Rätblocks- vs. cylindrisk akustisk massa

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Rätblocks- vs. cylindrisk akustisk massa

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-11 10:34

Jag tänkte designa en rätblocks-akustisk massa istället för en cylindrisk, men har svårt att hitta formler för detta.

Vad jag tänker på är mestadels ändkorrektioner, om det finns för bafflade och fria slitsändar.

Även flödesresistans om man har gjort en smal slits är intressant att få synpunkter om.

Vad är din allmänna uppfattning om fördelar/nackdelar med mer slitsformade akustiska massor, jämfört med cirkulära?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-11 11:10

Det finns en liten tråd med kul läsning om slitsportar här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-11 18:24

Akustiska massan för en rörstump (med godtycklig tvärsnittsform*) är

Ma=rho0 * L/S

Där rho0 är 1,2 kg/m³
L är längden på röret
S är tvärsnittsytan

Formeln gäller för rimligt otrånga rör.

Till detta kommer den akustiska massan från medsvängande luft, för cirkulärt bafflat rör motsvarar den en förlängning av röret i vardera änden med 0,85 ggr rörradien och den är härledd från akustiska impedansen för en bafflad kolv. För en lång slits borde man kunna räkna ut motsvarande sak för en "bafflad bandkälla", men jag har aldrig sett det gjort faktiskt. Intuitionen säger mig att ändkorrektionen borde bli mindre för en slits än för en cirkulär kolv, för en given yta.

* Om röret blir riktigt trångt så får man en flödesprofil som gör att massan blir lite annorlunda, men det är knappast aktuellt i högtalarfallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-14 14:57

Per-Arne,
tack för länken till den mycket trevliga diskussionen. Jag hade ingen aning om att detta diskuterats. Särskilt intressant var diskussionerna om flödesmekanik mellan Isidor, Svante och AndersJ. Man märker att det "trots allt" finns kvar i bakhuvudet och poppar upp i små ljusglimtar. Går nog rätt snabbt att uppdatera sig. :)

Svante,
tack för info (står liknande i ELAK-kompendiet som jag ju har sedan kursen :wink: ), tankemässigt är jag helt inne på samma linje som du. Jag föreställer mig en liten ändkorrektion i storleksordningen av slitshöjden, vilket torde inneböra mycket liten ändkorrektion i praktiken. Eller så är det ju bara att mäta upp "hur det blev", men det är så tråkigt... he-he.

(?!?)
För övrigt kör jag nu demoversionen av ditt Basta-program och har smärre svårigheter att få fram konutslag och porthastighet och andra kurvor; de är gråmarkerade, vet du varför? Torde vara någonstans jag missat att fylla i, men jag tycker jag har fyllt i inspänning till systemet i rutan för förstärkareffekt. (?!?)
Basta! är ett trevligt program!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-14 15:12

Slitsportar tror jag gör sig allra bäst ungefär så här:

Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-14 15:24

Johan_Lindroos skrev:(?!?)
För övrigt kör jag nu demoversionen av ditt Basta-program och har smärre svårigheter att få fram konutslag och porthastighet och andra kurvor; de är gråmarkerade, vet du varför? Torde vara någonstans jag missat att fylla i, men jag tycker jag har fyllt i inspänning till systemet i rutan för förstärkareffekt. (?!?)
Basta! är ett trevligt program!

Du har svaret i fetstil ovan... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-14 16:28

A-ha, det förklarar ju saken!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-14 16:33

paa skrev:Slitsportar tror jag gör sig allra bäst ungefär så här:

Bild

Per-Arne, jag förstår inte riktigt bilden. För mig ser det ut som om elementen mynnar ut i själva porten. (?) Väggar på lådan är bortskalade och man ser inte riktigt hur den ska se ut i normalt läge.

Jag har mer tänkt mig en "vanlig" basreflexlåda med en slitsformad basreflexport.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-14 16:37

Det är en synvilla, tänk dig ett nedåtriktat element och en nedåtriktad port. Det är precis vad detta är, inget annat.
Att den dessutom har en bottenplatta mot golvet är bara en designgrej.

