Mäta avstämningsfrekvens

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

LB

Mäta avstämningsfrekvens

Inläggav LB » 2006-08-16 12:17

Jag, som nybörjare, har lite funderingar på hur man på bästa sätt mäter fp. Hittade inget bra svar när jag sökte.

Hittils har jag mätt högtalarens elektriska impedans och fas. Men utifrån dem tycker jag det är svårt att pricka in fp med säkerhet, impedansminima sammanfaller inte helt med fasövergången.

Tyvärr har jag ingen riktigt bra mätmick. Kan tänka mig att en akustisk mätning passar bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-16 12:27

Strunta i fasen, den beror ju av så mycket runtomkring (i frekvens), tex talspoleinduktansen.

Jag brukar bara titta på minimumpunkten mellan topparna. Det brukar vara nära nog. Det är ändå så mycket annat som man inte har koll på hur mycket det påverkar, tex läckage i lådan, dämpning osv så jag känner inget större behov av att veta avstämningen exakt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-16 12:34

Glöm impedansen och titta på membranförsljutningens andraverivata medelst mätmikrofon - dvs undersök ljudtrycket vid membranet.
Det är mycket lätt att se avstämningen på detta sätt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

LB

Inläggav LB » 2006-08-16 12:47

Tack för snabba svar :o

Eftersom jag bygger högtalaren själv kan jag påverka dämpning, och visst blir det stora skillnader med ett par hekto fårull extra eller någon cm längre port.

Jaja, får bli mikrofon i fortsättningen. Mina simuleringar stämmer kanske bättre med verkligen än jag trodde, om jag nu får till mätningarna korrekt med :oops:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-16 13:00

Morello skrev:Glöm impedansen och titta på membranförsljutningens andraverivata medelst mätmikrofon - dvs undersök ljudtrycket vid membranet.
Det är mycket lätt att se avstämningen på detta sätt. :)
Det är sant ja. Det blir ett väldigt skarpt och tydligt minimum i ljudtryck precis vid avstämningen.

(membranförskjutningens andraderivata :) Du är rolig du som ska snurra till det så man måste tänka. :wink: )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-16 13:16

Jag brukar börja med en överslagsberäkning vid handen under antagande av en ljudhastighet om cirka 300 m/s, varpå ett rör med en lagom överlängd kapas. Sedan mäter jag och kapar i förekommande fall. Proceduren upprepar iterativt tills korrekt avstämning är uppnådd. Det hela tar några minuter, om vi bortser från arbetet med att plocka fram såglåda, såg , mätmikrofon osv. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-16 17:40

Varför så mycket krångel? Dra på rejält med effekt via en tongenerator och kolla på konens rörelse vid vilken frekvens den rör sig minst. En liten vit klisterlapp på dammkåpan kan underlätta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-16 17:54

Alltså spelar talspoleinduktansen verkligen så stor roll. Jag lekte lite med simuleringar och man måste ha en ganska stor talspoleinduktans för att det ska bli någon flytt att tala om.

Jag brukar mäta fasskillnaden mellan ström och spänning med lissajoufigur på oscilloskop. Utmärkt för att hitta nollfas.

Annars tror jag de andra metoderna funkar utmärkt också, och så pillinoga är det inte. Det beror nog mest på vilken metod man tycker funkar bäst och vilken utrustning man har. (Klisterlappen på dammkåpan och titt, tror jag dock inte så mycket på, man måste skruva på rätt starkt och då är det risk att avstämningen flyttar sig litegrann.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-16 18:51

Hur kan avstämningen flytta sig om man drar på starkt? 8O
Jag är bra nyfiken på svaret på detta.

Ifall porten är inkorrekt dimensionerad, eller? För det kan väl inte bero på elementet.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-16 19:00

Alltså spelar talspoleinduktansen verkligen så stor roll. Jag lekte lite med simuleringar och man måste ha en ganska stor talspoleinduktans för att det ska bli någon flytt att tala om.
Nä, det var bara ett exempel som flög ut ur huvudet på mig. Möjligt att det är helt försumbart.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-16 20:58

Martin skrev:Möjligt att det är helt försumbart.

Beror på hur petig man är. Nu framgår det inte explicit att det handlar om en basreflexavstämning (har inte hört talas om fp nämligen men väl fb som kan gälla för både basreflex eller sluten låda) men rent principiellt så ska man för en basreflexlåda inte utgå ifrån impedansminima för fb utan man ska se var pucklarna innan och efter impedansminima är för att bestämma var resonansfrekvensen finns. Den övre av pucklarna i impedanskurvan (som bestäms av seriekollade volymer (Vas och Vb) samt membranmassan) kan då få lite för hög frekvens i förhållande till vad som är den egentliga avstämningen om elementet har hög induktans.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

LB

Inläggav LB » 2006-08-16 21:31

Ja, frågan handlade alltså om basreflexavstämning. Tycker jag fick ett alldeles utmärkt svar av Morello redan i inlägg tre. Det ljudtrycksminimat är väll i regel alltid tydligare och mer precist än impedansminimat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-16 21:48

Nwalmaer skrev:Hur kan avstämningen flytta sig om man drar på starkt? 8O
Jag är bra nyfiken på svaret på detta.

Ifall porten är inkorrekt dimensionerad, eller? För det kan väl inte bero på elementet.

Mm, om porten överstyrs kan resonansfrekvensen ändras, har jag för mig. Fast nu blev jag plötsligt osäker. Hmm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-08-17 09:44

Bara så jag inte fått allt om bakfoten: man gör alltså ett gammalt hederligt sinussvep, placerar mätmikrofonen nära membranet och undersöker var man har ett lokalt minimum*?

Edit: * i frekvensgången pratar jag om då...

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-08-17 16:49

Det stämmer fint, du kan ju mäta maxima från porten också och jmf area med elementet --> ljudtryck för att se så porten gör sin plikt och lådan inte är allt för tungjobbad för elementet. Det ser du ju ifs. redan på "knät" som elementmätningen kommer uppvisa runt avstämmningen.

Återgå till Teknikforum