Framtidens lagringsmedia

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Framtidens lagringsmedia

Inläggav Nefilim » 2006-08-07 22:36

Utvecklingen går ju snabbt framåt. Jag funderar på vilket sätt man i framtiden kommer att distrubiera t.ex musik på. I dag är det ju CD-mediet som gäller.

Kommer detta att ersättas med ett flashminne? Eller kommer det att bli så att man köper all mjukvara via "nätet"? Eller tror du att det kommer bli på ett annat sätt?

Vi ser ju redan nu hur datorer börjar att ta över som mediaförmedlare/musikspelare, vilket jag tror blir den dominerande underhållningsmaskinen inom en ganska snar framtid.

MP3 lagras ju på ett flashminne, vilket de flesta i den s.k yngre generationen anammat trots sina brister med komprimering, men kommersiellt verkar det ju vara en hit!

Kommer vi audiofiler få lida framöver just för att fonogrammen inte uppnår hifiklass?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-07 23:12

Jag tror att media kommer att lagras utan rörliga delar. Vi är ju redan delvis där. mp3 var ett format som slog för att lagringskapacitet och bandbredd kostade mycket. Idag är ju läget ett annat och vi kommer säkert att få uppleva hifi-format även med nya bärare. Vi får ju inte glömma att branschen lever på att sälja nya prylar till oss. jag lämpar emot så gott jag kan och försöker hålla liv i mina gamla vinyler och rullband!

/J

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 01:37

Jag hoppas vid Gud (trots att jag är ateist...) att de nya formaten kommer att ligga i någon slags skyddande plastbox (cartridge/caddy), så att de inte går att repa och kan överleva att hyras ut mer än tre gånger...

Jag talar nu förstås om ersättaren till blu-ray / hd-dvd när den kommer. Det tycks ju som om båda dessa format kommer att sakna sådant skydd, vilket inte är särskilt betryggande med tanke på den höga datatätheten (jag vet att man har utvecklat ett hårdare material till Blu-ray, men jag är skeptisk...)

Jag hoppas starkt på IÖs tänkte lösning med skivbutiker med bränning på plats och köp av enstaka låtar. Men realistiskt tror jag mer på att det kommer bli distribution via internet i någon annan form.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-08-08 08:13

Tror absolut att vi inom en ganska snar framtid börjar se slutet för fysiska lagringsmedia. Det finns liksom ingen anledning att köpa askar med små plastbitar i om allt är lätt & smidigt tillgängligt via "nätet".

Jag lockas själv av tanken att via spelaren/datorn/digitalboxen/eller nån annan mannick kunna välja mellan all musik som finns. Säg att du också via din leverantör av allt detta kan prenumerera på olika musktidskrifter och andra nyhetskanaler för musik som du läser via din TV/projektor/display. När du hittar nåt intressant kan du sen direkt lyssna på låtarna via anläggningen.

Om allt är snabbt och tillförlitligt finns ingen anledning att lagra informationen i hemmet. Uppspelningsmannicken sparar information om vilka som är dina favoriter och senast lyssnade låtar så att det blir snabbt tillgängligt igen. Sen gör du själv egna spellistor för partajer, barnkalas, wine & dine eller vad det nu kan vara.

Sen tror jag inte alls på att icke-fysiska lagringsmedia skulle ha en negativ inverkan på den ljudande resultatet. Det kan ju levereras okomprimerde musikströmmar i både högupplösande som multikanala format bara uppspelaren och förstärkeriet kan hantera signalen. Snarare kanske det hämmar en del av den mumbo-jumbo som florerar friskt i audiobranschen om man inte har skivkanter att svarva. Kanske inte heller helt logiskt, även för den mest förhärdade audiofilen, att köpa nätsladdar för 20 lakan till digitalboxen?

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-08-08 10:26

Internet + din egen hårddisk.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-08 10:45

Vad tror ni om det här då?

Om vi utgår ifrån vad som finns i "allas" hem idag: Bredband + hembio + digitalTV. Sedan funderar man på hur man skulle vilja konsumera och samla musik på bekvämast möjliga sätt.

Kan man inte tänka sig en apparat som innehåller dels en digitalTV-modul, en stor hårddisk, en fjärr som lätt styr bläddringen av utbudet mm. Via denna så köper man musiken/filmerna och laddar hem dem direkt via nätet (från skivbolagens servrar tex). TV:n/bilden i hembion används för att navigera i utbudet.

Givetvis har man en backuplista lagrad hos sin internetleverantör utifall att apparaten skulle gå sönder eller något så att man lätt och kostnadsfritt kan återställa samlingen, bara att ladda hem allting igen automatiskt med några knapptryck iom att man redan har köpt rättigheterna.

Apparaten skulle gå att göra ganska billig, en enkel dator med videoutgång (HDMI?) och digitalutgång för ljudet samt nätverksanslutning, +kanske någon firewire/USB eller nåt (för anslutning till bärbar musikspelare eller dator). Hårddisk är billigt och uppgraderingsbart. Borde kunna gå för från ett par tusenlappar när marknaden är i full gång. Som tillval kan man erbjuda tex DVD-brännare/uppspelare för att ta med filmer/musik till bekanta/bilen/landet och att spela sina gamla CD/DVD.

