Aktiv basabsorbent fundering........

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Aktiv basabsorbent fundering........

Inläggav avr7000 » 2006-09-19 14:49

Ta nu detta på ett filosofiskt/teoretiskt plan och fundera om det är teoretiskt möjligt eller om inte, -varför...

exemplets förutsättningar: ( strunta i detaljer som att 8 m kanske inte ger exakt resonans vid 42 Hz etc.)

*Man har ett rum som är 8 m långt...

*detta rum har en resonansproblem vid kanske 42 Hz, en puckel på låt säga 10dB... (denna då beroende av rummets resonans kopplat till dess längd)

*Man har i ena änden av de 8 m en stereoanläggning som i rum kan prestera typ 25-20000Hz.

*I denna stereoanläggning har man ett digitalt delningsfilter med inbyggd parametrisk Eq.

*ljudet tar väl ca 23-24 ms på sig att färdas de 8 m genom rummet.

Skulle man, i syfte att släcka ut resonansproblemet vid dessa 42 Hz, kunna placera 2 basmoduler i rummets bakre golvhörn, eller kanske för diskussionens skull, 4 st basmoduler i alla rummets bakre hörn.

Man skulle sedan mäta upp rumsresonansens Q-värde och kanske uppskatta hur mycket ljudtrycket faktiskt faller på avståndet 8 m från källan.

De 2 eller 4 basmodulerna i rummets bakre hörn skulle sedan matas från det digitala filtret med en signal som är parametriskt eq'ad runt problemet 42 Hz med ett Q-värde på eq som motsvarar rummets resonanta karaktär, en sänkning i Eq'n som motsvarar den energi som finns kvar i ljudet efter att ha färdats genom rummet 8 m, i motfas och fördröjd med 23-24 ms.....

Tanken är alltså att när en liten söt 42Hz ton lämnar stereons högtalarsystem, skulle alltså denna normalt sett exiterat rummets resonans och gett en obra efterklang. Men som nu då när den kommer fram till bakväggen helt enkelt "äts upp" av motfasljudet som spelas upp i precis rätt ögonblick...

En 49 Hz ton likadant men i lite mindre utsträckning som en funktion av rummets och EQ'ns Q-värde...

Fungerar detta teoretiska resonemang????

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-19 15:37

Det enklaste att få bort denna resonans är att låta de bakre basmodulerna spela samma ljud (och i fas med de främre) för när ljudet från de främre har nått bak till dem så har det mad automagi skett precis att tonen i de bakre har vänt polaritet och släcker ut tonen från de främre... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-19 15:41

Naqref™ skrev:Det enklaste att få bort denna resonans är att låta de bakre basmodulerna spela samma ljud (och i fas med de främre) för när ljudet från de främre har nått bak till dem så har det mad automagi skett precis att tonen i de bakre har vänt polaritet och släcker ut tonen från de främre... 8)

Fast man kanske inte vill släcka ut tonen helt 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-19 15:42

Fast då kan man som sagt ha ett parametriskt filter som du hävdar och kanske dämpa nivån bara lite (typ några dB). Stödet från rummet vid dessa frekvenser är ju rätt bra.

Borde funka rätt bra

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-19 15:46

Naqref™ skrev:Fast då kan man som sagt ha ett parametriskt filter som du hävdar och kanske dämpa nivån bara lite (typ några dB). Stödet från rummet vid dessa frekvenser är ju rätt bra.

Borde funka rätt bra

Nu så bör det funka :)

Filtrets frekvenskurva bör väl då ställas så att de motsvarar rummspåverkans
invers?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-19 16:11

Wolfie skrev:

Filtrets frekvenskurva bör väl då ställas så att de motsvarar rummspåverkans
invers?

Ehhh. Har inte tid att fera på det just nu för jag ska dra iväg men gissningsvis så ska fasläget skifta med 'övertonerna' Grundtonen så ska det vara samma.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-19 16:29

Automagin går ut på att frekvensen (problemfrekvensen) och därigenom tiden för en halvvåg flyttar sig med rummets längd och på så sätt gör min tidsfördröjning (rummets längd) samt fasvändning onödig?

Jag vill att allt ljud skall komma framifrån. Är det OK att dessa bakre basmoduler endast jobbar i de frekvensband där de gör nytta för att häva resonansfenomen? Alltså som Wolfie skriver Eq'at som en invers på problemet...

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-19 16:32

Eller hur blir det nu... :roll:

De bakre skall alltså spela i fas och endast göra det vid problemområderna (Q lika rumsresonansernas Q)?

Det känns ju vid första anblicken jättekonstigt....

Olala... här har vi en bashöjning vid 37, 74 och 103 Hz...
Hm vi stoppar in fler basmoduler i den bakre änden av rummet som "fyller på med mer bas" (i fas) vid dessa frekvenser....
Senast redigerad av avr7000 2006-09-19 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-19 16:34

42hz i åttametersrummet får plats med två halvvågor, så står extrabasarna längs bak så borde de väl fasvändas då för att motverka de främre.

Å då vete hogan vad som händer med 20 hz resonansen som du också borde ha, den blir ju dubbelt så stark då .... 8O Fast med den parametriska varianten så förstärks ju inte 20 Hz, så på det sättet skulle det ju fungera att ha dom längst bak.

Eftersom det blir två halvvågor kan du kanske sätta de extra basarna efter fyra meter, alltså mitt mellan bak- ovch framvägg, och då spelandes i fas. Det var det jag tänkte på när jag sa (membran-) absorbenter mitt på. Basar går lika bra, eller kanske bättre?

Då motverkar de även 20 Hz resonansen, dom spelar i vart fall ett kvarts varv ur fas med de främre där.

Det går ju att kombinera med nån passiv basfälla längst bak eller nåt ändå, det skadar säkert inte.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Teknikforum