Hjälp mig med att fixa akustiken i min källare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lowlife

Hjälp mig med att fixa akustiken i min källare

Inläggav Lowlife » 2006-09-11 05:13

Hej kära faktiskt medlemmar

Jag studerar i staterna och min kompisar hyr ett hus med en mycket stor källare. Lite bakgrundsinformation om rummet:
-Cirka 90 kvadrat meter
-Betong golv
-Trätak med rör som syns (möjligt att infoga dämp skivor mellan reglarna)
-Väggarna är av betong
-Lite av källaren är ovan jord med tillhörande skottgluggar till fönster
-Rummet är mycket avlångt typ dubbla längden i förhållande till bredden

Rummet kommer att användas till replokal och festvåning. För att vara schyssta mot grannarna så måste ljudnivån utanför ner, samtidigt vill jag dämpa lite reflexer. Väggarna kan fyllas med vilket material som helst. För att hålla ner budgeten så tänkte jag använda isolering som ljuddämpning och använda det längst väggarna (typ gullfiber). Sen utanpå det placera äggkartonger eller skummgummi utformat äggkartonger.
Efter att ha läst mycket på forumet verkar det inte som att det finns några riktiga tumregler för akustik, men jag skulle varmt uppskatta om ni kom med lite förslag.

Jag pratade med en arkitekt idag och han sa att det skulle räcka om man hängde täcken längst väggen som har en lite luftspalt bakom. Han tycket också att vi skulle smälla upp aukustikskivor i taket som absorberar ljud (med små hål i). Vad tycker ni?
Bilder kan ordnas av rummet om det skulle hjälpa.

Tack för all hjälp.

/LL

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Hjälp mig med att fixa akustiken i min källare

Inläggav n3mmr » 2006-09-11 15:40

Lowlife skrev:Hej kära faktiskt medlemmar

Jag studerar i staterna och min kompisar hyr ett hus med en mycket stor källare. Lite bakgrundsinformation om rummet:
-Cirka 90 kvadrat meter
-Betong golv
-Trätak med rör som syns (möjligt att infoga dämp skivor mellan reglarna)
-Väggarna är av betong
-Lite av källaren är ovan jord med tillhörande skottgluggar till fönster
-Rummet är mycket avlångt typ dubbla längden i förhållande till bredden

Rummet kommer att användas till replokal och festvåning. För att vara schyssta mot grannarna så måste ljudnivån utanför ner, samtidigt vill jag dämpa lite reflexer. Väggarna kan fyllas med vilket material som helst. För att hålla ner budgeten så tänkte jag använda isolering som ljuddämpning och använda det längst väggarna (typ gullfiber). Sen utanpå det placera äggkartonger eller skummgummi utformat äggkartonger.
Efter att ha läst mycket på forumet verkar det inte som att det finns några riktiga tumregler för akustik, men jag skulle varmt uppskatta om ni kom med lite förslag.

Jag pratade med en arkitekt idag och han sa att det skulle räcka om man hängde täcken längst väggen som har en lite luftspalt bakom. Han tycket också att vi skulle smälla upp aukustikskivor i taket som absorberar ljud (med små hål i). Vad tycker ni?
Bilder kan ordnas av rummet om det skulle hjälpa.

Tack för all hjälp.

/LL

Först av allt: Rummet bör vara ca 6.8 m brett? Det är brett nog för att man ska kunna lyssna på tvären.
Gör så.

Dämpa golvet! Mattor mattor mattor.

Dämpa bakom högtalarna där framme.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-11 16:01

Lowlife: Rummet kommer att användas till replokal och festvåning.

n3mmr:
...
Det är brett nog för att man ska kunna lyssna på tvären.
...
Dämpa golvet! Mattor mattor mattor.

Nää, i en lokal som kan användas för fest vill man nog varken lyssna på tvären eller ha massor med mattor på golvet.

