Balanserat vs. inte - nivåskillnaden?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Balanserat vs. inte - nivåskillnaden?

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-18 16:29

Hello.

Jag sitter här med ett nytt Behringer A500. Jo jag vet, det är inget NAD 208, men det är billigt och jag är snål.

Jag driver mina basmoduler med det, och har ett problem. Mitt förra vintage-technics steg på 2x100 kalleanka-watt spelade högre än vad Behringern gör. Jag har datorn som försteg och delningsfilter, och med full fräs på datorns volymkontroller så får jag inte ut mycket ur Behringern.

Jag kör mono RCA paralellkopplat till Behringerns två RCA ingångar.
Skulle det hjälpa om jag byggde kablar med telekontakter i ändarna och körde in dom i Behringerns balanserade teleingångar? Eller skulle det funka över huvudtaget då datorn inte har balanserad utgång?
På baksidan står det: Unbalanced -10 dB, Balanced +4 dB... varför vet jag inte.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-18 16:49

Sist jag ställde den frågan här angående mitt ljudkort som man kan välja +4dBu/-10dBv på, så fick jag svaret av herr Morello att "inget vettigt försteg överstyr av +4dBu".

Men ja, någon får gärna utveckla det...

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-07-18 18:08

Så med full volym på datorn och på A500:s rattar så blir det inte tillräckligt starkt?

När du kör hörlurar till ljudkortet, hur starkt kan du spela då?

Tycker det verkar konstigt att förstärkningen inte skulle räcka till...

Kan du ställa nivå för basmodulerna i ditt mjukvarubaserade delningsfilter?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-18 21:27

Tackar för svar hittils!

Jo, problemet är just det att jag har rattarna på A500:n på max, volymen på max på datorn och ändå blir det för lågt.

Jag kör alltså det inbyggda bass-management filtret eller vad det heter på ljudkortet. Jag kör ut LFE-kanalen till A500 och front-kanalerna till en Rotel förstärkare. Jämfört med mitt kalleanka slutsteg (technics, som jag hade på ca. 1/3 volym) så måste jag sänka Roteln en jädra massa för att få jämn nivå mellan bas och resterande, och max nivån blir då väldigt, väldigt låg.

A500 har ju en del brusproblem, så när jag har volymen på max på det så får jag nästan ut mer brus/brum än bas...

Jag köpte några RCA->Tele konverters på Expert för en slant för jag tänkte att dom balanserade ingångarna hade högre nivå även om man nu inte kör balanserat... men icke! Det blev snarare lägre. :(

Jag testade A500:n på en annan anläggning, direkt kopplad till en CD. Då gick det att spela djävulskt högt. Så jag förstår inte riktigt alls.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-18 22:48

Har det här verkligen med ballat/oballat, kablar eller nivåer att göra? Är det inte så att det finns flera "soft-mixers" i din dator? Windows har egen mixer, drivrutinen för ljudkortet kan ha en egen och musikspelaren ytterligare en! Någon av dem kan ha en regel neddragen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-18 22:57

Först och främst: Det är helt vansinnigt att koppla ljudkortets utgång till ett slutsteg eftersom fult utstryda "windows-ljud" och diverse av- och påslagstransienter kan få till konsekvensen att högtalarna går sönder.

Inte nog med det, även ljudkvaliten degraderas dramatiskt vid svag nivå eftersom varje nivåsänkning om 6 dB (=*2) reducerar bitdjupet med 1 bit.

Denna lösning med slutsteg direkt till dator verkar vara något som blir vanligare och jag vill med den absolut största emfas avråda från alla sådana experiment.

Att nivån blir svag är helt naturligt då -10dBu motsvarar cirka 0,2 volt, vilket näppeligen räcker för att styra ut ett A500.

wintersun skrev:Sist jag ställde den frågan här angående mitt ljudkort som man kan välja +4dBu/-10dBv på, så fick jag svaret av herr Morello att "inget vettigt försteg överstyr av +4dBu".

Men ja, någon får gärna utveckla det...

+4dBu motsvarar knappt 1,5 volt, vilket är mindre än vad en typisk CD-spelare lämnar, varför överstyrningsrisken är minimal. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-18 23:06

Morello skrev:Inte nog med det, även ljudkvaliten degraderas dramatiskt vid svag nivå eftersom varje nivåsänkning om 6 dB (=*2) reducerar bitdjupet med 1 bit.

Nja, det är väl en analogmixer som sitter på ljudkorten. I varje fall var det så förr i världen.

I övrigt håller jag med, det är klart man ska ha en riktig ratt för volymkontrollen. Och så ska alla ljud vara avstängda i Windows, jag blir tokig när folk har musklick i högtalarna. :twisted: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-18 23:24

Tack för info. Det du säger Morello verkar ju stämma rätt bra med det jag hör. Så vad jag behöver är ett försteg? Problemet med det är ju att jag då behöver antingen två försteg (!) eller ett separat aktivt delningsfilter... och då kan det ju bli lite dyrt.

Angående dator direkt till slutsteg; Jag kör ASIO till ljudkortet så det blir bara en volymkontroll vad jag vet. Jag har kollat alla reglage och antingen har dom ingen effekt eller så är dom på max.

