Har grafiska eq minimumfas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Har grafiska eq minimumfas?

Inläggav Martin » 2006-08-25 14:46

Enkel fråga av ren nyfikenhet. Sådana grafiska eq med olika många band. Vanligen 7-15 band. Är de av minimumfastyp eller vrider de fasen med varje band?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-25 14:49

Ja, de jag sett har saknat nollställen med positiv realdel.

Hoppas svaret är tillräckligt kort och stringent. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-25 15:56

Morello skrev:Ja, de jag sett har saknat nollställen med positiv realdel.

Hoppas svaret är tillräckligt kort och stringent. :wink:

Ja, rätt och riktigt, på den första frågan. Men den andra frågan förstår jag inte. "Vrider fasen med varje band" ?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-25 16:00

Hoppsan, missade den frågan.

Kanske föreligger en smula förvirring om vad minimumfas är?

Minimumfas betyder inte att fasen är linjär med avseende på frekvens eller att den är noll, således kan ett system vrida fasen friskt och samtidigt vara av minimumfastyp(se ovan för definition).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-25 16:39

Ja det var ett kort och bra svar. Tack! Precis det jag behövde. :)

Men den andra frågan förstår jag inte. "Vrider fasen med varje band" ?

Det jag menar är att i vilket läge som helst (även i neutralläge) så vrids fasen mer än vad minimumfas skulle ha gjort iom varje justerbart frekvensband. Alltså en allpassfunktion i varje justerbart band.

Det var alltså samma fråga fast omvänd. typ "...eller är det inte så?"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-25 18:03

Martin skrev:Ja det var ett kort och bra svar. Tack! Precis det jag behövde. :)

Men den andra frågan förstår jag inte. "Vrider fasen med varje band" ?

Det jag menar är att i vilket läge som helst (även i neutralläge) så vrids fasen mer än vad minimumfas skulle ha gjort iom varje justerbart frekvensband. Alltså en allpassfunktion i varje justerbart band.

Det var alltså samma fråga fast omvänd. typ "...eller är det inte så?"

Inga nollställen i högra halvplanet, alltså. Jo, och den svarade ju Morello på så kort och koncist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-25 19:55

jag har en relaterad fråga. på en mixer brukar det ofta finnas 3 vridare som man kan dra ner/upp bas, mid, o diskant med. hur påverkar dom ljudet (jämfört med om skulle kunna köra nån bypass/sourcedirect)? har testat på min nadförstärkare att köra sourcedirect o sen hoppa mellan det o inkopplade tonkontroller (men ställda rakt upp). jag tyckte mej höra nån liten skillnad. filtren på mixers brukar va annorlunda dock (ofta +10db till -36db) nån som vet hur dom påverkar? påverkar dom mer?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-25 22:31

housemicke skrev:jag har en relaterad fråga. på en mixer brukar det ofta finnas 3 vridare som man kan dra ner/upp bas, mid, o diskant med. hur påverkar dom ljudet (jämfört med om skulle kunna köra nån bypass/sourcedirect)? har testat på min nadförstärkare att köra sourcedirect o sen hoppa mellan det o inkopplade tonkontroller (men ställda rakt upp). jag tyckte mej höra nån liten skillnad. filtren på mixers brukar va annorlunda dock (ofta +10db till -36db) nån som vet hur dom påverkar? påverkar dom mer?

Jag vet inte hur tonkurvorna "brukar" vara på olika förstärkare, men om du hör en liten skillnad med bypass-knappen så beror det säkert på den mekaniska precisionen i potarna. Det är inte säkert att "rakt upp" motsvarar exakt rak tonkurva, den kanske ska stå lite åt ena hållet. Dessutom kan det skilja på vänster och höger kanal. Det är nog därför som bypass-knappen finns.

Återgå till Teknikforum