Att mäta in rummet med mikrofon...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Att mäta in rummet med mikrofon...

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-19 18:14

Jag är som bekant rätt osmart när det gäller akustik; jag inser mina begränsningar, och låter andra lära känna dem så inga tvivel och falska förhoppningar uppstår. Men likväl älskar jag att stundom förkovra mig i ämnet, och det var nu målet med följande fundering som mynnar ut i en fråga.

När man konstruerar en högtalare så bör ju fenomenet rumsstöd göra sig påmint i ens tankegångar. Jag har förstått att rumsstödet, grovt beskrivet, avtar ju högre i registret man kommer. Hur detta rumsstöd ser ut beror ju på rummets storlek, hål i det i form av fönster och dörrar, material i väggar, tak och golv, etc etc. Men rummets akustiska "signatur" förblir ju densamma om man låter det vara och inte möblerar om, spikar dit panel, flyttar reglar etc etc.

Om man nu antar att man har en känd högtalare, kan man inte då också anta att det är fullt möjligt att kunna mäta ett specifikt rums stöd?

(med viss reservation för att jag är helt bort i tok) :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 19:07

Mja, då får du definiera "stöd". :wink:

Är det tonkuvan från en ideal punktkälla på högtalarplats till en ideal rundtagande mikrofon på lyssningplats du menar? Eller är det samma överföringsfunktion från en superriktad källa till en superriktad mikrofon?

Rumsstödet, eller signaturen då, är beroende av källans egenskaper och det är inte givet att man kan byta högtalare och bara lägga till rumsstödet som man mätte upp med den förra högtalaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 19:14

Varför inte mäta in en känd nivå vid tex 1000hz och sedan mäta responsen vid varje oktav neråt...

Återgå till Teknikforum