Jag har ju kört slutsteg direkt till dator en längre tid och visst får man en del rejäla ploppljud i högtalarna ibland men hittils har inget gått sönder. När jag kommer ihåg det startar jag alla steg efter att jag startar datorn vilken i sig inte stängs av särskilt ofta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 09:14

Svante skrev:
Morello skrev:Inte nog med det, även ljudkvaliten degraderas dramatiskt vid svag nivå eftersom varje nivåsänkning om 6 dB (=*2) reducerar bitdjupet med 1 bit.

Nja, det är väl en analogmixer som sitter på ljudkorten. I varje fall var det så förr i världen.

I övrigt håller jag med, det är klart man ska ha en riktig ratt för volymkontrollen. Och så ska alla ljud vara avstängda i Windows, jag blir tokig när folk har musklick i högtalarna. :twisted: :wink:

Menar du att det skulle sitta analoga dämpsatser på ljudkorten?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-19 09:43

Nwalmaer skrev:Tack för info. Det du säger Morello verkar ju stämma rätt bra med det jag hör. Så vad jag behöver är ett försteg? Problemet med det är ju att jag då behöver antingen två försteg (!) eller ett separat aktivt delningsfilter... och då kan det ju bli lite dyrt.

Nog har du volymkontroller i slutsteget? Då bör det ju vara möjligt att köra ljudkortet på full volym för att undvika ev bitfel.

Angående dator direkt till slutsteg; Jag kör ASIO till ljudkortet så det blir bara en volymkontroll vad jag vet. Jag har kollat alla reglage och antingen har dom ingen effekt eller så är dom på max.

Jag kör också med Asio-drivers och ändå fungerar Windows-mixern. Dessutom finns volymkontroller i kx-mixern (drivern), i applikationerna (Mediaplayer, Cubase osv). Tror att även ASIO:n har nån liten regel. Har inte letat upp alla inställningar - för det funkar ju faktiskt. Har kört med batteridriven MP3-spelare mot stärkare som förvisso inte är ett slutsteg utan integrerad men volymen kommer direkt så nivåerna är knappast ett problem.

/J

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-19 12:01

Nog har du volymkontroller i slutsteget? Då bör det ju vara möjligt att köra ljudkortet på full volym för att undvika ev bitfel.

Jorå, det var så jag gjorde innan. Ställde in allting så att när jag hade på max på ljudkortet så var det lagom högt (sådär så att man inte kan prata men utan att det låter illa). Men nu kommer jag alltså inte i närheten av högt. :(

Jag kör också med Asio-drivers och ändå fungerar Windows-mixern. Dessutom finns volymkontroller i kx-mixern (drivern), i applikationerna (Mediaplayer, Cubase osv). Tror att även ASIO:n har nån liten regel. Har inte letat upp alla inställningar - för det funkar ju faktiskt.

Den enda volymkontrollen som fungerar här är ljudkortets master-volym. Vad har du för ljudkort?

Vad är förresten skillnaden på ASIO och kernelstreaming? Jag kan köra båda men det vore ju dumt att påstå att det hörs skillnad.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-19 13:21

Verkar ju lite skumt. Nog ska nivån från ljudkortet räcka. Jag kör med några SB-Live och kx Asio-drivers. Ger en latency som motsvarar kort för 1000-lappar (gav c:a 50 spänn styck för korten). Dessutom kan man stoppa i flera stycken för att få flera kanaler så länge det finns lediga PCI-platser.

Har du möjlighet att köra steget med något annat ljudkort (en laptop eller så) för att reda ut om problemet sitter i datorn eller i steget? Även en MP3-spelare borde ju ha liknande nivåer ut som ljudkortet.

/J

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-19 16:00

Morello skrev:Först och främst: Det är helt vansinnigt att koppla ljudkortets utgång till ett slutsteg eftersom fult utstryda "windows-ljud" och diverse av- och påslagstransienter kan få till konsekvensen att högtalarna går sönder.

Denna lösning med slutsteg direkt till dator verkar vara något som blir vanligare och jag vill med den absolut största emfas avråda från alla sådana experiment.

Håller fullständigt med dig Morello! Har som tidigare nämnts i en annan tråd lyckats förstöra ett slutsteg kopplat direkt från PC till slutsteg!

Numer är jag vis av erfarenheten! :)

Allt fungerade perfekt tills en dag...Poff!!

Efter denna händelse är det optisk överföring som gäller!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-19 18:36

Har ingen smidig tillgång till en annan dator...
Men om jag kör fullrange signal ut till min Rotel som försteg och sedan vidare till Behringern (som driver mina TB bredbandare istället för basmoduler) så kan jag spela sjukt högt och inga brum eller brusproblem. Det är skumt.

Men men, jag måste ju säga att det låter riktigt bra även som fullregister-steg och dom små fyrtummarna mår riktigt bra av en sisådär 200 watt stycket! Jädrar vad det fladdrar!

Jag tror enklaste lösningen är att elda upp mina basmoduler.

Återgå till Teknikforum