Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Njae Svante...
Först och främst underar jag fortfarande varifrån du fått den där uppgiften om 0,0186 uohmmeter ifrån?Det brukar ju anses vara 0,0172 uohmmeter som gäller för koppar (vid 20 grader). Dessutom är EKUA nominellt 0,38 mm^2 (även om jag stött på fabrikat som bjussar på lite extra...).
Kanske har jag fel därvidlag, men det är de uppgifter jag sett - oavsett var jag tittat någonstans. Är alla uppgifter fel? (Jag ifrågasätter inte att det kan vara så, bara frågar om det är så. Är det det?)
avr7000 skrev:Intressant...
Eftersom jag spelar på maxnivå hela tiden så är det OK att köra enkel EKUA då![]()
![]()
Svante skrev:Vore fö intressant att få din syn på mitt effekttålighetsresonemang. Är det inte så, om man eftersträvar 0,2 dB tolerans på tonkurvan att alla element borde specas med 1/10 av den märkeffekt de har idag?
IngOehman skrev:Svante skrev:Vore fö intressant att få din syn på mitt effekttålighetsresonemang. Är det inte så, om man eftersträvar 0,2 dB tolerans på tonkurvan att alla element borde specas med 1/10 av den märkeffekt de har idag?
Det beror ju på vad det är man vill skall specas när man anger effekttåligheten för elementen det...
Jag är nog av uppfattningen att kartläggningen av elementet när det gäller de intrikata detaljerna är något man som högtalarkonstruktör blir tvungen att göra själv - hur mycket data elementtillverkaren än erbjuder.
Tycker därför att de rådanda effekttålighetsangivelserna är relevanta. Dessutom är det ju så att man när man konstruerar delningsfiltret (förutsatt att det är passivt) kan trolla bort nästan alla termisk kompression - om man vill (och kan/förstår hur mekanismerna uppkommer och kan kompenseras). Det är bara ett litet området runt några hundra Hz (och precis vid avstämningen) där det är riktigt svårt att svinga trollspöet på ett tilfyllest sätt därvidlag. Det tycker jag man kan stå ut med. Gör man det bästa som det går, så blir det ju trots allt oerhört bra, även vid riktigt höga ineffekter. Det är ju den färdiga högtalarens slutprestanda som är av intresse, inte ett löst högtalarelements intrinsika med avseende på den termiska kompressionen.
Vh, iö
IngOehman skrev:De' du, Svante!
IngOehman skrev:Nu är ju Rammstein (i varje fall den där välljudade låten 'Reise reise') ett bra exempel på högdynamisk musik, som INTE är så farlig uppvärmande för högtalaren. Har inte kollar crestfaktorn, men den är långt bättre än reklamradioljudet.
IngOehman skrev:Anser du att du har problem med den termiska kompressionen i dina egna konstruktioner, Svante?
Vh, iö
IngOehman skrev:Att försumma fel bara för att de inte är de dominerande felen är en dödssynd.![]()
![]()
Summan av alla icke dominerande fel kan mycket väl visa sig dominera mångfaldigt över "det dominerande felet". Det finns ju så oerhört många olika saker som kan vara fel om man låtsas att små fel inte finns... Summan av dem är för det mesta ett jätteproblem (vilket är förklaringen till att det låter så dåligt om det mesta).
Missförstå mig inte nu, jag menar inte att man skall prioritera i någon annan ordning än "värst fel först och mest", men jag tror det är väldigt lätt hänt att saker som tillsammans är oerhört viktiga, blir bortprioriterade helt om man bara letar efter de dominerande felen.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster