Hur konstrueras en bra vinylspelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-12 10:21

Bill50x skrev:
paa skrev:Lugn i båten nu, analog-digitaldebatt är sällsynt OT i en vinylspelartekniktråd!

Lite OT... jag ville bara visa att vi inte ska skrota våra vinylspelare och inte heller anse dem som något sorts nostalgiskt godis att spela sina gamla vinyler på.

Fast nog är detta att spela sina gamla vinyler huvudsaklig orsak att ha vinylspelare... :-)
Oavsett om cd´s kan låta bättre än vinyl så gör dom ofta inte det. Det har ju avhandlats massor av gånger så jag ska inte plocka upp den tråden igen :-)

Håller med. "Up against the wall, Masteringfucker!!!"

Men det finns all anledning att ha en bra vinylspelare om man har några vinylskivor att spela.

Jo, precis. Absolut! Ingen diskussion alls!
Jag skulle dock inte förorda direktdrivna sådana, inte heller med tangentialarm. Och några lämpliga pickuper till enpunktslagrade tonarmar tillverkas väl knappast längre.

Med en bra vinylspelare med en bra pickup och nålslipning kan man gräva ur mer musik och upplevelse ur vinylen än vad många digitalanhängare någonsin kan tro!

/ B

Jomenvisst. Absolut. Dessutom är beg vinyl billiga musikupplevelser!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-09-16 10:56

Bill50x skrev:Ofta blir tangentialarmarna mer komplicerade och man skapar fler problem än man löser. Det ställs tex långt högre krav på friktionslös uppfästning när hela armen ska glida i sidled jmf med en pivotarm. Ibland har man luftlagring, ibland är det någon form av servo som driver armen. I något fall har jag för mig att det var ett hjul som rullade på en roterande rulle. När skivspåret förde armen i sidled blev vinkeln som erhölls tillräckligt stor för att hjulet drev lite i sidled tills armen blev rak igen. Dvs vinkeln var nästan aldrig exakt 90 grader...

I min Aura-spelare är det dessutom en mycket kort arm vilket gör att oplana skivor ger svaj...

/ B

Jo, mer komplicerade tycker jag nog inte, men omplicerade på annat sätt än de finmekaniska under som en "vanlig" arm är. Spårningsvinkeln var aldrig helt perfekt, den växlade mellan +/- 0.25 grader om jag minns rätt. Gick att justera inom vissa gränser. Det vinkelfelet har en vanlig arm bara över ett litet parti av skivan. Rabco hade servo-styrning.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 11:16

Uppfattningen jag fått om vinyl är distat ljud (tex när man spelar elektronisk musik) och dålig diskantåtergivning (vilket väl dock löser sig med åren när man ändå knappt hör över 15 000 hz när man är över 40 år, själv har jag dock 18 år kvar dit)

Men jag har väl inte heller hört nåra jättedyra LP spelare, har dock hört att det finns LP spelare som återger bättre diskant, men då är dom tydligen väldigt känsliga för damm också så minsta lilla dammkorn orsakar en mindre explosion när nålen kolliderar med dammkornet.
Stämmer detta?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-16 12:07

JB skrev:Uppfattningen jag fått om vinyl är distat ljud (tex när man spelar elektronisk musik) och dålig diskantåtergivning (vilket väl dock löser sig med åren när man ändå knappt hör över 15 000 hz när man är över 40 år, själv har jag dock 18 år kvar dit)

Men jag har väl inte heller hört nåra jättedyra LP spelare, har dock hört att det finns LP spelare som återger bättre diskant, men då är dom tydligen väldigt känsliga för damm också så minsta lilla dammkorn orsakar en mindre explosion när nålen kolliderar med dammkornet.
Stämmer detta?

Nejdå, en korrekt justerad spelare + pickup för ca 6-10000 sammanlagt
blir så bra det behövs. :-) Man kan klara sig för 4000:-, men miniminålen är dyr p g a slipningen.

