Aktivt delningsfilter. Mäta frekvens med ohmmeter...?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Aktivt delningsfilter. Mäta frekvens med ohmmeter...?

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 01:33

Hej!

Jag har bygga-aktivt-delningsfilter-funderingar. Typ såhär:

Man kan ju göra så att motståndet i ett 1:a ordningens delningsfilter exakt motsvarar frekvensen. t.ex. 1kohm i serie med 0.1592uF utgör ett filter med delningsfrekvensen 1kHz.

Nu är det ju inte så flott att 100 Ohm och 0.1592uF ger 100Hz, utan snarare 10kHz. Annars hade man enkelt kunna göra ett variabelt filter med en potentiometer och en kondensator, där den exakta delningsfrekvensen kan visas på en multimeters digitala display.

Finns det något snilleknep på nära-nog-stenåldersnivå för att visa rätt delningsfrekvens på en digital display?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-06 09:32

Genom att använda en multimeter som visar konduktansen istället? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ronnie

Aaah. Konduktaaans duuu

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 10:40

Ah. Snille där!
Nu behöver jag bara hitta en billig mätare för mellan 10mS och 4uS... tror jag det blir. Från 1 / 10kohm till 1 / 250kohm

Knepig-smiley-varning på det projektet kanske...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-06 11:21

Med en 555:a skulle man kunna bygga en superenkel frekvens/spänningsomvandlare.

Jag skulle satsa på vettiga värden på kondingarna och ta fram motstånden efter dem.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-08-06 13:33

Varför inte bara använda en färdiguträknad översättningstabell? Måste du verkligen kunna läsa av delningsfrekvensen på en multimeter direkt?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 22:08

Jaaa...

Jag tänker mig att frekvenssiffrorna ska ändra på sig så fort man vrider på rattarna.

Soundbrigade: Vad betyder Frekvens/spänningsomvandlare, och hur skulle den användas? Beakta att varken spänningar eller frekvenser finns till hands. En 555 har jag nog.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-06 22:21

Jag kanske inte har läst din fråga tillräckligt noga men jag kan ha tänkt fel. Hur som helst - en frekvens-till-spänningsomvandlare gör man enkelt med en 555 som är "progammerad" att ge korta pulser som likritas och filtreras. Insignalen triggar vippan och ju högre frekvens in destu fler pulser passerar ditt filter och ger högre spänning.

Du kanske å andra sidan bara ville ha en AC/DC-omvanlare??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ronnie

Beskrivande bild

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 22:42

Jag vill, genom att mäta resistansen över de motstånd som ligger i varje filter i den här kretsen (se bild), härleda delningsfrekvensen.

Om mätaren kan visa konduktansen (1 / resistansen) istället, så kommer [s]resistansen[/s] den på varje motstånd/potentiometer-klump att exakt motsvara delningsfrekvensen, som Naqref påpekade.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-06 22:57

Fattar!

Nånstans hade jag slängt ut en länk till en freeware som tog fram delningsfilter för rör...

Användarvisningsbild
Ronnie

Andra halka-av-ämnet-filter

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 23:02

Det programmet laddade jag ner från dig igår. :)
Det verkade ju rätt fiffigt, men jag förstår inte riktigt vad dioden och zenerdioden gör där nere vid katodeni den kretsen?

Användarvisningsbild
Ronnie

dmm-miniräknare? please

Inläggav Ronnie » 2006-08-06 23:49

Finns det inte digitala multimetrar med inbyggd kalkylator?
...så man kan ta sitt uppmätta värde och lägga på en matematisk funktion innan det visas på displayen?

Vi använde inga såna på den ekonomiska linjen i gymnasiet, men kanske har någon som gått teknisk linje sett en? :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Andra halka-av-ämnet-filter

Inläggav soundbrigade » 2006-08-07 08:53

Ronnie skrev:Det programmet laddade jag ner från dig igår. :)
Det verkade ju rätt fiffigt, men jag förstår inte riktigt vad dioden och zenerdioden gör där nere vid katodeni den kretsen?

Skyddar röret vid spänningstillslag. Du har liksom fel potential på gallret i förhållande till anod och katod vid tillslag innan röret är värmt. Dioden och zenern lägger agllret på en bekväm nivå så länge.

