d/a-omvandling i mp3-spelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sverker

d/a-omvandling i mp3-spelare

Inläggav sverker » 2006-07-20 14:43

hej!

har fått för mig att när det gäller mp3-spelare och andra bärbara tingestar så skiljer inte ljudkvaliten avsevärt, utan det spelar större roll vilka hörlurar man använder.

men måste det inte ske någon slags d/a-omvandling i spelaren, och hur kan denna ligga i samma klass som t ex en 668? mellan olika cd- och dvdspelare så spelar väl omvandlingen en avsevärd roll?

mvh

sverker

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-20 16:24

inte nog med att det måste sitta en DAC utan det måste dessutom sitta en dekoder för valt komprimeringsformat
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-07-20 18:17

Style skrev:inte nog med att det måste sitta en DAC utan det måste dessutom sitta en dekoder för valt komprimeringsformat

... och en hörlursförstärkare som ska jobba med en taskig likspänningskälla, ofta bara 1.5V från en AAA-cell! Visst blir det skillnad!

Ta med dina favvolurar till butiken och lyssna på plats. Köper du på postorder, se till att få öppet köp.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 18:44

Utvecklar med en idé som samtidigt är en fråga:

Jag som sysslar med rör (inte för att jag är säkteristisk utan för att det är lite ballt) kan inte låta bli att grubbla på en rörförstärkare med någon sorts digitalingång - USB eller läsare för SD eller iPOD eller något annat.

Hur förhåller det sig med omvandlare som tar emot signaler från något av dessa medier och levererar en lagom bra ljudsignal.
En kortläsare skulle man kunna trycka in i en lite 2-3W SE- eller 8-10W PP-stärkare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum