Bryderier kring 24-bit DAC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

lfm

Bryderier kring 24-bit DAC

Inläggav lfm » 2006-04-21 22:59

Hej på Er.

Har länge haft en DAC baserat på Crystal CS4328 som är 16-bits. Mycket nöjd med det(byggd av en snubbe på f d Stockholms Musikverkstad).

Använder den från cd, dvd och dator(hemstudio monitor etc).

Nu dyker alltmer 24-bit saker upp och jag har kollat efter hur göra.

Någon som känner sig manad får gärna hjälpa mig med alternativen:

#1. Fixa DAC för ljudkortet på datorn
RME:s kort AEB4-O är då aktuellt. Vet inte vilka kretsar det bygger på, men skall ju vara bra ljudkort. Någon som vet?

Har A/D-kortet etc från dom också och är nöjd med det.

Det som då är 24-bit kan man ju i alla fall köra 24-bit till datorn och runt.

Fördel:
Rätt billigt sådär 1200-1500 kr.

Nackdel:
Man får köra analogt då 5m till stereon från datorn. Kan man dra så långa analoga utan att förlora kvalitet?
Man får göra någon dämpsats för min gamla trotjänare NAD3140 har inte cd-ingångnivå.

Så kanske viktigaste delen hemstudion får 24-bit möjlighet i alla fall.

#2. Bygga om DAC:en jag har till ett CS4391A-krets som verkar vara nära det(Crystal/Cirrus) i kvalitet.

Någon som har bra kretslösning att bygga sådan?

I princip har den DAC:en en CS8412 som är SPDIF-omvandlingen, en CS4328 och en trafo som isolering for SPDIF coax. Som väldigt simpelt ut egentligen.

Hittar man en bra beskrivning kan jag tänka mig bygga om den jag har.

Är osäker på prisnivån på dessa kretsar?

#3. Hittar en bra kit att bygga en egen ny DAC 24-bit

Något tips?

#4. Helt enkelt köpa någon separat 24-bit DAC?

Fördelen blir väl att jag kan köra digital från datorn med fortsatt separat box.

Frågan är vad prislappen blir, DAC-1 är lite över vad jag vill lägga på detta. Allt 16-bit jag kör som är det mesta fixar den jag har bra.

Har ni något att föreslå?

Tack.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-21 23:05

Har inte den blekaste om vad du bör göra. Men du har hamnat rätt, och kommer säkert få tips till lösningar.

Jag ville bara vara först med att önska dig hjärtligt välkomen till Faktiskt.se :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

lfm

Inläggav lfm » 2006-04-21 23:07

Tack för det. Verkar vara otroligt rikt på info här, så jag hoppas än...en kvart till i alla fall :wink:

manw

Inläggav manw » 2006-04-22 09:42

Skulle inte tro att man skall stirra sig blind på antal bitar. Viktigare är nog kvaliteten på konstruktionen skulle jag tro, och i synnerhet i analogdelen. Nu är det väl så att man blivit bättre och bättre på att producera DAC-arna linjära, så där har väl hänt en del gentemot de allra första DAC-arna i CDns barndom lät ju fördjävligt.

Har ett gäng (4st) DAC-ar 18 resp 20 bit, och jag upplever det till och med att en extern 18 bits-DAC låter något bättre än den interna 20-bitsDACen. I den externa har man jobbat lite mer med analogdelen. Efter att ha gämfört lyssningsmässigt och tittat inne i prylarna så hör jag faktiskt större skillnad på olika OP-förstärkare i utgångsteget än mellan olika DAC-(krets)ar.

Jag har inte räknat på det själv, men Svante påstod att vid 20 bitar så ligger kvantiseringsbruset nere i det "övriga bruset", så med andra ord så skulle intresset av fler bitar endast vara akademiskt.

Ett 24 bits ljudkort, om det är bra eller dåligt beror då sannolikt mest på hur det är utfört, så ett billigt 24bit ljudkort låter sannolikt sämre än en bra DAC med färre bitar. Men sedan kan jag inte säga något om just det ljudkort du tänker på. Så om du har möjlighet så lyssna och gämför din DAC med en modernare DAC med fler bitar, du kanske kan få låna en av någon du känner, eller nån butik? Bäst är i regel tycker jag att lyssna på sina egna prylar som man vet hur de låter.

En lång analogkabel skulle jag nog undvika tror jag.

lfm

Inläggav lfm » 2006-04-22 10:52

Tack för kommentar.

Största skälet för övergång 24-bit är hemstudion då man skall mixa saker, på med effekter och mycket sådant. Du skall bearbeta det en massa. Så att köra 24-bits är största kvalitetshöjningen enligt många, jämfört med att dubbla samplingsfrekvens osv.

Eftersom jag använder stereon som monitor när jag mixar så behöver jag klara 24-bit också.

Ska se om jag får DAC till ljudkortet på öppet köp så jag kan jämföra och se att det inte blir sämre.

Ett skäl att uppgradera externa DAC-boxen jag har nu är också att diverse DVD som kör surround och så, blir massa biljud i den jag har nu. Tror en modernare klara filtrera det extra krafset som sänds vid surround också. DVD:ns analog ut låter skit jämfört med DAC:en jag har.

Kanske byte att CS8412-kretsen som sköter den kodningen skulle bytas till senare snitt bara. Jag vet inte.

Är det någon som har tips så är det välkommet.

manw

Inläggav manw » 2006-04-24 16:48

Aha, lite andra krav alltså. För egen del så tänker jag alltid HiFi-lyssning-2kanal. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-24 18:23

Kanske för enkel men på http://www.diyparadise.com finns ett halvfabrikat - heter den Monica eller Charlize??!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

lfm

Inläggav lfm » 2006-04-25 17:06

Tack för det, Magnus.

Jag har mailat och ställt lite frågor om det finns 24bit chips som passar likaså. Hade vart perfekt det. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-04-25 17:51

Det här är djäkligt trevliga männsikor - har ett DIY-forum på Yahoo-groups. [diyers].
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-18 09:03

lfm

Inläggav lfm » 2006-08-19 17:39

Man tackar och bugar.

Måste fräscha upp minnet på vilka kretsar som gör vad och kolla vad som behövs mer.

Förbryllande att 24bit bara skulle ge 89dB eller hur det var. Teoretiskt skall det väl ge 130 dB eller liknande räknat per bittar.

Sedan undrar man om det låter bra också?

Men om det är billigt och enkelt att bygga är det bara att prova. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-19 17:48

24 bitar ska väl ge 144 dB teoretiskt?

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-19 18:54

RogerGustavsson skrev:24 bitar ska väl ge 144 dB teoretiskt?

Ja, rent teoretsikt så skulle jag vilja ställa frågan.

Jag har läst nånstans att en teoretisk gräns om 129dB signal/brus är vad man kan åstakomma ? Gäller det i rumstemperatur eller vad gäller ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

lfm

Inläggav lfm » 2006-08-21 14:06

Misstänker nog att det är lite fusk någonstans. Någon bitreducering eller så, så att DACen egentligen är 16 eller 18 bits.

Återgå till Teknikforum