Om jag skall har 15m högtalarkabel till bakhögtalarna, räcker det då med ett par korskopplade EKK 4G 1,5mm^2 eller måste jag gå upp i dimension för att inte 'höra' kablarna? Högtalarna är specade 8-ohm nominellt och 4-ohm minimum.
/TygelBy
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag använder tunnaste vit 2x0.75mm2 och det funkar väldigt bra. Blir snyggare att dra sådan längs väggen.
När det gäller bakhögtalare tror jag inte att det är så känsligt med vilken resistans man kopplar i serie med högtalarna. Dels så brukar de ju behöva vara anpassade för att hänga på väggen vilket oftast inte ger samma variation i impedans i mellanregistret, sedan skärs de ju helst i basen så den lilla förändring i avrullningen (q-et) som det innebär ger inte något vidare utslag på ljudet.
Martin skrev:Med risk för att verka som någon som inte bryr sig men: nä på båda frågorna.Jag har olika längd på kablarna till bakhögtalarna, nivåförändringar pga detta understiger noggrannheten för nivåjustering i min reciever.
Högtalare och högtalakablar och förstärkare är lågohmiga saker och tar inte så lätt upp inducerade störningar från nätkablar tex.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster