Förstärkarfråga, klippning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Jooooon

Förstärkarfråga, klippning?

Inläggav Jooooon » 2006-09-18 19:25

Hur mår egentligen en transistorförstärkare som ofta drivs till klippning? Tänker bland annat på stärkare i tex basriggar som ofta pressas utöver sin förmåga. Nåt som kan gå snett? Är det olika farligt för olika typer av förstärkare, klass d, vanlig klass AB, OP-baserade?

Jon.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-18 19:50

En riktigt dimensionerad förstärkare klarar det. Förlusteffekten i en AB-förstärkare blir faktiskt lägre om den överstyr än om man kör på halv effekt.

Däremot lämnar den kanske dubbelt så mycket effekt som märkeffekten och det tillsammans med de högfrekvensta distprodukterna kan sabba högtalarna. Möjligen kan nätdelen ta stryk också, om man toköverstyr långvarigt, men jag har aldrig hört talas om det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-09-20 18:32

Tackar för ett bra svar!

Lyckas man pressa den till "perfekt" fyrkantsvåg så borde den väl lämna precis dubbla effekten? Dvs om man vill vara på den säkra sidan vid dimensioneringen av nätdelen så ska den vara dubbelt så kraftig som vad som egentligen skulle behövas, om förstärkaren ska vara idiotsäker dvs? :roll:

Gäller samma sak för klass D som för klass AB?

Jon.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-20 20:05

Jooooon skrev:Tackar för ett bra svar!

Lyckas man pressa den till "perfekt" fyrkantsvåg så borde den väl lämna precis dubbla effekten?

Ja, om matningsspänningen är konstant.

Jooooon skrev:Dvs om man vill vara på den säkra sidan vid dimensioneringen av nätdelen så ska den vara dubbelt så kraftig som vad som egentligen skulle behövas, om förstärkaren ska vara idiotsäker dvs? :roll:

Nja, momentant behöver den kunna lämna samma ström i båda fallen, och medelströmmen och därmed medeleffekten som nätdelen behöver leverera blir, förutsatt konstant spänning, pi/2~1,57 ggr större i fyrkantfallet än i sinusfallet. Att inte effekten från nätdelen behöver dubblas när uteffekten dubblas beror just på att effekten hamnar i lasten i stället för i sluttrissorna.

I verkligheten sjunker också matningsspänningen från nätdelen när man tar ut mer ström, så det blir nog inte ens 1,57 ggr.

Jooooon skrev:
Gäller samma sak för klass D som för klass AB?

Jon.

Nej, i teorin har ju klass D inga förlusteffekter alls. I alla fall om man förenklar såpass kraftigt som jag gjorde med AB-förstärkaren. Klass D är ju i någon mening ekvivalent med det överstyrda driftfallet ovan, vad gäller förlusteffekt i sluttrissorna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-20 20:57

Men i praktiken blir det inte alltid fyrkant när man överstyr, utan steget kan drabbas av så kallad fasinversion, vilket får till konsekvens att nivån börjar att sjunka istället för att äka när insignalen tilltar över en viss nivå. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2006-09-21 06:17

Då tackar jag igen. :)

Svante: Tror faktiskt att jag förstår vad du menar.

Morello: När fenomenet du beskriver uppenbarar sig överstyr man väl ganska rejält?

Jon.

Återgå till Teknikforum