CD spelare - hur stor skillnad kan det egentligen vara

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JohanGbg

CD spelare - hur stor skillnad kan det egentligen vara

Inläggav JohanGbg » 2006-09-18 22:28

Har en fundering kring det här med CD spelare, egentligen alla digitala medier.

Om konstruktören av en CD använder sig av seriösa komponenter, te.x. Philips CD Pro2 och en bra DAC te.x Burr Brown eller Cirrus/Crystal eller liknande.

Hur stor skillnad kan det då egentligen bli??
Allt den ska göra är at läsa ettor o nollor samt förmedla det utan jitter, och omvandla signalen till analog.

Är klart fundersam över om det verkligen kan finnas så stor skillnad på CD spelare om de bara innehåller seriösa konstruktioner. Borde finnas CD spelare under 10 000 SEK, som egentligen innehåller liknande komponenter som en 100 000 SEK spelare, eller???

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-18 22:32

Mja, jag menar ju att om man överhuvudtaget har en budget, så är det inte där man ska lägga pengarna. Handhavande är förstås viktigt, men jag tror inte att det var det du menade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JohanGbg

Inläggav JohanGbg » 2006-09-18 22:42

Nej, jag funderar runt just konstruktionen av bra CD spelare och hur olika de egentligen kan låta.
Det talas om upplösning och dynamik hit o dit, men om konstruktören av CD spelaren väljer bra ingående komponenter så tror jag att det hela borde bli alldeles utmärkt och de flesta CD spelare därför borde låta lika. Helst inte alls med andra ord.

Att sätta ihop en seriös CD spelar emed riktigt väl beprövade och kompetenta komponenter tror jag går att göra för under 10000 SEK

mvh
Johan

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-19 00:03

Javisst kan man göra en CD-spelare för 10K som är lika god återgivare som en för 100K. Vad man skipar då är väl ett chassi fräst ur ett enda stycke aluminium etc. 10K är ju egentligen ganska mycket pengar i sammanhanget. I absoluta tal så är det liten skillnad mellan olika CD-spelare. Dock är den hörbar för det mesta. Men visst jag skulle inte vilja gå tillbaks till den spelare jag hade för 10 år sedan.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-19 09:15

Du kan få en CD eller DVD spelare som ær lika bra som en før 100k før 2000. Rent allmænt ær skillnaden mellan olika CD och DVD spelare ljudmæssigt mycket liten, ofta helt førsumbar jæmført med andra skilnader/fel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JohanGbg

Inläggav JohanGbg » 2006-09-19 10:35

Max_Headroom skrev:Du kan få en CD eller DVD spelare som ær lika bra som en før 100k før 2000. Rent allmænt ær skillnaden mellan olika CD och DVD spelare ljudmæssigt mycket liten, ofta helt førsumbar jæmført med andra skilnader/fel.

Jämfört med andra skillnader och fel? Du menar i det övriga systemet, såsom högtalare, förstärkare osv?

Vad är det som framförallt gör ljudskillnader i en CD spelare? Är det precisionen i drivverket/lasern , interna klockan för att undvika jitter eller DAC?

Jag skulle själv tro att DAC'en har mycket stor betydelse. Med ett drivverk som saknar precision så blir det naturligtvis fel från början, men vi förutsatte ett Philips Pro CD2 verk och det måste vi väl kunna komma överens om har goda egenskaper.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-19 11:13

Jag skulle själv tro att DAC'en har mycket stor betydelse.
Ja alltså om du väl har en bra dac-krets så beror ljudet nästan uteslutande på utgångssteget, som dessutom är billigt att göra bra.

Läsningen av CD-skivan buffras internt och är därför inte jitterkänslig på det sättet. Det är bitfel man vill undvika med en bra avläsning. Sedan har vi den digitala asynkrona överföringen mellan "transport" och dac. Här kan det uppstå jitter som kan påverka ljudet men det är absolut inget stort problem.

I övrigt håller jag med Max. Det går att göra bra CD-spelare till ett nypris av 2000kr eller lägre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-19 11:30

Finns det något exempel på en CD-spelare som låter dåligt? Jag skulle gärna vilja lyssna på en riktig dålig spelare, så att jag kan kalibrera brahetsskalan, så att säga. Helst ska det vara en spelare som kan köpas ny på stan.

Någon?

[Edit] Jag menar alltså ljudkvaliteten, inte byggdito eller handhavande.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-19 11:46

JohanGbg skrev:Jämfört med andra skillnader och fel? Du menar i det övriga systemet, såsom högtalare, förstärkare osv?

Ja, och rummet.

JohanGbg skrev:Vad är det som framförallt gör ljudskillnader i en CD spelare? Är det precisionen i drivverket/lasern , interna klockan för att undvika jitter eller DAC?

