Förstärkare effekt Watt vs Ström

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: impedans / fas

Inläggav PerStromgren » 2006-09-14 14:20

JohanGbg skrev:Om jag summerar det rätt så justerar jag spänningen ut från förstärkaren med volymkontrollen.

Ja, fast den är ju beroende av insignalen också! Ingen signal, ingen spänning, oavsett volymkontrollens läge, men det kanske du förstod. Volymkontrollen reglerar hur mycket spänningen förstärks från in- till utgång i förstärkaren, inte hur stor spänningen blir, alltså.

JohanGbg skrev:Belastningen sätter sedan vilka strömmar som bildas.

Alldeles korrekt.

JohanGbg skrev:Sedan undrar jag hur impedansen kan bli fasvriden? Ligger då inte spänning och ström i samma fas? Hur fasen fungerar det och varför skulle det vara så kämpigt för en förstärkare?

Nu börjar det bli knivigt att beskriva, utan att bli teknisk. Jag överlåter åt någon god pedagog att förklara detta. Någon?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: trafo

Inläggav soundbrigade » 2006-09-14 14:22

JohanGbg skrev:Finns det något vis att få reda på trafons begränsningar? Det är ju ofta så att det talas om "ju tyngre trafo, dessto bättre" - hur är det så?

För det första måste koppartråden vara kraftig nog att klara höga strömmar utan att brinna av. Sedan förmedlas energin från primärsidan till sekundärsidan via magnetisering i kärnan. Mer järn förmedlar mer energi. Andra metoder är att använda toroidtransformatorer eller speciella material i kärnan som är "effektivare".

JohanGbg skrev:Krävs det mycket järn för att klara av stora strömmar? Växlar en trafo upp eller ner spänningen ut till högtalarna?

Se ovan. Vad menar du med växlar? En transistorförstärkare använder spänningar lägre än nätspänning - i häradet +/-40 ... 50V. En rörförstärkare kan gladeligt köras på 300 ... 500V. Ett slutsteg med exotiska supertrioder kan drivas med 900 ... 1200V.

JohanGbg skrev:Går det att ha för mycket kondensatorer i slutsteget?

Stora kondensatorbankar innebär stor strömrusning vid påslag, dioder, transformator, switchar ... allt kan ryka (säkringen går sist).
Sedan finns det ingen naturlag som säger att storkondensator bank = bra ljudkvalitet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: trafo

Inläggav Almen » 2006-09-14 14:22

JohanGbg skrev:Finns det något vis att få reda på trafons begränsningar? Det är ju ofta så att det talas om "ju tyngre trafo, dessto bättre" - hur är det så?

Krävs det mycket järn för att klara av stora strömmar? Växlar en trafo upp eller ner spänningen ut till högtalarna?

Går det att ha för mycket kondensatorer i slutsteget?

Det här håller på att bli en "förstärkare for dummies" känner jag, men det hjälper!

mvh
Johan

Det finns några här på faktiskt.se som inte är dummies - jag tillhör definitivt inte dem. :)

Trafon överför energi i form av magnetiskt flöde, och det begränsas av järnkärnan - storlek, utformning, typ av material, etc. En trafo transformerar ned spänningen till förstärkeriet.

Kondensatorerna får någon som kan ta, men när man inte får plats med dem i förstärkaren börjar det kännas för mycket. Vissa tillverkare säljer ju också kondensatorer som "upgrade".

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: impedans / fas

Inläggav soundbrigade » 2006-09-14 14:29

perstromgren skrev:
JohanGbg skrev:Sedan undrar jag hur impedansen kan bli fasvriden? Ligger då inte spänning och ström i samma fas? Hur fasen fungerar det och varför skulle det vara så kämpigt för en förstärkare?

Nu börjar det bli knivigt att beskriva, utan att bli teknisk. Jag överlåter åt någon god pedagog att förklara detta. Någon?

Ingen expert men se det så här - förstärkaren är ingen avfallskvarn som trycker ström ut till en högtalare, utan den verkar i system tillsammans med högtalaren. Fasen kommer in genom att göra så impedansen växlar i belopp. Plötsligt kan högtalaren vara ner i någon ohm för att vid en annan frekvens utgöra en 20ohms belastning. Alltså resp kräva mer ström eller mer spänning för att "spela ut för fullt". Och detta varierar alltså beroende på frekvens.
Dessutom kan vissa komponenetr (i impedansen) vara av sådan karaktär att det får förstärkaren instabil. Plötsligt ser förstärkaren en stor kapacitans eller en stor induktans och dessa laster kan menligt inverka på hur förstärkaren arbetar.

En (inte helt korrekt) analogi är att köra motorcykel, där mc:n är stärkaren och du lasten. Sitter du rakt upp när du går in i kurva går det käpprätt ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-14 14:32

En del är kritiska till den men jag tycker den här artikeln som diskuterar olika förstärkarteknologier/topologier säger väldigt mycket:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10016&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=martin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-14 19:43

Almen skrev: Jo, det var därför jag tyckte det var litet tveksamt att prata om känslighet och effekt i det sammanhanget.

Aja, förenkling var ju ledordet 8) Nån polett trillade väl ned i alla fall.

Annars är jag rätt förtjust i att tänka mig att strömmen gör jobbet i högtalaren, och strunta i spänningen. Konstantströmsgeneratorer är trevliga tingestar. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-14 20:01

phon skrev:Annars är jag rätt förtjust i att tänka mig att strömmen gör jobbet i högtalaren, och strunta i spänningen. Konstantströmsgeneratorer är trevliga tingestar. :D

Om förstärkaren (virtuellt) inte har någon utgångsimpedans har jag väl i princip en sådan??

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-14 20:18

phon skrev:
Almen skrev: Jo, det var därför jag tyckte det var litet tveksamt att prata om känslighet och effekt i det sammanhanget.

Aja, förenkling var ju ledordet 8) Nån polett trillade väl ned i alla fall.

Annars är jag rätt förtjust i att tänka mig att strömmen gör jobbet i högtalaren, och strunta i spänningen. Konstantströmsgeneratorer är trevliga tingestar. :D

Ja, de har en del fördelar, men man måste komma ihåg att de driver en (mekanisk) resonanskrets, dvs konmassa och -fjädring. Det vill till att det finns en redig mekanisk dämpning om det inte ska bli redig fart på gungan just vid resonansfrekvensen (dvs en jättetopp i basen). Elementet måste alltså ha en Qms som är det som Qts brukar vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Teknikforum