Metod för objektiv bedömning av stereosystems förmåga?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Metod för objektiv bedömning av stereosystems förmåga?

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-24 22:46

Jag är intresserad av hur ett test eller en testmetod för att kunna bedöma egenskaper hos främst högtalare skulle kunna utföras.

Det är alltså inget färdigt förslag jag presenterar, utan jag är intresserad av tankar och synpunkter hur man bäst kan "mäta" aspekter av stereoåtergivningsförmåga.

För att kunna avgöra hur hög upplösning systemet förmår återge kan stimulit bestå av inspelning (eller elektronisk simulering) av två för ändamålet "lämpliga" ljudkällor som exiteras alternerande, och vars inbördes avstånd ökas tills det går att detektera att de befinner sig på olika positioner.
Tanken med denna typ metod är att man ska slippa att förlita sig till kvaliteten och minnet av eventuella referenser utan att referensen liksom ska vara inbyggt. Det är också enkelt att utföra och medger jämförelser mellan olika system.

Såga eller kom med andra förslag :) !

Användarvisningsbild
Gaston

Re: Metod för objektiv bedömning av stereosystems förmåga?

Inläggav Gaston » 2006-07-25 08:20

Låter som en kul idé tycker jag.
patrikf skrev:Jag är intresserad av hur ett test eller en testmetod för att kunna bedöma egenskaper hos främst högtalare skulle kunna utföras.

Ovan står det om högtalare och nedan om system, jag tror man får bestämma sig för att det är system man testar, alltså högtalare i rum i en lyssnares öron och hjärna.

Jag tror olika personer kommer att ha olika förutsättningar och därför få olika resultat.

Jag tycker iaf det låter kul som idé. :lol:

patrikf skrev:För att kunna avgöra hur hög upplösning systemet förmår återge kan stimulit bestå av inspelning (eller elektronisk simulering) av två för ändamålet "lämpliga" ljudkällor som exiteras alternerande, och vars inbördes avstånd ökas tills det går att detektera att de befinner sig på olika positioner.

Det är nog bäst att både variera styrka och positioner slumpmässigt, så får man svara en eller två ljudkällor med två knappar eller ett kryssformulär. Man kanske kan utöka testet och prova med olika frekvenser hos ljudkällorna. Då kanske man får veta en del till. Nu kommer jag på en massa utökningar, men det blir väl inget av det här :?: :!: :wink:

Vi kanske kan tävla om vem som har bäst hörsel i ett visst rum med ett givet system ! 8)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-25 20:33

Jag kanske kommer ihåg fel, men hade inte mikael2 något sådant förslag för ett bra tag sedan där man skulle skicka iväg en massa ljud (från dator) och analysera resultatet (mik tillbaks till datorn) och få fram någon "braihetsgrad" genom att skillnaden skulle vara så liten som möjligt eller något liknande.

Ni som är bra på att söka kanske kan hitta det? 8)

Återgå till Teknikforum