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-14 19:10

Johan_Lindroos skrev:A-ha, det förklarar ju saken!

Ja, det är inte lätt för en stackars programmerare, här försöker man erbjuda information om nämnda egenskap, på allehanda sätt, men dagens datoranvändare läser inte det man skriver... :lol:

För visst har du klickat "no" i den här:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-14 19:12

Johan_Lindroos skrev:
paa skrev:Slitsportar tror jag gör sig allra bäst ungefär så här:

Bild

Per-Arne, jag förstår inte riktigt bilden. För mig ser det ut som om elementen mynnar ut i själva porten. (?) Väggar på lådan är bortskalade och man ser inte riktigt hur den ska se ut i normalt läge.

Jag har mer tänkt mig en "vanlig" basreflexlåda med en slitsformad basreflexport.

Det är det nog, majoriteten av den akustiska massan sitter i den gråa delen, där det är som trängst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-09-18 15:13

OK, Per-Arne!

Nu förstår jag hur lådan ser ut. Som "en vanlig basreflexlåda" med andra ord.

Du har ritat porten med ett tvärsnitt som varierar. Det hela gör del väl något besvärligare att räkna på för dimensioneringen, men är säkert inga problem att mäta upp efteråt. Gissningsvis tror jag att en "rak" slitsad port med rundade ändar är ännu bättre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-18 15:48

Johan_Lindroos skrev:OK, Per-Arne!

Nu förstår jag hur lådan ser ut. Som "en vanlig basreflexlåda" med andra ord.

Du har ritat porten med ett tvärsnitt som varierar. Det hela gör del väl något besvärligare att räkna på för dimensioneringen, men är säkert inga problem att mäta upp efteråt. Gissningsvis tror jag att en "rak" slitsad port med rundade ändar är ännu bättre.

Svante har gjort ett program før det också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-18 16:09

Johan_Lindroos skrev: Gissningsvis tror jag att en "rak" slitsad port med rundade ändar är ännu bättre.

Varför tror du det då, och hur stor radie tänkte du skulle vara optimalt på den rundade änden?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-09-19 18:24

Du har ju ungefär halva arean vid mitten vilket ger ungefär dubbel lufthastighet, detta kan ju inte vara optimalt av flera anledningar såsom komprimmering, blåsljud mm, jag tror att en rak slits med en radie om minst 20mm i varje ände skulle vara bättre, förutsett att man har ganska hög hastighet i porten. Ifall du i din version menar att du kommer ha relativt låg hastighet även där arean är som minst så kommer det ju inte vara någon fara men då kan du ju lika gärna ha den så liten hela vägen.

Som du har slitsen nu så har du ju en jätteradie men ändå liten radie där luften "släpper" lådan.

frr frr frrr frrr

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-19 19:00

Lazyworm skrev:Du har ju ungefär halva arean vid mitten vilket ger ungefär dubbel lufthastighet, detta kan ju inte vara optimalt av flera anledningar såsom komprimmering, blåsljud mm, jag tror att en rak slits med en radie om minst 20mm i varje ände skulle vara bättre, förutsett att man har ganska hög hastighet i porten. Ifall du i din version menar att du kommer ha relativt låg hastighet även där arean är som minst så kommer det ju inte vara någon fara men då kan du ju lika gärna ha den så liten hela vägen.

Som du har slitsen nu så har du ju en jätteradie men ändå liten radie där luften "släpper" lådan.

frr frr frrr frrr

Nu är det inte som du skriver att det blir dubbla hastigheten i mitten, utan snarare halva vid ändarna. Det är ju vid ändarna som de flesta problem uppstår.
Om man jämför med en rak slits så behöver inte midjan vara många procent mindre fast ändarna fått dubbla arean vid samma avstämning.
Dessutom ger stora ändradier stora avlösningsvirvlar som nästan blockerar porten vid höga lufthastigheter.
Det finns intressanta papper av en Roozen från Holland om dessa saker. Även Harman/JBL har kommit fram till liknande saker, dvs att en midja skall det vara. Deras arbeten har gällt runda portar men det är ju inte så långsökt att applicera på en slits också.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum