Moderator: Redaktörer
PerA skrev:Allmänt intresserad av hur många ekofria rum det finns i sverige, univerisitetet i sthlm och luleå har sen lär det väl finnas i göteborg också, SP i sthlm har eget, i linköping finns det ett, någon som vet något mer? Enbart standardiserade proffs rum med nätgolv för helt frifält.
Sen skulle jag gärna vilja veta om högtalartillverkarna i sverige använder sig av dessa rum vid utvärderingar och liknande?
Svante skrev:Jag gissar att man oftare går ut på bakgården än bökar ett dyrt ekofritt rum, för bakgården är ju (kanske) ekofri även vid låga frekvenser.
Menar du eko, eller bara ett skärmat rum? Skärmrum slängde vi några stycken, tunga saker. Konstiga fönster a la bikaka, massor av genomföringsfilter, och varma att jobba i.soundbrigade skrev:Hur är det med såna där rum där man inte har något elektromagnetiskt eko?
soundbrigade skrev:Hur är det med såna där rum där man inte har något elektromagnetiskt eko? Alltså rum som används för att mäta RF-spektrum från allehanda apparater.

Svante skrev:Efter vad jag förstår så funkar de efter samma princip med kilar på väggen för att absorbera strålningen. Absorptionsmaterialet är rimligen något annat än stenull och kilarna kortare, men principen densamma.
Svante skrev:Ja, jo Wallenberglabbet på KTH har ju flera mätrum, varav minst ett är ekofritt...
Svante skrev:Ekofria rum är ju inte ekofria under 100 Hz...
PerA skrev:Utöver att mäta högtalare och bestämma produkters ljudeffekt, vad kan man egentligen mer ha dessa rum till.
rikkitikkitavi skrev:har man bra täckning på mobilen i sådana EMC rum?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster