Svante skrev:Keba skrev:Jag kommer inte ihåg precis, ca 15. Jag kan testa att köra längre.
Jag ställde bandbredd på 50 Hz.
Ah, det var därför. Smalare bandbredd ökar brusigheten i kurvan, så att det behövs fler "varv". Dessutom minskar tidsupplösningen, så det kan bli svårt att mäta extremt korta efterklangstider. Man kan se detta på avklingningen, den är ju trappstegsformad i grafen och det beror på den begränsade tidsupplösningen.
Jag gjorde en liten beräkning:
Antag att efterklangstiden är 0,2s
Om ljudet studsar mellan två väggar med avståndet 5m så blir det ca 13 studsar. Under tiden faller ljudnivån 60dB. Det blir ca4,4dB per studs. Givet att jag bara kan mäta en nivåsänkning på upp till 20dB så blir det alltså bara 4 eller 5 studsar. Det kommer alltså att variera ganska mycket beroende på hur ljudet studsar och mot vad. Om man inte lyckas diffusera bra så kommer det nog att variera rätt mycket beroende på mikrofonplacering och frekvens.
Å andra sidan ger smalare bandbredd möjlighet att mäta mot lägre frekvenser, så det är en balansgång mellan de två.
Japp, det var därför jag ställde ned bandbredden så mycket. Med det förvalda värdet 500Hz så blir det ju ingen upplösning alls i basen. Är det möjligt att modifiera TimDec så att bandbredden varierar med frekvensen på logaritmiskt vis? Det tycker jag skulle vara ganska bra.
Jag testade förresten att flytta mikrofonen lite mellan varje brusintervall. Då blir det jämnare värden. Är det vettigt att göra så?
Jag tycker det tyder på att det borde gå att få till en jämnare efterklang med mer diffusorer i rummet.