Bi-ampning av högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Bi-ampning av högtalare

Inläggav Nagrania » 2004-02-04 17:15

Det är så här att jag har ett par Audio Pro Avantek Six. Högtalarna är av s.k. 2,5 vägs typ. Jag har ett par överblivna elektroniskafilter och ett stereoslutsteg som också är ledigt. Jag har en fundring på att disponera fyra av slutstegen i min AV-förstärkare till frontarna. Problemet är hur delar man elektroniskt en 2,5 vägs högtalare. AP skriver själva att det inbyggda filtret delar vid 4,5 KHz. Det kanske är så att den ena av de två bashögtalarna delas akustiskt och i så fall skulle jag kunna della elektroniskt vid 4,5 KHz. Sedan kan man ju eventuellt prova någon annan frekvens. Är det någon som har någon erfarenhet av detta.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-06 17:18

Problemet är att få motsvarande akustisk respons från elementen som högtalarnas passiva filter+elementen i högtalarna åstadkommer.

Det går inte att använda vilket elektroniskt filter som helst utan det måste kunna ställas in för att korrigera frekvensresponsavvikelser från elementen.

Den undre basen har en egen filtergren som delar lite lägre i frekvens och flackare.

Jag tror inte du har något att vinna på att byta ut det passiva filtret mot ett elektroniskt om du inte vet precis vad det är du ger dig in på. Det är mycket krångligare än det verkar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-06 23:04

Nja, krånglig är det väl inte att koppla in det eller att skaffa det.
Krånglet börjar när man skall mäta in det.
Men om/när man får det rätt så blir det en attack i ljudet som får vanliga högtalare att låta "långsamma" och dynamiskt begränsade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-07 00:27

Varför då?

Det borde väl bero på konstruktionsmissar isf?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-07 02:01

Nja, krånglig är det väl inte att koppla in det eller att skaffa det. Krånglet börjar när man skall mäta in det.
Det man behöver kanske inte ens finns att införskaffa. Man kanske måste designa/bygga ett elektroniskt filter själv och till det behöver man kunna mäta högtalarna innan/efter. Tycker man på många sätt har en enklare utgångspunkt om man skulle göra ett par aktiva högtalare från grunden istället...

Men om/när man får det rätt så blir det en attack i ljudet som får vanliga högtalare att låta "långsamma" och dynamiskt begränsade.
:roll:

Återgå till Teknikforum