Dämpa på stor yta, dvs gärna hela väggarna och taket.
Dämpa gärna extra bakom högtalarna.
Titta lite extra på var ljudet kommer att läcka ut och störa omgivningen. T.ex. kan det gälla fönstren och se vad som går att göra där. Enkla saker som vettiga tätningslister i fönstren kan ge klart märkbar effekt utanför.
Äggkartonger gör ganska liten nytta, så jag skulle strunta i dem.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-11 17:11

Varning för fladdereko om ni börjar lattja med att dämpa utan att göra en analys av rummet först.
NN

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2006-09-11 17:40

Tack n3mmr, Silvervarg och NNord för hjälpen.

Mycket riktigt så tror jag inte att det kommer att bli så många mattor, vi har en heltäckningsmatta under platsen som bandet kommer hålla till och där högtalarna står. När ni nämner dämpa bakom högtalarna funkar det då med isoleringsmaterial eller måste det vara något speciellt för rumsakustik?
Jag har nog det mesta som krävs för att göra en mycket spartan mätning av rummet, vilket program rekommendera ni för en nybörjare på området?

Tack!
/LL

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-11 18:20

Glöm inte att ställa in 400 statister när ni kollar dämpningen i rummet. Dom dämpar i sig självt mer än man tror. Kanske inte behövs så mycket mer .... ? Jag menar, är det partaj så är det väl antagligen folk där? Ingen mening då att mäta på ett tomt rum om det inte skall användas tomt.

Du kanske kan mäta lite med TimDec ?
Senast redigerad av phon 2006-09-12 09:27, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-09-11 20:58

Ljudsiolering:
Dämpmaterial inne i rummet dämpar inte ljudet ut för fem öre. Fönster och enkla ventilationsgluggar släpper ut ljudet nästan odämpat. Skruva för tunga skivor eller på annat sätt tungt och lufttätt täcka för fönstren på in eller utsida gör stor skillnad.

Ljudet inne. Prova följande ta ut all textil från badrummet och klappa i händerna: fruktansvärt fluttereko. Lägg ett badlakan på glovet och häng ett badlakan två väggar vinkerätt mot varandra. Prova klappa igen: stor skillnad! Man behöver inte dämpa alla ytor eller hela ytan. Köp lite rockwoolskivor och flytta runt dem och lyssna

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-13 09:43

För att inte störa grannarna (som jag förmodar bor ovanför källarlokalen)
så lär ni ju se till att vibrationer i väggar och tak dämpas...

...Ljudvågorna rör sig ju mycket snabbare i exempelvis betongväggarna
än de gör i luften...

Fråga Johan Lindroos som har jobbat med akustikbekämpning :)
Han kan ju de här sakerna på alla sina fingrar.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-13 10:21

DrBoar skrev:Ljudsiolering:
Dämpmaterial inne i rummet dämpar inte ljudet ut för fem öre. Fönster och enkla ventilationsgluggar släpper ut ljudet nästan odämpat. Skruva för tunga skivor eller på annat sätt tungt och lufttätt täcka för fönstren på in eller utsida gör stor skillnad.

Ljudet inne. Prova följande ta ut all textil från badrummet och klappa i händerna: fruktansvärt fluttereko. Lägg ett badlakan på glovet och häng ett badlakan två väggar vinkerätt mot varandra. Prova klappa igen: stor skillnad! Man behöver inte dämpa alla ytor eller hela ytan. Köp lite rockwoolskivor och flytta runt dem och lyssna

Moment 22 ???

"Dämpmaterial inne i rummet dämpar inte ljudet ut för fem öre. "
vs
"Köp lite rockwoolskivor och flytta runt dem och lyssna"

I första läget tillför det inget, men sedan föreslår du exakt det ? Hur skall du ha det igentligen ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-13 10:23

Bamsefar skrev:
DrBoar skrev:Ljudsiolering:

Moment 22 ???

