Analogischema för draperi

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Analogischema för draperi

Inläggav Keba » 2006-08-24 20:55

I mina försök att förstå hur ett draperi påverkar ljudet har jag gjort ett analogischema för det. Antagligen mycket förenklat.

Bild

Har jag tänkt rätt? R är flödesresistansen genom tyget och M är massan på tyget. Jag tänkte man skulle kunna ha modellen för att avgöra till exempel vid vilken frekvens ett tyg slutar att dämpa och i stället övergår till att fladdra med i luften.

Och är jag lite nyfiken på hur man beskriver vad som händer om en annan våg kommer från andra hållet (till exempel efter en studs drån väggen bakom) och tar ut rörelsen precis vid draperiet. Det borde visa sig som en resonans i schemat. Men detta har jag inte alls tänkt ut ännu.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-24 21:26

Nja, jag ska inte säga att jag vet hur det borde vara, men modellen gäller nog bara lokalt för en liten del av draperiet, alternativt för våglängder mycket större ön draperiet.

Sen fattas det men det fattas åtminstone två saker.

1. Det drivande trycket har en utimpedans. Det är inte en tryckgenerator med noll utimpedans.

2. Lokalt borde det även finnas en fjädring till intilliggande delar av draperiet, och för fallet att draperiet är akustiskt litet så kommer det att ha en pendeleffekt vilket får modelleras med en fjädring för att få till pendelresonansen. Iofs hamnar den kring 1 Hz för en så lång pendel som draperiet, så kanske man kan bortse från den.

Annars är det knepigt det där när en våg byter medium.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum