3 ledare i en jordad kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

dimitri

3 ledare i en jordad kabel

Inläggav dimitri » 2006-09-20 11:20

Alltså:
En stickpropp kan man sätta i väggen på 2 sätt (i UK bara på ett sätt), apparatänden kan man sätta i apparaten bara på ett sätt.
Låt säga att jag alltid sätter stickproppen med kabeln neråt. Blir det då alltid samma polaritet i apparatänden oavsett om jag använder skrivar- eller dator- eller annan kabel?
Annorlunda uttryckt: finns det en standard för en jordad elsladd vilken pinne i väggproppen är kopplad till vilket "hål" i apparatproppen?

Följdfråga: är alla jordade väguttag i en lägenhet/kontor orieterade på samma sätt i olika rum?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-20 11:31

Vilket hål i vägguttaget som har fas och vilket som har nolla kan variera. Du måste mäta på det enskilda uttaget för att få veta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: 3 ledare i en jordad kabel

Inläggav Svante » 2006-09-20 16:23

dimitri skrev:Följdfråga: är alla jordade väguttag i en lägenhet/kontor orieterade på samma sätt i olika rum?

Nej. Det är nog 50-50 skulle jag tro, man kan vända uttagen hur som helst när man monterar dem. Är man noggrann, så kan man lossa på alla uttag hemma och vända dem lika. Om man är behörig elinstallatör, förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 3 ledare i en jordad kabel

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 16:52

Svante skrev:
dimitri skrev:Följdfråga: är alla jordade väguttag i en lägenhet/kontor orieterade på samma sätt i olika rum?

Nej. Det är nog 50-50 skulle jag tro, man kan vända uttagen hur som helst när man monterar dem. Är man noggrann, så kan man lossa på alla uttag hemma och vända dem lika. Om man är behörig elinstallatör, förstås.

Om man är noga med sådana här saker, vilket man nog borde och vilket inte jag är... :oops:

Varför inte gå runt och mäta upp alla uttag och göra någon liten markering? För detta behöver man inte vara behörig elinstallatör :-)

/ B

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-09-20 21:44

Man behöver inte vara behörig för att byta/laga ett redan uppsatt eluttag (<= 16 A), däremot behöver man vara behörig för att få sätta upp ett nytt. Man måste dock alltid vara säker på vad man håller på med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-20 22:47

d_anders skrev:Man behöver inte vara behörig för att byta/laga ett redan uppsatt eluttag (<= 16 A), däremot behöver man vara behörig för att få sätta upp ett nytt. Man måste dock alltid vara säker på vad man håller på med.

Är det så? Jag trodde att man inte fick ge sig på en fast installation.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-21 08:40

Svante skrev:
d_anders skrev:Man behöver inte vara behörig för att byta/laga ett redan uppsatt eluttag (<= 16 A), däremot behöver man vara behörig för att få sätta upp ett nytt. Man måste dock alltid vara säker på vad man håller på med.

Är det så? Jag trodde att man inte fick ge sig på en fast installation.

Jag har för mig som Anders.

Ang. Fas/nolla så såg jag antingen hos Jula eller hos CO i deras katalog att någon av dom hade en produkt som man satte i eluttaget som sedan visade typ om det fanns jord och vilken av kontakterna som var fast/nolla.. kan dock inte hitta den på deras hemsidor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-21 12:27

Uttagsprovare finns det bl.a. hos Elfa artnr. 76-452-94. Även här: http://www.sagabelectronic.se/prt101.html. Det här förfarandet ger bara besked om vägguttagets koppling. Därifrån och vidare, inte minst internt i apparaterna, kan det vara kopplat på olika sätt och kanske är inte ens lika på två exemplar av samma apparat. Ojordade sladdställ kan väl sättas i på vilket håll som helst i apparatändan? Bäst är att köra med IEC-uttag redan i förgreningsdosan (t.ex. Elfa 43-375-80 som är väl dyr men hittade inget annat exempel) och sedan ha en fast anslutning, med rätt koppling, i apparaterna.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-21 16:44

Svante skrev: Jag trodde att man inte fick ge sig på en fast installation.

Du får laga en befintlig installation utan behörighet(om du kan) men däremot får man inte installera en ny installation utan behörighet. Men iofs. så gör man det rätt så går det ju inte avgöra om det är en behörig eller inte som gjort det......
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-09-21 17:31

Strikt sett så får du även som obehörig göra nyinstallation, men då måste den godkännas i efterhand av en behörig elektriker. De flesta brukar inte vara så pigga på att göra det och därför är det antagligen bara ett alternativ om man har bra kontakter.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 17:49

Det du inte får göra som amatör är jordade installationer. Om man ska hårddra detta, får du som amatör icke ens slöjda ihop en egen jordad nätkabel! :?

Men, som ovan skrivits, har du en behörig elektriker som avsynar och godkänner ditt arbete så är det ok.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-21 18:16

Nefilim skrev:
Men, som ovan skrivits, har du en behörig elektriker som avsynar och godkänner ditt arbete så är det ok.

Men om jag som amatör gör en installation som är gjord som den ska, vem är det som kan avgöra om det är en behörig eller inte som gjort det? :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 18:20

Det är just det "är gjord (jord) som den ska".

De flesta olyckor i samband med starkströms installationer som är amatörmässigt utförda handlar just om att okunskapen finns i var man ansluter jordledaren, gul/grön.

Det finns faktiskt puckon som lägger jord/fas fel så apparater blir strömförande.