"Dämpmaterial inne i rummet dämpar inte ljudet ut för fem öre. "
vs
"Köp lite rockwoolskivor och flytta runt dem och lyssna"

I första läget tillför det inget, men sedan föreslår du exakt det ? Hur skall du ha det igentligen ???

Jag tycker det verkar solklart! 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-13 11:22

Vad är det som är oklart? Det anges två olika problem. Lösningar till de olika problemen är också angivna.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-13 12:12

Ordet ut är problemet. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-13 12:28

Det är inte solklart eftersom om man dämpar t.ex. en basresonans inne i rummet så fortplantar sig inte ljudet ut från rummet på samma sätt som innan man dämpar ;)

Därav felet.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-13 12:57

Absorbenter inuti rummet kan dämpa nivån max 6 dB (avstämda basfällor, vilket det inte talas om här kan naturligtvis dämpa ett litet register mer), vilket ger motsvarande vinst utåt, så att säga, men det är från helt odämpat till helt (över) dämpat rum, vilket betyder att i praktiken kommer tillförsel av extraabsorbenterna inuti rummet att dämpa max ca 3 dB, och således betyda hundrafalt mer för efterklangsbekämpning och ljuduppfattningsförmåga än för ljuddämpning.
På en vägg däremot kan man ju öka ljudgenomgångsdämpningen med tjogtals av dB, det blir då tätheten och fönster och ventilationskanaler som blir begränsningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-13 13:07

paa - vad är det du inte förstår ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-13 16:06

Bamsefar skrev:paa - vad är det du inte förstår ?

Varför du bråkar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-13 16:14

n3mmr skrev:
Bamsefar skrev:paa - vad är det du inte förstår ?

Varför du bråkar.

Okej, nu ger jag fan upp.

Lycka till alla !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2006-09-25 21:01

Tack för hjälpen, här är hur det gick:

Att bomma igen fönstrena gjorde underverk med ljudnivån utomhus, men det fick lite negativa konsekvenser i helgen. När man fyller ett rum med 200 partysugna personer så blir det mycket varmt och pga av detta så behövde man gå ut och kyla av sig. Detta ledde till att 200 personer var utanför och roade sig vilket hans som äger huset inte gillade, så han ringde polisen. Staterna är ganska hårda med under 21 alkohol konsumption, så en hel buss blev inkallad. Det var en ganska roande syn att se ett 50tal fulla personer springa som råttor iväg från huset in i skogen...

Så nu funderar vi på att installera en AC och till nästa gång ha en lista med bjudna, för att hålla ner antalet gäster.

/en nöjd LL

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-26 09:15

Kul att höra att ljudisoleringen fungerade så bra.
Hm, AC kan möjligen fungera, men har sina begränsningar.
Varje människa genererar ca 100W (eventuellt mer vid fysisk aktivitet som dans). Med 200 personer så blir det 20.000W värme, och det blir en riktigt rejäl AC anläggning... Vilket troligen kräver rejält med ny eldragning för att inte smälla alla proppar på nolltid.

Dessutom så blir du bara av med värmen. 200 personer suger i sig ganska mycket syre, så kvavt som attan blir det nog om man bara kyler bort värmen.
Om luften utomhus inte är allt för varm så skulle jag fundera på möjligheter att blåsa cirkulera massor med mer luft genom lokalen. Det skulle då lösa både värme, syre och inte dra speciellt mycket el.
Insug och utblås av luften bör vara svängda för att luftströmmar svänger ganska lätt medans ljudvågor inte svänger lätt.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-09-26 11:42

silvervarg skrev:Insug och utblås av luften bör vara svängda för att luftströmmar svänger ganska lätt medans ljudvågor inte svänger lätt.

Finns ljuddämpare för ventilation som man kan sätta i svängar:
http://www.lindab.com/Sweden/products/i ... lencer.asp

Raka fungerar dom också, men i svängar blir det mest effektivt.

Återgå till Teknikforum