"diskanthorn/midrangehorn" material, dämpning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

"diskanthorn/midrangehorn" material, dämpning

Inläggav NNord » 2006-07-20 14:46

Hej
När man monterar en horndriver som skall arbeta från 800hz och uppåt, på ett horn, vad krävs av själva hornet.

Det jag undrar är, vad krävs av hornet i form av material. Vad är igentligen ett lämpligt material till en sådan applikation?

Skall det vara ett horn som har hög intern dämpning, dött material, eller kan det finnas önskemål om att hornets material i sig dämpar någonting ljudmässigt.

Om man tänker på mitt horn i K2, så är det gjort utav någon form av akrylplast, det verkar vara oerhört stumt, när man knackar på det så märks det att det är väldigt tungt i alla fall, och hårt men ändå med en viss inre dämpande egenskap.

Harryup, om du läser detta, jag kom att tänka på dina tractrix, de är ju väldigt tunna och på något sätt känns de "spröda", påverkar det på något sätt? Ett sådant horn kan man ju faktiskt gjuta in i en låda med någonting tungt runt om.

Antar att just de dära tractrix är tillverkade så eftersom dom har en maskin som kan göra i enbart ett sorts material? är det en rapidprototypingmaskin kanske.

Vad vill man igentligen åstadkomma.
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-20 15:46

Hej Niklas,
klart att jag läser en rubrik om horn.
Hur allt påverkar varandra har jag inte en aning om. :-)
Vet bara att det inte är alltid som tyngre är samma som bättre. I regel är fri från resonanser i materialet som påverkar säkert ett bätttre sätt att beskriva det. Precis som man inte vill ha lådresonanser. Har köpt JBL original fästen till mina för att kunna testa med lite tiltning också och då sitter fästet monterat mellan driver och horn Så varken horn eller driver har kontakt med underlaget. Materialet i mina horn är någon komposit gega som man kan köra i en friform maskin.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-03 11:54

Jag har en gammal ritning på ett mellanregisterhorn ämnat för någon Philips bas/mellan/bredband (AD50??). Trattens över/under sida var plana och kunde göras i kryssfaner (plywood) t ex. Sidstyckena som var svängda kunde göras i alu-plåt. Invändigt "kläddes" tratten med underredsmassa - mer i hornets början så tratten blev mer cirkulär. Massan skulle resas med hjälp av en svamp - alltså inte slätas till.

På begäran kan jag skicka ritning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-03 12:04

Har byggt sådana i jakarandafaner med AD5060SQ (?) en gång i tiden.
Lät väl ok tyckte man då.

Återgå till Teknikforum