Utan att egentligen veta skulle jag vilja mena att analogdelen ær bland det som pårverkar mest. DACen påverkar førståss, på flera sætt. Dels genom arbetssætt, dels genom hur den ær utførd rent praktiskt. Drivverket borde rimligen inte påverka alls, eller åtminstone extremt lite. Læser det skivan så læser det. Någon extrem precision behøver det inte heller vara efter som servot till linsen i alla fall skøter den biten. Pickupen rør sig ju lite ryckvis, i alla fall i dom spelare som jag undersøkt under gång + den jag har nu (man kan høra motorn till pickupen ge den en puff då och då i tysta partier nær man sitter bredvid spelaren. Min spelare har dessutom skakminne som den læser ifrån, så avlæsningen kan brytas helt i typ 10 sekunder utan att det gør nåt).
Bitfel i avlæsningen spelar inte heller någon roll eftersom det finns redundant information på skivan och dessutom finns felkorringering.

perstromgren: Det finns ju flera som avsiktligt adderar mer eller mindre dist. Det mest kænda ær væl Pioneers erkænt illaljudande "Legato Link". Det finns æven CD-spelare dær rør anvænds i analogdelen før att få lite trevlig andratons dist och ett fetare sound. Låter dock inte alls illa, tværtom.

JohanGbg

Inläggav JohanGbg » 2006-09-19 12:42

Vad är skillnaden på "Analog delen" och DAC'en? Ingår DAC'en i analog delen eller tvärtom?

Jahopp en dålig CD spelare var det. Vi tar en multispelare från Netto för 350 SEK och jämför med en Electrocaompaniet. Inte så många delar gemensamt kan jag gissa, men i grunden utför de samma uppgift.

Var går det fel för Netto apparaten? Vi har precis tagit bort drivverket som påverkande del. Vad ligger närmast att börja sabba signalen?

Kan någon på ett eneklt vis spalta ner ingående delar i en CD spelare. t.ex.

chassi
spänningsdel
drivverk
buffert minne
DAC
...
...

mvh
Johan

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-19 14:30

Jag skulle gärna vilja lyssna på en riktig dålig spelare, så att jag kan kalibrera brahetsskalan, så att säga. Helst ska det vara en spelare som kan köpas ny på stan.

Jag har en Denver DVD som kostade ca 400-500 ny för ett tag sedan minns inte modellen, men tror inte att det är av betydelse.
Den har särdeles uselt ljud på analogutgången. Flera magnituder sämre än vad rummets akustik ställer till med. Den optiska toslink kopplingen har dock ett klart godkännt ljud, så kopplat till en hemmabioförstärkare så ger den vettigt ljud.

Kvaliteten på chassit är förståss mycket billig, tunna saker och plastig känsla.
Spänningsdelen är inget att hurra över.
Drivverket är rimligen mycket billigt, men fungerar trots detta felfritt.
Jag har ingen aning om vad det sitter för buffrar och sånt i den.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-19 14:34

JohanGbg skrev:Vad är skillnaden på "Analog delen" och DAC'en? Ingår DAC'en i analog delen eller tvärtom?n

MAn kan väl säga att analogdelen börjar inne i DACen, den del som ger en analog utsignal. En del (i regel billigare) DAC-chips har inbyggda drivsteg, så man behöver ingen ytterligare förstärkning för att överföra signalen till försteget.

I billigare apparater så finns det skäl att misstänka att det som mest degraderar ljudet är är sådant som:
1. Kostar pengar
2. är av vikt för ljudkvaliteten.

I netto-apparaten kan du räkna med att DAC-chipet driver utgången direkt, med inbyggt buffert steg. Om inte så är fallet, så räkna med att det sitter någon extremt billig OP-amp som driver utgången.

Annat som kan påverka mycket är nätdelen. Ojämn och brusig drivspänning är ju naturligtvis inte av godo. Men att filtrera och reglera späningen kräver komponeneter, som kostar i både inköp och montering. Spelaren fungerar ju helt OK ändå. En inte allt för vild gissning är att detta påverkar dom analoga delarna (DAC-chip och drivsteg) mest. Särskilt DAC-chip verkar luriga, eftersom dom har både digitala och analoga delar på samma bricka. Lätt hänt att störningar från den digitala sidan smiter över till den analoga.

Någon som har oscilloskåp som tagit en titt på hur späningen från en nätdel i en riktigt billig DVD ser ut? Är det jättebrusigt, eller vad?

Chassi påverkar ingenting, såvida man inte befinner sig i en miljö med mycket störningar och chassit är så uselt att störningarna letar sig in.
Chassit ska ju vara ljustätt förståss. Att spela skivan uppe i dagsljuset som vissa High End-spelare är "inte så lyckat". Det kan bli så mycket läsfel att det blir div. blipp och blopp och andra störningar. Ett enstaka läsfel här och där gör inget, men det för inte bli för mycket.

Återgå till Teknikforum