Minimumstorlek för lyssningsrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
theSaint

Minimumstorlek för lyssningsrum

Inläggav theSaint » 2006-09-03 19:15

Många frågor i en...

När man bygger högtalare. Har man då någon form av minimumstorlek på lyssningsrummet i åtanke eller det spelar ingen roll?

Jag funderar nämligen på att bygga ett lyssningsrum i förrådet. Det 4 m * 3.6 m. Är detta "tillräckligt" stort för att högtalare skall komma till sin "rätt".

/Mats

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-03 19:19

Kommer ihåg en artikel i en känd hifi-blaska för några år sedan om ett "hemma hos-reportage", där mannen i fråga hade ett 12^m stort rum med stora magnepan-högtalare. Rummet var optimerat akustiskt med hjälp från Svanå Miljöteknik. Visserligen hade akustiken kostat multum, men man hade fått till det trots det lilla rummet. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-09-03 20:00

Hmm! Ok! Ett av mina problem blir nog att hålla ljudet i rummet dvs inte skapar dålig grannsämja. Det är ett friliggande förråd men väggreglarna är bara 10cm isolerat med glasull och gips. Betonggolvet får bli med heltäckningsmatta. I taket ligger det massor med isolering. Misstänker att det krävs en del isolering/aborbering på insidan. Mitt lilla projekt blir kanske snordyrt i slutändan. Nog läge att kolla lite priser först

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-03 20:41

Jag körde dessa Magneplanar på 12 m2.... http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Tympani%20III-A.jpg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-04 09:16

Det finns myter om att basvåglängder måste "rymmas" i ett rum för att höras. Jag hoppas att du inte har dom som underlag för ditt funderande. Det enklaste motbeviset emot dessa "regler" är att titta på ett par hörlurar. Men jag kanske slår in öppna dörrar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-04 09:38

theSaint skrev:Hmm! Ok! Ett av mina problem blir nog att hålla ljudet i rummet dvs inte skapar dålig grannsämja. Det är ett friliggande förråd men väggreglarna är bara 10cm isolerat med glasull och gips. Betonggolvet får bli med heltäckningsmatta. I taket ligger det massor med isolering. Misstänker att det krävs en del isolering/aborbering på insidan. Mitt lilla projekt blir kanske snordyrt i slutändan. Nog läge att kolla lite priser först

Du bör nog fundera på att lägga på ett lager gipsplattor till så det blir dubbla gipsplattor på alla väggarna, annars går nog ljudet nästan rakt igenom, speciellt om du inte har t.ex asfaboard utanför isoleringen.
Sedan är ju frågan hur ljudtätt innertaket är, är det bara tunn träpanel och sedan lös isolering och ventilerat vindsutrymme så kommer det kanske igenom en hel del ljud där också, men kanske inte fullt så mycket?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-09-04 11:20

Jag har inget mer än en "känsla" av att rummet kommer att kännas litet. Har ingen erfarenhet av att lyssna i ett litet rum. Har alltid haft "förmånen" av ha ett stort ljudrum 25 - 36 m2. Den där med hörlurarna var ju bra :) Det är ju säkert så att storleken inte har någon betydelse.

Våggarna som säkert är de som kommer att läcka mest ljud har (utifrån och in) träpanel, luftspalt, isolering (90), plastfolie, gips.

Taket (innifrån o upp) takgips, platfolie, isolering (200)

Ett extra lager gips är inte så svårt att sätta dit, ej heller så väldigt dyrt. Kan dock inte låta bli och fundera på om det finns något bra material som "äter" ljudet och samtidigt ger fördelar gentemot ett extra lager gips

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-04 12:05

För att dämpa låga frekvenser samt fortplantningar så behövs det vikt.

Biltema har tagit in en ny dämpmatta som jag tror är väldigt bra i syftet, ganska kompakt skum med en rejält tjock bitumenplatta i botten, dock svindyrt att klä ett rum i. :roll:

Lägga ett lager gips extra som man penslar med bitumenmassa eller ett par lager asfaltspapp?

Återgå till Teknikforum