Hur komma igång med SPICE billigt och enkelt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

manw

Hur komma igång med SPICE billigt och enkelt?

Inläggav manw » 2005-07-15 13:07

Skulle vilja komma igång med någon version av SPICE billigt och enkelt.

Har för LÄNGE sedan använt någon version av SPICE då man matade in modellen i textformat, och fick resultatet på lista och plottat med "asciistjärnor". Sedan har jag någon gammal version av Electronics Workbench, men den känns ganska rudimentär och måste köras på en äldre dator som ej har P4 processor i alla fall.

Har laddat ner ett par olika (demo-) versioner PSPICE där jag ens inte får fram några komponentsymboler. Och SuperSpice där jag lite gått vilse i all funktionalitet :oops: .

:arrow: Vill gärna ha rekomendation på hur var man kan komma över någon version gratis, och vilken som är lämplig att börja med, samt någon bra tutorial så man kommer igång.

(Tidsbegränsade versioner är väl den begränsning av demos som jag i första hand ratar).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-17 21:30

Du kan ju prova AIM-Spice som finns som demoversion HÄR

En annan spice kan du hitta HÄR

Jag kör Electronic Workbench i Windos XP-Pro utan problem, då i version 5.1, hade förut ver 4.0 som dock inte fungerade med XP, eller om det var jag som trasslade till det när jag bytte operativ ?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Pröva den här...

Inläggav PeterAkemark » 2005-07-18 02:32

SIMetrix från Catena software, England. Du kan spara och skriva ut. Demon är storleksbegränsad, men räcker till för att simulera ett bättre slutsteg.

manw

Nu har jag lite att titta på

Inläggav manw » 2005-07-19 12:20

OK, Tack, nu har jag lite att titta på :D

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-07-19 20:30

Spice Opus, http://fides.fe.uni-lj.si/spice/ , går att ladda ner gratis. Bygger på (n.b.) Spice 3f5 - inte alltid så kompatibelt med andra Spice. Du jobbar med ett terminalfönster men kan skapa infilerna (netlists) från andra editorer eller program och tar fram de grafiska kurvor i egna fönster du önskar se.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-08-08 23:40

LTspice kan jag verkligen rekommendera! Helt gratis och uppdaters mkt ofta. Grafisk förstås.

Linear Technology är det som supportar den.

http://www.linear.com/designtools/softwareRegistration.jsp

Tutorials finns på nätet.

/Sigurd

Återgå till Teknikforum