Det finns multimetrar som du ansluter till PCn - på så vis skulle du kanske kunna göra beräkningar. Eller koppla in dig på någon analogingång (ljudkortet) på datorn.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 09:46

aha

ja. jag tänker lite mer som en produkt bara. Att sälja eller skänka ut till jordens alla HiFi-barn.
Själv kan jag gott mäta med multimetern och kalkylera på miniräknaren.

Om alla hade sitt lilla aktiva delningsfilter så kunde världen snurra tillbaks till det ljuva ...40-talet eller så, när den HiFi-intresserade satte ihop 2 eller 3 olika element vid rätt frekvenser för att skapa en högtalare. Med pipa i mun och basker... eller varför inte korsett.

(så ser det iallafall ut i mitt sinne)

Förmodligen var det inte ens särskilt mycket så ens då, men en revolution är på plats, nu när effekt är billigt och delningsfiltren lätt görs aktiva!
Jag vill ge världen och mig själv fyra rattar att skruva på, och mängder av glada högtalarlådor att pussla ihop och jämföra.

...Så skulle det helt enkelt se rätt härligt ut med en digital display där, precis intill de fyra rattarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-07 10:25

lite OT sådär, men MF-filtren kunde väl kanske sitta i serie ... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ronnie

Påverkande pot

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 10:35

Typ så. Men om de inte ska inverka på varandras funktion så lär man vilja ha, tumregelmässigt, 10ggr högre impedans på högpassfiltrets motstånd än lågpassfiltrets.
När potarna är max-vridna med de här värdena så hamnar båda på 2000ohm.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-07 13:02

Du vill kunna ansluta ett instrument, ratta på poten och läsa av 5647Hz??
Ballt!

Användarvisningsbild
Ronnie

Härliga Hertz

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 15:59

Helst ska instrumentet pulas in i själva apparaten, så endast displayen tittar fram.

Ja. Det känns lite lätt ballt tycker jag :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-07 16:32

Vi skulle kanske satsa på ett FAKTISKT-projekt. Det här skulle kanske kunna lösas med en PIC-processor som görs så universal att man kan peta in vad som helst och få ut på en liten displej också vad som helst: inställd delningsfrekvens, biasström genom utgångsrören, temperatur på kylfläns ....

Användarvisningsbild
Ronnie

Låter faktiskt förträffligt

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 17:41

Jag är med!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Låter faktiskt förträffligt

Inläggav soundbrigade » 2006-08-07 18:19

Ronnie skrev:Jag är med!

Ett par killar hade byggt en klassD-förstärkare själva och visade upp den på vårens DIY-balst i Göteborg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50220
Leta lite här.

Ska erkänna att jag är lite rudis på PICar men man kan ju lära sig.

Användarvisningsbild
Ronnie

Pica pica

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 18:35

Starkt av dig att blotta din pic-okunskap så öppet!

Vad betyder PIC?

Säg till om du hittar någon matnyttig information om dem, så letar jag på mitt håll.

Det vill nog till att någon liten svart plupp fullproppad med transistorer kopplas ihop med en LCD-display snarare än att ett lämpligt färdigt instrument ska hittas.

Två spänningsmätare / LCD-display-moduler har jag på lager iaf...

Har mailat en Per-Anders (som verkar vara DIY-kändis) och frågat om han har lämpliga buffertmoduler att sälja, utan varken vacuum eller glöd!
Jag klurade vanliga (läs: rör) katodföljare ett tag, men eftersom låg- och högpass är tänkt att blandas i MF-kanalen på det där viset, vetekatten hur det skulle gå om man inte tar ut spänningen på anoden...

Användarvisningsbild
Ronnie

ACME DISPLAY GREJ

Inläggav Ronnie » 2006-08-07 18:40

Ja titta.. den där Acme verkar vara en riktig PIC-Pajas! Eller displaypajas iallafall.

http://w1.855.telia.com/~u85523807/ClassD_ON.jpg

Oooh. Jag pratar fånigt. Apropå Niklas Nords tal-tråd. :D

Återgå till Teknikforum