Repiga eller smutsiga cd-skivor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sverker

Repiga eller smutsiga cd-skivor

Inläggav sverker » 2006-07-20 18:13

Kan ljudet på en cd-skiva försämras om den är repig eller smutsig eller leder detta bara till att den börjar hacka?

På till exempel bärbara cd-spelare så kan jag inte minnas att det låter sämre om jag springer med den men den börjar däremot hacka regelbundet (en gammal en...)

mvh

sverker

PS. varför svara ingen på mina teknikfrågor??!!!
:evil:
jag tar det som att ingen vet svaret och att ni alla är kassa...! :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 18:40

........... eller på semester .......... :)

Visst din fråga är bra - men jag kan inte svaret. Skriver för att signallera att uppmärksammar dig.
Du skulle kanske ställt frågan i "Övriga-fråge-gruppen", även om detta är RÄTT forum.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-20 19:12

tror inte att ljudet försämras om den blir repig. Däremot hoppar skivan!

jag kom på en egen metod för ca 10 år sedan att rädda en repig CD-skiva, genom att använda tandkräm blandat med lite vatten samt en bomullstuss. Gnuggade försiktigt. Vips så hackade inte skivan mer! :)

Läste några år senare om ett tips hur man räddade repiga skivor, meddels tandkräm. Det var visst fler som kommit på det. :cry:

(Anledningen till att jag prövade med "tandkrämsmetoden" var att man i min ungdom slipade ventiler i bilmotorer med tandkräm. :) )
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 19:22

Finns det någon sorts checksummekontroll?? Vid små bitfel kan denna checksumma användas till att reparera fel men vid för mycket bitfel spårar läsaren ur - dvs slutar läsa helt och hållet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-20 19:30

soundbrigade skrev:Finns det någon sorts checksummekontroll?? .

Menar du noteringshäfte? men det finns väl knappast ngn som använder check längre! :wink: :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-20 19:34

Nefilim skrev:Menar du noteringshäfte? men det finns väl knappast ngn som använder check längre! :wink: :D

Tjeck??!!!! Skrev jag Tjeck??? Skrev jag Tjeck??????
Neffe, du har tydligen gjort en sport av att tracka och massuppfitta mig - fan ska du ha! :evil:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-20 20:14

Nog diskuterades felkorrigeringens inverkan på ljudkvaliten flitigt i CD:ns barndom! Sedan har väl även andra tekniker införts för att lindra effekterna av hopp o repor - buffring tex.

/Jocke

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-20 20:29

soundbrigade skrev:
Nefilim skrev:Menar du noteringshäfte? men det finns väl knappast ngn som använder check längre! :wink: :D

Tjeck??!!!! Skrev jag Tjeck??? Skrev jag Tjeck??????
Neffe, du har tydligen gjort en sport av att tracka och massuppfitta mig - fan ska du ha! :evil:

Ja visst är det tjeckt? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-21 12:00

Har för mig (för jättelänge sen, vet inte hur det är idag) att ljudet försämras upp till att det inte går att läsa - spelaren "höftar till" eller kompenserar för informationsbortfallet så att det blir "ungefär" rätt.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2006-07-21 12:03

soundbrigade skrev:Finns det någon sorts checksummekontroll?? Vid små bitfel kan denna checksumma användas till att reparera fel men vid för mycket bitfel spårar läsaren ur - dvs slutar läsa helt och hållet.

reed solomon används, kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_Solomon
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Teknikforum