Moderator: Redaktörer
paa skrev:IACC betyder överhörning mellan öronen.
paa skrev:Ljud som anländer mot huvudet från olika vinklar kan undertryckas mer eller mindre i det motstående örat. Den vinkel t.ex ett antal grader till höger från mittaxeln där ljud hörs minst i vänster öra ligger alltså på ett minima.
Att olika ljud eller frekvenser skulle kunna ha olika vinklar för sitt minima låter ju nästan troligt även om jag inte hört den uppgiften tidigare, men jag har ju inte studerat ämnet speciellt ingående heller.
De vinklar som uppvisar minima lär vara idealiska att placera högtalarna i för att maximera stereoupplevelsen. Vinkeln lär vara ca 23-26 grader beroende på person.
Vad skulle vara en lämplig testsignal tro, skärt brus kanske?
Kanske går att höra nån skillnad vid olika vinklar om man sätter en gul propp i ett öra och kopplar ur ena högtalaren och vrider lite på huvudet och kollar när det hörs minst i det andra örat? Ska kanske prova det nu.
Svante skrev:paa skrev:IACC betyder överhörning mellan öronen.
![]()
Jaså?
Det betyder väl korrelation mellan (signalerna vid) öronen? Men ok, du är ute efter var huvudet ger mest dämpning. Via skuggning och interferens mellan diffrakterade (heter det så?) vågor.
Svante skrev:paa skrev:Ljud som anländer mot huvudet från olika vinklar kan undertryckas mer eller mindre i det motstående örat. Den vinkel t.ex ett antal grader till höger från mittaxeln där ljud hörs minst i vänster öra ligger alltså på ett minima.
Att olika ljud eller frekvenser skulle kunna ha olika vinklar för sitt minima låter ju nästan troligt även om jag inte hört den uppgiften tidigare, men jag har ju inte studerat ämnet speciellt ingående heller.
De vinklar som uppvisar minima lär vara idealiska att placera högtalarna i för att maximera stereoupplevelsen. Vinkeln lär vara ca 23-26 grader beroende på person.
Vad skulle vara en lämplig testsignal tro, skärt brus kanske?
Kanske går att höra nån skillnad vid olika vinklar om man sätter en gul propp i ett öra och kopplar ur ena högtalaren och vrider lite på huvudet och kollar när det hörs minst i det andra örat? Ska kanske prova det nu.
Jag kan inte minnas att IATF (inter-aural transfer function) har något minimum i en viss riktning, men jag kan komma ihåg fel. Hursomhelst så borde dess läge isf bero av frekvensen, och ska man undersöka det så bör man ha tillgång till ett ekofritt utrymme.
IngOehman skrev:
Med vissa högtalare går inte att skapa en fungerande ljudbild någon annanstans än när man sitter precis mitt emellan dem, hur mycket man än vrider in dem
, men de allra flesta kan fås att fungera mycket, mycket bättre än de gjorde vid första uppställningen, genom lite arbete med de här sakerna.
Vh, iö
In any system involving binaural image steering through loudspeakers, there is a sweet spot - a location at which the 3-D sound “picture” is most sharply in focus. Systems claiming to have a large sweet spot do so at the expense of localization precision: “fuzzy” sweet spot = “fuzzy” localization.
IngOehman skrev:Just det... Det var ju det där med invridning också!
IngOehman skrev:Metod två, som alltså är den som jag råder alla (utom dem som har högtalare där tillverkaren har en bestämd uppfattning om att det skall vara en specifik vinkel (ofta då noll grader, alltså högtalarna spelandes rakt framåt) och då ofta också ett specifikt avstånd mellan högtalarna) att använda, går ut på att man spelar välinspelad musik (gärna gjord med AB-teknik) och provar alla tänkbara lyssningsplatser i lyssningsrummet. Om man när man sitter mycket snett åt vänster bara hör vänster högtalare så behvöer man vrida in dem mer. När man tycker att man (blundandes) har en väl fungerande öppning till musikernas värld, oberoende av var man sitter och lyssnar, så har man hittat rätt invridningsvinkel.![]()
patrikf skrev:Floyd E. Toole verkar inte vara så ledsen över detta
In any system involving binaural image steering through loudspeakers, there is a sweet spot - a location at which the 3-D sound “picture” is most sharply in focus. Systems claiming to have a large sweet spot do so at the expense of localization precision: “fuzzy” sweet spot = “fuzzy” localization.
Från Harmans hemsida.http://www.harman.com/wp/pdf/HowManyChannels.pdf
IngOehman skrev:*Eller rättare sagt genom att inte ha märkt att han stött på några som inte uppfyller hans påstående. Det går ju inte att utesluta att han stött på några utan att reflektera över det.
Användare som besöker denna kategori: UrSv och 11 gäster