Hjälp mig koppla CSX 257H till Behringer A500

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swede

Hjälp mig koppla CSX 257H till Behringer A500

Inläggav swede » 2006-09-24 10:09

Tjenare,

För ett tag sedan byggde jag mig ett gäng sub-basar, ganska exakt fyra stycken. Dessa driver jag med EN bryggkopplad Behringer A500, se Scenario 1.

Bild

I går fick jag för mig att det var vansinnigt att ha fyra basar i vardagsrummet. "Jag borde klara mig med två", tänkte jag.

Ack så fel jag hade. Jag tog bort två ur systemet och kopplade om steget så det inte längre var bryggat:

Bild

Jäklars, jag förlorade MER än hälften av njutningen att lyssna på musik. Basen gick inte att få ordning på. Jag försökte ställa in delningsfiltret, ändra på nivåer, allt. Det lät skit helt enkelt.

Så jag bestämde mig för att sluta larva mig. Antalet basar bör vara minst fyra, annars kan det lika gärna vara.

Så min fråga är, jag vill ju göra i alla fall någon förändring;

* Skall jag behålla den gamla kopplingen, Scenario 1, ingen förändring

Eller, skall jag koppla om steget enligt följande scenarion:

Scenario 2:

Bild

Scenario 3:

Bild

Scenario 4:

Bild

Alltså, jag tycker ju om att köpa prylar, så Scenario 4 är inte alls dåligt, även om jag måste lätta på plånboken. Ett sådant där A500 kostar ju nästan ingenting.

Men jag kan bara inte bli klok på vilken koppling jag skall ge mig på.

Ha en bra dag.

//magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-24 10:37

Jag skulle välja scenario 4. Om det är för jobbigt att trycka på en extra strömbrytare när du ska lyssna på musik, scenario 2.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-09-24 10:55

Scenario 1 är ganska onödigt då man inte vinner nån effekt jämfört med scenario 2, däremot kan man få lite problem om inte basarna är helt lika... Alltså: ingen vits med bryggkoppling om man ändå kopplar nåt i serie.

Klarar stegen att driva halva impedansen* från basarna tycker jag att nummer två verkar vettigast, om inte och du vill köpa ett till steg är ju inte sista alternativet så dumt.

*och det verkar det ju göra om det funkat med scenario 1-kopplingen

Återgå till Teknikforum