Jag vet en sådan person som själv snickrade ihop en motorvärmarkabel till bilen. När han tar i dörrhandtaget så får han sig en kyss så han ramlar omkull. Gissa vart han hade kopplat jordledaren? :?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-21 18:35

Nefilim skrev:De flesta olyckor i samband med starkströms installationer som är amatörmässigt utförda handlar just om att okunskapen finns i var man ansluter jordledaren, gul/grön.

Men även amatörmässigt utförda installationer kan vara gjorda av en behörig...(min erfarenhet säger att det är lika många felaktiga installationer som är gjord av behöriga som för icke behöriga)

Min undran är om jag som obehörig gör en korrekt istalltion, är det olagligt?(hur nu det ska bevisats att det är jag som gjort installationen) Och en behörig som gjort en felaktig installtion, kan han/hon verkligen få kallas behörig?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-21 18:46

Man kan ju se det som så, att en installation som är idiotsäkert utförd så är den ju säker.

Om man är det minsta osäker på elinstallationer ska man naturligvis inte göra det!

Jag har en elektrikerutbildning, 35 år sedan, men har ingen behörighet, men jag kan och vet hur det ska utföras på ett säkert sätt.

(Har f.ö aldrig försörjt mig på det)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-22 09:13

Men även amatörmässigt utförda installationer kan vara gjorda av en behörig...(min erfarenhet säger att det är lika många felaktiga installationer som är gjord av behöriga som för icke behöriga)

Min undran är om jag som obehörig gör en korrekt istalltion, är det olagligt?(hur nu det ska bevisats att det är jag som gjort installationen) Och en behörig som gjort en felaktig installtion, kan han/hon verkligen få kallas behörig?

Olagligt är nog mindre viktigt. Saken kommer normalt till sin spets om ett allvarligt fel uppstår.
Säg att ett elfel gör att huset brinner upp. I resterna hittas orsaken att branden startade. Om installationen då kan härröras till att den gjorts av någon utan elektrikerbehörighet så kommer du få otroligt svårt att få försäkringsbolaget att ersätta huset.
Om det är gjort av en behörig elektriker oavsett om denna har gjort fel så är försäkringen knappast några större problem.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-22 09:25

Har inte just denna regel ändrats under senare tid? När anläggningen är överlämnad till ägaren är det denne som ansvarar för dess funktion.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-24 23:37

Nefilim skrev:Det du inte får göra som amatör är jordade installationer. Om man ska hårddra detta, får du som amatör icke ens slöjda ihop en egen jordad nätkabel! :?

Jag är rätt säker på att man får göra vad man vill i temporära installationer. Så fick jag lära mig i skolan iaf.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-25 10:23

Jag är rätt säker på att man får göra vad man vill i temporära installationer.

Om du med temporära installationer menar allt utom fasta installationer så har jag precis samma minnesbild. Dvs om man vet vad man gör så får man fixa själv.
Gränsen till fast installation är minst sagt luddig.
Att skruva ihop sin egen förlängningssladd är helt okej. Om man sedan spikar upp denna kabel på väggen så blir det en fast installation och är då inte okej, men elarbetet var exakt detsamma.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-25 11:47

silvervarg skrev:Säg att ett elfel gör att huset brinner upp. I resterna hittas orsaken att branden startade. Om installationen då kan härröras till att den gjorts av någon utan elektrikerbehörighet så kommer du få otroligt svårt att få försäkringsbolaget att ersätta huset.
Om det är gjort av en behörig elektriker oavsett om denna har gjort fel så är försäkringen knappast några större problem.

Vem har det dokumenterat vem som dragit elen i huset?...jag har väldigt svårt att tro att någon uppger att det är en obehörig som dragit elen i huset :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-25 12:49

silvervarg skrev:Att skruva ihop sin egen förlängningssladd är helt okej. Om man sedan spikar upp denna kabel på väggen så blir det en fast installation och är då inte okej, men elarbetet var exakt detsamma.

Så om du spikar fast nätsladden till förstärkaren (som har en IEC-nätkabelbrunn) vid sockeln, så är det en fast installation?

Detta är luddigt. Är det ingen med färska kunskaper som kan reda ut detta(*)? Jag har själv behörighet av det nåt obskyra slaget: det ingick i min f.ö. mycket teoretiska examen, men det är länge sedan och jag gissar att det hänt en del sedan dess.

(*)Det närmaste jag hittat är Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet m.m, 1996:2 och där verkar det snarare vara så att det som definierar fast installation är om det finns ett anslutningsdon till det fasta nätet, eller inte.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-25 13:58

Det enda som man kan veta är att elektriker för det mesta sätter fasen (p) på rätt ställe och jorden på rätt ställe. Huruvida den hamnar till vänster eller höger i eluttaget beror på om, som nämts, hur den sedan skruvas upp på väggen. Nollan är "alltid" blå, fasfärgerna kan variera.

Det är helt okej att som lekman skruva loss och vrida alla uttag så att de pekar åt rätt håll. Det är helt okej att reparera befintlig utrustning, vare sig den är jordad eller ojordad. Det som krävs är att man anser sig ha "nödvändig kännedom".

Vad det praktiskt betyder är att om du vet vad du gör och gör det rätt så är det okej. Om en framtida brandorsak kan härföras till att det i ett visst uttag varit felkopplat kan det däremot bli problem om man kan påvisa att det är du som utfört arbetet. Då har du saknat nödvändig kännedom och skulle anlitat en aukoriserad elektriker.

Återgå till Teknikforum