Har jag missat något? :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-08-08 12:52

Jag tror man kan hoppa över steget med hårddisk i en hemma-PC där man tankar ner musiken & filmerna. Om bara bandbredden är tillräckligt hög är det ju bättre att i stället köra musiken eller filmen i realtid (eller buffrad) från servern hos internet-/ TV-leverantören.

Drömmen vore ju att ha all musik (& film) alltid tillgängligt för dig som lyssnare och att du betalar en fast avgift per månad för att utnyttja tjänsten hur mycket eller lite du vill.

I stället för att ha 75% av musiken du vid varje tillfälle vill lyssna på i din skivsamling (som innehåller kanske 25% skivor du aldrig sätter på), är det väl bättre att alltid ha 100% av den musiken du vill höra tillgänglig och att aldrig mer behöver riskera göra felköp av musik på plastbitar?

Enda gången man möjligen behöver lagra musiken är i bärbara apparaten. Låtarna man vill ha med på en spellista, bärbara spelaren kopplad (trådlöst eller fysiskt) till uppspelningsapparaten och en snabbladdning från servern så är det klart.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-08 14:42

Conan skrev:I stället för att ha 75% av musiken du vid varje tillfälle vill lyssna på i din skivsamling (som innehåller kanske 25% skivor du aldrig sätter på), är det väl bättre att alltid ha 100% av den musiken du vill höra tillgänglig och att aldrig mer behöver riskera göra felköp av musik på plastbitar?

Håller med till 100%, jag tror att vi kommer att hamna där till sist också men det är en omställning som troligen kommer att ta tid.
Att äga plastbiten har ju egentligen inget egenvärde, inte för mig iallafall.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-08 14:57

Jag känner att det kommer att bli trist med enbart "mjukvaran". Det blir inte på samma sätt som speciellt med vinyl, att man kan sitta och titta i konvoluten under lyssningarna. Dett går ju även med en CD, men det är inte samma känsla.

Så enbart mjukvara eller skivinfo på en bildskärm är ju inte samma sak. :(
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-08 15:15

Morgan skrev:Jag hoppas vid Gud (trots att jag är ateist...) att de nya formaten kommer att ligga i någon slags skyddande plastbox (cartridge/caddy), så att de inte går att repa och kan överleva att hyras ut mer än tre gånger...

Håller med! Otroligt hur man kan sälja och hyra ut skivor med datan så oskyddad.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-08-08 15:56

Jag känner att det kommer att bli trist med enbart "mjukvaran". Det blir inte på samma sätt som speciellt med vinyl, att man kan sitta och titta i konvoluten under lyssningarna. Dett går ju även med en CD, men det är inte samma känsla.

Men vi snackar ju "The Future" här :D!

Du sitter där med din trådlösa supertunna, superlätta, interaktiva bildskärm i knät och börjar med att läsa om Damian Marleys senaste platta på den interaktiva musiktidningen på nätet. Du klickar på och njuter av ett par låtar i högupplöst multikanal-format. Efter det kollar du upp hänvisningarna till farsan och lyssnar efter likheter mellan lillgrabben och Bobban på hans tidiga album Burnin och Rastaman Vibration. Efter det kör du några låtar tidiga Peter Tosh och läser samtidigt hans biografi och kollar bildgalleriet från hans "maosuleum" på Jamaica.

Taggad av detta, avslutar du kvällen med en konsert med The Wailers från ´75 i HDTV på projektorn och 9.2 surround så att väggarna skakar. Inte skulle jag sakna ett slitet, vinfläckat vinylkonvolut efter den upplevelsen!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-08-10 09:30

Haha, några elektroder på hjässan och en meny där man kan välja på att avnjuta konserten med känslan av svart lib eller afgan... allt för den rätta feelingen till tunggunget men utan hemska biverkningar.

Inte för att jag vet hur det känns..

/Peter

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-10 11:37

hemska biverkningar? näe då vet du inte hur det känns

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-10 16:04

CJNE skrev:
Conan skrev:I stället för att ha 75% av musiken du vid varje tillfälle vill lyssna på i din skivsamling (som innehåller kanske 25% skivor du aldrig sätter på), är det väl bättre att alltid ha 100% av den musiken du vill höra tillgänglig och att aldrig mer behöver riskera göra felköp av musik på plastbitar?

Håller med till 100%, jag tror att vi kommer att hamna där till sist också men det är en omställning som troligen kommer att ta tid.
Att äga plastbiten har ju egentligen inget egenvärde, inte för mig iallafall.

Problemet är att med en sån utveckling kommer "att äga en inspelning" att försvinna.

Som det nu är äger jag plastbiten med det inspelade på. Skivindustrin kan inte komma hem och ta tillbaka den. Inte så att dom inte vill, för det vill dom. Har jag en gång köpt den kan skivindustrin sen inte hindra mig att lyssna på musiken. Om jag delar med mig av den, olagligt, så kan dom straffa mig för det, men så länge jag lyssnar i mina normala miljöer så har jag möjlighet att lyssna på musiken om och om igen tills mediat slitits ut.

I mjukvara-enbart-modellerna så kan man hindra vidare ägande, och försök till sådana hinder finns redan.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum