ny oförstörd skiva. Som sagt: Nemas problemas...
popedh skrev:Oj... token? antar att du menar toc? som betyder table of contents, altså där själva informationen om vad som finns på skivan ligger lagrad..
manger skrev:...Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...
manger skrev:popedh skrev:Oj... token? antar att du menar toc? som betyder table of contents, altså där själva informationen om vad som finns på skivan ligger lagrad..manger skrev:...Rätta mig om jag har fel! Det finns säkert någon här som vet ännu mer...
Jag fick höra ordet per telefon. Tack för rättstavningen...
Undrar om kopieringsskyddet bränns med
Max_Headroom skrev:Jævla idioter! Sånna hær kopieringsskydd ær ett hån mot konsumenter som vill gøra rætt før sig och betala och framførallt før artisterna som får sin verk førdærvade, med avsikt.
Användare som besöker denna kategori: UrSv och 10 gäster