Kan man testa hörseln hemma?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-02 23:25

phon skrev:
BACH skrev:Jag tycker själv att det vore kul att kunna göra det här hemma, frågan är hur man skall kunna kalibrera. Vh :)

Man måste ju kalibrera hela paketet, från programvara, dator, ljudkort till lurarna.

Enklast är väl att sätta lurarna på något känt guldöra och använda kurvan man får som referens. :D

Eller nåt barn som ännu inte har förstört sin hörsel? Flera kanske och sedan medelvärdesbilda?

Tror du inte att det är bättre att använda en mätmikrofon? :wink:

(det kanske var det soundbrigade menade, jag vet inte riktigt) :roll:

Det jag ursprungligen menade var inte att det egentligen skulle vara ett problem att kalibrera det hela.

Men utan mätmikrofon så blir det kanske inte så bra.

Självklart så måste allt kalibreras (med mätmikrofonen) men om hörlurarna får sin signal från datorn så blir det ju så av sig själv så att säga, eller hur?

Vh :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-03 08:22

BACH skrev:
Tror du inte att det är bättre att använda en mätmikrofon? :wink:

(det kanske var det soundbrigade menade, jag vet inte riktigt) :roll:

Jag tänkte mer på att man kunde ta upp en hörselkurva och titta på den. Man vet att vid hörselskador tappar man i övre frekvensområdet först. Alltså borde man kunna se hur kurvan faller tidigare och tidigare i takt med alla rockkonserter man besöker.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-04 11:47

perstromgren skrev:
Men i alla fall, tack för tips. Jag ska genast ladda ner och prova, Home Audiometer Hearing Test, som phon pekar på verkar lovande.

Rapport kommer!

... här:

Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens! Jag ska erkänna att jag inte ännu dragit in någon av mina än, mer om det nedan.

Det är enkelt att använda programmet och det fungerar som ett "riktigt", dvs man trycker på en knapp då man hör en ton och släpper då man inte hör den. Jag trodde först att det var gratis, men det var bara demon som var gratis... Utgiften är dock rätt begränsad (ca 230:- SEK), så det går att leva med. Demon är begränsad, men det framgår inte exakt vari begränsingen ligger. En är dock uppenbar, man kan bara testa upp till 2kHz, annars verkar 8kHz vara gränsen. Egentligen var jag intresserad av en oktav till, eller så. Eftersom det i alla fall inte gick att använda demon till testa vad jag egentligen var ute efter, har jag inte brytt mig om kalibrera med hjälp av någon av mina pluttar.

Kalibreringsdata sparas i en vanlig fil, som kan återanvändas av andra om förhållanden är helt identiska (vilka de ju sällan är, men i alla fall). Men alla har väl någon knatte i närheten som kan övertalas till att spela hörseltestspelet!

Min slutsats: Programmet verkar seriöst och värt pengarna., jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.

Ref: http://www.audiometer.co.uk/

PS. Jag skrev att jag hade tillgång till ett tyst rum. Jag tar tillbaka! Det är tusan vad saker omkring en låter när man försöka höra i närheten av hörseltröskeln. Bussen hörs ju fem kvarter bort! Jag ska nog trots allt använda sämre (men tättslutande) hörlurar när jag testar, jag har provat med Snn HD-580 hittills, i tron att det måste vara jättebra. Jag tror inte det är så viktigt, så länge det inte är rena skräpet, förstås. Jag har tillgång till Koss The Plug, de kanske skulle kunna duga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-04 16:34

perstromgren skrev: Rapport kommer
... här:

Kul!

perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!

Yeeeihaa!!! ... nu skall jag köpa en trisslott ... rätt gissat utan att ladda hem först! :D :D

perstromgren skrev:....... annars verkar 8kHz vara gränsen.

Hmmm .. klar begränsning, jag skulle nog vilja testa upp mot 15 k i alla fall ... :(

perstromgren skrev:
...... jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.

Vi delar en ... hmm ... så får man ju INTE säga .... 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-04 17:34

phon skrev:
perstromgren skrev:Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens!

Yeeeihaa!!! ... nu skall jag köpa en trisslott ... rätt gissat utan att ladda hem först! :D :D

Sådana gissningar kallas "educated guesses" och är egentligen inga gissningar alls, utan helt enkelt smarta slutledningar! Japp, det verkar funka som avsett, är genialt i sin enkelhet. Det är ju trots allt förändringen från ursprungsskicket (= ett barns hörsel) vi oftast vill mäta. I de fall vi vill mäta absolutvärden (för forskkning, till exemepl) finns nog bättre verktyg till hands.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-04 18:19

Nu kommer frågan: Hur olika hörsel har olika barn? :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-05 01:14

norman skrev:Nu kommer frågan: Hur olika hörsel har olika barn? :)
Det kan man ju mäta nu. :D Antagligen har dom ingen alls efter mätningen. 8O

perstromgren skrev:Sådana gissningar kallas "educated guesses" och är egentligen inga gissningar alls, utan helt enkelt smarta slutledningar!

ööhhh ...kom inte och påstå att jag är smart nurå ... jag behöver ju verkligen trisslottspengarna ..... (till mer diskanter, jag hör ju ingen diskant längre ... ) 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-05 01:41

:lol:

Föregående

Återgå till Teknikforum