Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Följdfråga: är alla jordade väguttag i en lägenhet/kontor orieterade på samma sätt i olika rum?
Svante skrev:dimitri skrev:Följdfråga: är alla jordade väguttag i en lägenhet/kontor orieterade på samma sätt i olika rum?
Nej. Det är nog 50-50 skulle jag tro, man kan vända uttagen hur som helst när man monterar dem. Är man noggrann, så kan man lossa på alla uttag hemma och vända dem lika. Om man är behörig elinstallatör, förstås.
d_anders skrev:Man behöver inte vara behörig för att byta/laga ett redan uppsatt eluttag (<= 16 A), däremot behöver man vara behörig för att få sätta upp ett nytt. Man måste dock alltid vara säker på vad man håller på med.
Svante skrev:d_anders skrev:Man behöver inte vara behörig för att byta/laga ett redan uppsatt eluttag (<= 16 A), däremot behöver man vara behörig för att få sätta upp ett nytt. Man måste dock alltid vara säker på vad man håller på med.
Är det så? Jag trodde att man inte fick ge sig på en fast installation.
Svante skrev: Jag trodde att man inte fick ge sig på en fast installation.
Nefilim skrev:
Men, som ovan skrivits, har du en behörig elektriker som avsynar och godkänner ditt arbete så är det ok.
Nefilim skrev:De flesta olyckor i samband med starkströms installationer som är amatörmässigt utförda handlar just om att okunskapen finns i var man ansluter jordledaren, gul/grön.
Men även amatörmässigt utförda installationer kan vara gjorda av en behörig...(min erfarenhet säger att det är lika många felaktiga installationer som är gjord av behöriga som för icke behöriga)
Min undran är om jag som obehörig gör en korrekt istalltion, är det olagligt?(hur nu det ska bevisats att det är jag som gjort installationen) Och en behörig som gjort en felaktig installtion, kan han/hon verkligen få kallas behörig?
Nefilim skrev:Det du inte får göra som amatör är jordade installationer. Om man ska hårddra detta, får du som amatör icke ens slöjda ihop en egen jordad nätkabel!![]()
Men, som ovan skrivits, har du en behörig elektriker som avsynar och godkänner ditt arbete så är det ok.
Jag är rätt säker på att man får göra vad man vill i temporära installationer.
silvervarg skrev:Säg att ett elfel gör att huset brinner upp. I resterna hittas orsaken att branden startade. Om installationen då kan härröras till att den gjorts av någon utan elektrikerbehörighet så kommer du få otroligt svårt att få försäkringsbolaget att ersätta huset.
Om det är gjort av en behörig elektriker oavsett om denna har gjort fel så är försäkringen knappast några större problem.
silvervarg skrev:Att skruva ihop sin egen förlängningssladd är helt okej. Om man sedan spikar upp denna kabel på väggen så blir det en fast installation och är då inte okej, men elarbetet var exakt detsamma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster