perstromgren skrev:
Men i alla fall, tack för tips. Jag ska genast ladda ner och prova, Home Audiometer Hearing Test, som phon pekar på verkar lovande.
Rapport kommer!
... här:
Programmet Audiometer Hearing Test fungerar överraskande bra och har en intelligent kalbrireingsmetod: använd ett barn som referens! Jag ska erkänna att jag inte ännu dragit in någon av mina än, mer om det nedan.
Det är enkelt att använda programmet och det fungerar som ett "riktigt", dvs man trycker på en knapp då man hör en ton och släpper då man inte hör den. Jag trodde först att det var gratis, men det var bara demon som var gratis... Utgiften är dock rätt begränsad (ca 230:- SEK), så det går att leva med. Demon är begränsad, men det framgår inte exakt vari begränsingen ligger. En är dock uppenbar, man kan bara testa upp till 2kHz, annars verkar 8kHz vara gränsen. Egentligen var jag intresserad av en oktav till, eller så. Eftersom det i alla fall inte gick att använda demon till testa vad jag egentligen var ute efter, har jag inte brytt mig om kalibrera med hjälp av någon av mina pluttar.
Kalibreringsdata sparas i en vanlig fil, som kan återanvändas av andra om förhållanden är helt identiska (vilka de ju sällan är, men i alla fall). Men alla har väl någon knatte i närheten som kan övertalas till att spela hörseltestspelet!
Min slutsats: Programmet verkar seriöst och värt pengarna., jag är sugen på att skicka efter en upplåsningsnyckel.
Ref:
http://www.audiometer.co.uk/
PS. Jag skrev att jag hade tillgång till ett tyst rum. Jag tar tillbaka! Det är tusan vad saker omkring en låter när man försöka höra i närheten av hörseltröskeln. Bussen hörs ju fem kvarter bort! Jag ska nog trots allt använda sämre (men tättslutande) hörlurar när jag testar, jag har provat med Snn HD-580 hittills, i tron att det måste vara jättebra. Jag tror inte det är så viktigt, så länge det inte är rena skräpet, förstås. Jag har tillgång till Koss The Plug, de kanske skulle kunna duga.
... tycker jag!
Per