En Dual CS5000 med en Ortofon OM, helst OM40, t ex. Beg kostar den oftast 2000:- plus jobb, plus nålen för nästan lika mycket

Inte så känsligt heller, inte för normalkorningt svenskt damm. Undvik att slipa plastlack intill skivspelaren om du lyft upp locket, bara...

Mätdata blir bra, så bra att ev illalåt i allmänhet kan skyllas på LPskivorna.

Men det låter OK alltsomoftast.

Men LP har sina begränsningar. Mekaniska medier har det.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-09-16 13:46

JB skrev:Uppfattningen jag fått om vinyl är distat ljud (tex när man spelar elektronisk musik) och dålig diskantåtergivning (vilket väl dock löser sig med åren när man ändå knappt hör över 15 000 hz när man är över 40 år, själv har jag dock 18 år kvar dit)

Stämmer detta?

Nä det stämmer inte att damm låter som en explosion däremot brukar dammet bygga upp på nålspetsen var efter det låter mer och mer luddigt och dåligt.

Jag hör förvånansvärt bra för att ha passerat 40 för länge sedan. Jag föredrar en blandning av tekniker som jag tycker gör musiken/återgivningen mer njutningsfull. Jag har spelat in alla mina vinyler på CD-media. Så rent och damfritt som det var möjligt men med bibehållen vinylkaraktär dvs rumble i viss mån lite knäppar, spår-ekon och allt annat som hör vinyler till. Vinylerna finns nu på mina damm-okänsliga CD-skivor med vinylkvalitet.

Som ett roligt kuriosa kan jag nämna att jag igår eftermioddag hörde på SR P1 där någon refererade till en interjuv med Bob Dylan angående problematiken med fildelning.

Dylan sade att han tycker att CD-skivor låter mycket dåligt, utan att gå in på exakt vad. Han ansåg att vinyl är ett bättre media än CD-skivor så han tyckte det var bra att de "gavs bort" eftersom de var så dåliga.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-16 15:15

PeterAkemark skrev: Så rent och damfritt som det var möjligt men med bibehållen vinylkaraktär dvs rumble i viss mån lite knäppar, spår-ekon och allt annat som hör vinyler till.

Där tycker jag personligen den viktigaste skillnaden mellan att lyssna på cd och vinyl ligger - ljudet från pickupen som landar, knastret osv som kan vara olika från gång till gång.... det är så levande! Jag ser det som en kvalité, inte en "nackdel jämfört med cd" :)

Visst kan det bli för mycket av det goda, och jag kommer också att ta "backup" på mina vinylskivor en vacker dag. Men, _vill_ man ens konstruera en skivspelare som låter precis som en cd-spelare? :)

Man kanske kan fokusera på att extrahera ljud så bra som möjligt från skivspåret och bortse från de "karaktäristiska egenskaperna"..?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-16 15:17

PeterAkemark skrev:

Stämmer detta?

Dylan sade att han tycker att CD-skivor låter mycket dåligt, utan att gå in på exakt vad. Han ansåg att vinyl är ett bättre media än CD-skivor så han tyckte det var bra att de "gavs bort" eftersom de var så dåliga.

Haha eller så säger han kanske det för att han vill sälja fler vinyl skivor som är svårare att piratkopiera =P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-16 17:53

phloam skrev:Man kanske kan fokusera på att extrahera ljud så bra som möjligt från skivspåret och bortse från de "karaktäristiska egenskaperna"..?

Faktum är att ju bättre och mer dynamisk skivspelare man har, desto mindre störs man av knaster etc. I en billig "plastspelare" är ev knaster ett med musiken, på en kvalitativ spelare ligger knastret separerat, "utanför" musiken. Detta gör att man kan fokusera bättre på musiken.

Det har kanske inte helt med bara skivspelaren att göra, kan tänka mig att överstyrningsegenskaper etc i phonosteget har stor betydelse. Knaster har ofta ett mycket brant tillslag (= hög slew-rate) och jag kan tänka mig att det finns elektronik som klipper en sådan signal trots att nivån inte är så våldsam.

/ B

Föregående

Återgå till Teknikforum