Har någon mätt på en klockradio?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Har någon mätt på en klockradio?

Inläggav PerStromgren » 2006-09-28 14:32

Jag har ofta undrat hur en riktig usel apparat mäter när det gäller dess högtalare. Har ni någonsin sett en tonkurva eller distorionskurva på en klockradio eller enkel bordsradio någon gång? Eller kanske en tusenkronors budgetstereo med plasthögtalare?

Och hur stor är egentligen xmax för en 2.5-tummare med gulflammigt plåtchassi för 35:-? 8O

Det vore kul att kunna relatera till när man jämför med "riktig" hifiutrustning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-28 15:52

Du skrev HiFi-utrustning och tänker så där lite grann att HiFi-normen är väl lite gammal och ganska generös idag. Alltså kraven är egentligen så låga att nästan vad som helst kan komma över den ribban.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-28 15:58

soundbrigade skrev:Du skrev HiFi-utrustning och tänker så där lite grann att HiFi-normen är väl lite gammal och ganska generös idag. Alltså kraven är egentligen så låga att nästan vad som helst kan komma över den ribban.

Nja, jag tror att den typiska klockradion får svårt att uppfylla även den gamla DIN-normen, om det är den du tänker på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-28 16:07

Jag tror inte heller det ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-28 19:15

soundbrigade skrev:Du skrev HiFi-utrustning och tänker så där lite grann att HiFi-normen är väl lite gammal och ganska generös idag. Alltså kraven är egentligen så låga att nästan vad som helst kan komma över den ribban.

När det gällde högtalare var den väl inte så "snäll"? Hur många småhögtalare klarar egentligen DIN-normen i basändan av frekvenskurvan. Var det inte -8 dB vi 50 Hz som skulle krävas?

Återgå till Teknikforum