En liten fundering i kabeltestarträsket

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

En liten fundering i kabeltestarträsket

Inläggav Kristian » 2006-07-18 12:49

En liten fundering i kabeltestarträsket.... :?

Vilken inverkan har kontakternas utformning respektive kontakteringsmetod (lödning, krimpning, skruvförband) på t.ex. en analog signalkabels (RCA) egenskaper?

Är ev. skillnad enbart av serieresistiv art eller kan andra egenskaper påverkas?

Påverkar serieresistans enbart nivån på överförd signal eller påverkas även andra parametrar?

Borde man inte för att testa en kabeltyps ev. inverkan på överförd signal, vid en jämförelse alltid montera likadana kontakter på samtliga i testen ingående kablar?

Eller är skillnaden på kontakter/kontakteringsmetod försumbar? :?

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-07-19 16:46

Ingen som vill prata med mig? :(

För tråkigt ämne månne, eller är det ingen som har kunskapen? :roll:

IÖ, Svante eller Morello verkar ju ha rätt bra på fötterna i liknande spörsmål, vad säger Ni?

Hoppas att jag inte blev för påflugen nu :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-07-19 16:51

Eftersom du inte fått något svar skulle jag kunna sticka ut hakan en inte allt för lång bit och med måttlig insikt i ytterligheter för denna fråga påstå:

Under förutsättning att kontaktering är korrekt och fungerande så spelar kontakten och metoden en extremt liten roll och i de flesta fall ingen alls när vi pratat om audiofrekvenser.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-19 16:54

Jag har också tänkt tanken, att anslutningen av kablar måste vara rätt viktig om nu själva kabeln är det....? typ av kontakt, olikheter i kontaktyta (smuts, slitage?), om en högtalarkabel är ordentligt (identiskt på båda sidor?) åtskruvad i fästet...?

Alltså bara en undran om det kan spela roll på nåt sätt eller varför det inte gör det?

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-07-19 20:57

Kul med respons, TACK!

UrSv skrev:Under förutsättning att kontaktering är korrekt och fungerande så spelar kontakten och metoden en extremt liten roll och i de flesta fall ingen alls när vi pratat om audiofrekvenser.

Jag tolkar det som att utformningen av kontakter på "lakritsremmar" duger gott?

Men! Chansen att kontakten mellan t.ex. förstärkare och kabel blir "korrekt och fungerande" borde ju vara större om man använder en förslagsvis guldpläterad kontakt med stor kontaktyta och kanske skruvlåsning eller motsvarande.

Vid vilka frekvenser skulle kontakt/kontaktering börja få betydelse av icke försumbar storlek? GHz?
Senast redigerad av Kristian 2006-07-19 21:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-07-19 21:03

phloam skrev:Alltså bara en undran om det kan spela roll på nåt sätt eller varför det inte gör det?

Precis! Om det inte gör det, varför gör det det då inte, är det p.g.a. att kontakten representerar en så kort sträcka eller är det frekvensberoende som "UrSv" nämner?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-19 21:24

Guldpläterat, ja... Hur stort är problemet med oxid på nickelpläterade kontakter i hemmiljö? Finns det alls?

"Vid vilka frekvenser skulle kontakt/kontaktering börja få betydelse av icke försumbar storlek? GHz?"

Jag vet i och för sig inte, men en gissning är att det blir av vikt redan i MHz-området. Men då är väl knappast RCA en lämplig kontakttyp ändå?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-20 00:12

Kontakter bör ha samma material som den ytan de skall ligga an mot.

Återgå till Teknikforum