Hur tänka angående överbelastningsskydd för högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Hur tänka angående överbelastningsskydd för högtalare?

Inläggav Martin » 2006-07-19 09:52

Om man vill skydda högtalare mot överbelastning. Hur bör man gå till väga för att räkna ut vilket skydd man behöver?

Som jag förstått det kan ju högtalare klara av stora effekter kortvarigt tex. Är det smart att begränsa spänningen eller strömmen eller bör man koncentrera sig på det termiska (förväntade eller faktiska temperaturen) eller kanske både och? Visst blir det skillnad mot låga frekvenser där man behöver ta hänsyn till membranförskjutning.

Hur kan man gå till väga utifrån tillverkarens data utan att behöva bränna en massa element i provskjutningar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 10:24

En smältsäkring gör jobbet. Den termiska trögheten i tråden gör att den inte brinner av vid kortvariga strömrusningar.

Själv har jag inte känt något behpv av sådana lösningar trots ganska mcyket effekt tillgängligt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-19 10:50

Ja, hur var det nu, ger inte en smältsäkring distorsion vid låga frekvenser? Jag har för mig att jag försökte mäta det där en gång, men jag kommer inte ihåg vad resultatet blev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-19 11:20

Går även att använda Raychem PolySwitch-överspänningsskydd som är självåterställande. Används bl.a. i studioversionen av Ino piP. Skyddet har ett visst motstånd i vila och det måste man kompensera för om frekvensgången inte ska påverkas. Det har IÖ givetvis tänkt på och har reducerat seriemotståndet för diskanten.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-19 22:11

RogerGustavsson skrev:Går även att använda Raychem PolySwitch-överspänningsskydd som är självåterställande. Används bl.a. i studioversionen av Ino piP. Skyddet har ett visst motstånd i vila och det måste man kompensera för om frekvensgången inte ska påverkas. Det har IÖ givetvis tänkt på och har reducerat seriemotståndet för diskanten.
Hur funkar sådana rent kretsmässigt? Är det nån kondensator som laddas upp genom några dioder och ett relä som slår ifrån?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-07-19 22:33

Från Elfa-katalogen om PolySwitch:

Keramiskt PTC-motstånd speciellt anpassat för att användas som överströmsskydd. PTC-motståndet har ett förhållande mellan hållström och omslagsström på endast 1,5 vid 25 °C omgivningstemperatur. Denna egenskap kan utnyttjas i applikationer där glasrörssäkringars karaktäristik kan skapa vissa problem t ex för att skydda transformatorer, reläer, motorer och batterier för överströmmar som är för låga för att en glasrörssäkring ska hinna bryta i tid.
PTC-motstånden behöver ej bytas utan endast svalna för att ge fullgott skydd igen. En annan viktig fördel är att någon störningsalstrande brytning ej uppstår.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-19 23:13

De där var ju inte alls dumma! :)

Återgångstid: <20 s (vid +20 °C) efter spänning är borttagen

Återgå till Teknikforum