NAD-receiver kanalutsläckning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TomasT

NAD-receiver kanalutsläckning

Inläggav TomasT » 2006-07-26 19:39

So ny på detta eminenta forum tar jag del av alla de djuplodande diskussionerna.Men mitt ärende är inte så filosofiskt denna första gång.
Har en NAD 7100 receiver från 1991 som normalt funkar utmärkt men med följande problem som min 3020 också var behäftad med:
ena kanalen släcks ut ibland.Genom att ljucka med volymratten väcks den till liv.Den har motordriven volymkontroll.Dock är vridpotten ordentligt inkapslad men försökte en gång att spraya CRC´s elektronikrengöring med följd att volymmotorn ballade ur.
Vad jag förstått är detta fenomen med kanalutsläckning inte ovanligt och kan avhjälpas genom rengöring av pottens glidbana.
Men ändå undrar jag om det verkligen beror på det.I såfall har vridpotten skilda banor för vä och hö kanal.Inbillar mig att det skulle räcka med gemensam bana för kanalerna och att problemet inte ligger där.
Någon med erfarenhet av dylika problem?
Har köpt CRC Oxid Clean mha tips härifrån och får väl vid lämpligt tillfälle bada in tingesten.
---------------------------------------
PS Det stör mig att som registrerad utan eget foto få sig tilldelad en sådan bimbofigur med hjärnsläpp DS

manw

Inläggav manw » 2006-07-27 10:23

För stereo måste det alltid vara en resistansbana per kanal i volympotentiomentern. Potentiometrar brukar med tidens tand bli slitna och oxiderade, detta händer på så gott som alla apparater och det säkraste sättet är att helt enkelt byta ut potentiometern.

Bilden är nog vald för att som en uppmaning till forumsdeltagare att lägga in en egen bild :wink:

Användarvisningsbild
TomasT

Inläggav TomasT » 2006-07-27 11:17

Helt plausibelt.Men inte nödvändigt med min brist på förstånd.Med skilda banor blir helvetet inte ensamt utan bara delat.Och sannolikheten att allt släcks ut samtidigt reduceras därmed.Riskminimering med andra ord.
Hur funkar det med flerkanalsljud?Eller är det bara simulerat utgående från två kanaler?

lfm

Inläggav lfm » 2006-07-29 21:08

Har en NAD 3140 från 1983 som har liknande problem emellanåt.

Det blir liksom okontakt och volymen helt eller i stort sett utsläckt på en kanal.

Vicka balansen fram och tillbaks, eller switch för vald källa fram och tillbaks och liknande fixar tillbaks det.

Har också märkt lite förbättring med spray, men undviker det, då en nivådiod plötsligt började lysa permanent på lägsta nivån.

Det är väl normal oxidering med åren bara. Än så länge inte så stort problem utan det fixas lätt i mitt fall, annars blir det permanent och värre så får man väl byta lite saker som omkopplare eller pottar.

Användarvisningsbild
TomasT

Inläggav TomasT » 2006-07-30 07:37

Det drabbar mig vid ganska låg volyminställning/det mest använda där potentiometerbanan är delvis skadad.Har en equaliser som man kan prova med att sänka alla band så att volymratten måste höjas och därmed komma förbi det fysiska området på volymen där risk för utsläckning finns.
Sen jag installerade DVB-T box med lägre audiosignal in än tidigare analoga tv-ljudet så slipper jag det problemet.Sen finns ju också möjligheten på min NAD7100 att skifta volymnivån med en knapp-höja med 20dB.Fast då är å andra sidan risken att om man är fumlig med fjärrkontrollen att man väcker grannarna.

Återgå till Teknikforum