Hur isolera ljud till & från grannar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Hur isolera ljud till & från grannar?

Inläggav RMA » 2006-09-25 22:03

Hej.
Är ny här på forumet. Har lite funderingar på hur man bäst
isolerar ljud till & från grannar. Det bästa är ju ett rum i rummet
utan mekanisk kontakt mellan,men det är ju inte så lätt att realisera.
Har någon några bra tips på enklare men någorlunda effektiva metoder?
Måste erkänna att det inte är så kul alla gånger när grannar spelar,
särskilt sena nätter,så isolera inkommande ljud är ju inte så dumt.
Hur pass effektiv är en gips skiva med 1 lager mineralull bakom egentligen?
Hur monterar man den "flytande".
Tacksam för lite tips & funderingar runt detta.
mvh Raimo.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-25 22:04

Mitt problem är helt enkelt andra sidan av samma mynt.

Hur undviker jag att störa mina grannar?

/ B

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2006-09-25 22:31

Helt rätt.det är ju förstås poängen,ville bara belysa problemet åt båda håll så att säga.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-26 09:06

Bästa lösningen är att bosätta sig på landet med mycket långt till grannarna.
Annars är ett bra tips att isolera extra så nära ljudkällan som möjligt. Tanken är att då ljudet inte har spridit sig så mycket så är det mycket mindre yta att isolera, dvs mycket mindre arbete m.m.

Hur pass effektiv är en gips skiva med 1 lager mineralull bakom egentligen?

Riktigt effektiv. Prova att lyssna på ett ljud direkt och från andra sidan det du funderar på att isolera med så hör du snabbt skillnaden. Snabbt märker du dock vikten av att tänka på alla vägar ljudet kan ta.
Det är också stor skillnad på att dämpa ljud på kHz nivå och låga basljud.
Basljud är mycket svårare att dämpa bort.

Jag föreslår dock att du även funderar i andra banor. God grannsämja är bl.a. att förstå och tolerera varandra samt att respektera vad som är problem för grannarna.
T.ex. kan man enas om att normalt inte spela hög musik efter ett visst klocklag och om man (t.ex. vid fest) vill spela senare så säger man till i god tid inna (gärna en vecka).
En annan överenskommelse som har fungerat fint för mig är att vi inte klagar på grannen oljud så klagar inte de på våra oljud.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-26 09:26

Problemet med ljudisolering är att den svagaste länken är så viktig och lätt att missa. Om ljudet lättast går via ventilationskanaler, eller genom golvbjälklag eller vad som helst, och väggen egentligen är det som från början är bäst isolerat så hjälper det typ max en dB eller två att åtgärda väggen ytterligare. Man måste hitta dom svaga punkterna först och åtgärda i rätt ordning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-26 09:48

I vårt hus har vi en tyst(!) överenskommelse ungefär i silvervargs riktning. Vi bullrar normalt inte efter sådär 22.30 på kvällen. Ingen klagar om någon skulle göra det någon enstaka gång.

Och då och då blir det såna tillfällen. Ovanpå oss har dom en religion som gör att de har rätt stora familjefester med sång och golvstamp, låter det som, då och då. Och grannen bredvid bjuder hem unga herrar på nattlig fest då och då (ja han är sån) och de sjunger snapsvisor väldigt högt. Och grannen under har en hembioanläggning där filmen ibland slutar lite sent, ofta med en kataklysmal upplösning ljudmässigt. Å andra sidan kan vi också bullra en hel del ibland. Så det jämnar ut sig, vill jag påstå. Det hör till normal grannetolerans att acceptera lite oljud ibland. Det är faktiskt ingen som under de tio år vi har bott i huset någonsin har klagat på någons oljud vad jag vet. Bara på bullrande fläktar på gården.

Däremot skulle jag bli galen av att natt efter natt tvingas höra basstark musik på hög nivå, som vänner råkat ut för.

De jobbigaste ljuden är också de svåraste att isolera bort. Stomljud, dvs basljud om det handlar om musik, är nästan omöjliga om man inte bygger ett helt rum som står på fjädrar eller något ditåt. Ljud i röstfrekvenser är lättare, de kan isoleras bort med extraväggar med isolering. Stegljud försvinner om man har s k "flytande" golv.

I vårt hus har ljudisoleringen under senare år snarare försämrats än förbättrats. De flesta har rivit bort tidigare inlagda golvisoleringar och extraväggar från 50-och 60-talen för att få fram de vackra originalgolven och väggarna. Ett medvetet val. Huset är mycket lyhört, man kan nästan höra vad grannarna säger ( ialla fall när de höjer rösten, och det är ju intressant ibland) men ändå föredrar de flesta att kunna uppleva husets ursprungsarkitektur.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-09-26 10:17

Jag brukade (medans vi bodde i lägenhet) bjuda in grannarna om jag skulle spela musik högt.

Kunde vi dessutom få höra en hel del ny kul musik!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-26 10:20

En equalizer skulle väl i princip kunna användas för att dämpa vissa speciellt störande frekvenser? (basljud osv) Så kan man spela lite högre på bekostnad av basbotten s.a.s.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2006-09-26 15:18

tackar för tipsen.
är väl medveten om det där med att ljudet smiter ut lite här & där, just därför är man lite skeptisk till att börja bygga en massa innerväggar som kräver mycket arbete & pengar, elda för kråkorna så att säga.
På tal om att prata med grannar så är det precis det jag har! Träffade en äldre dam från bostadsrätts styrelsen som frågade om jag störts av musik spelande. Svarade lite diplomatiskt att det var inte så farligt. Det visade sig att det varit klagomål mellan grannarna (som tur var inte jag inblandad.) .Jag menade på att lite får man ju ta bara det inte spelas på nätterna. Men hon var hårdför & tyckte att spela för hela grannskapet fanns det ingen anledning till. 2 varningar & sen blev det hårda tag menade hon på. Jag som just beställt i28 & infra x6 moduler.aj,aj. Visste hon det skulle hon väl gått genom taket. Råkade ut för klagomål på 90 talet när jag hade respons grand,på den tiden spelade jag friskt & fick aldrig några klagomål,tills det flyttade in nya grannar. Den gången tröttnade jag & sålde rubbet. Tog upp mitt gamla carlsson intresse som hållt sen dess. Är gammal carlsson entusiast ,så inget fel på det,men ibland saknar man storslagenheten som stora högtalare & förstärkare ger. Kör för tillfället på ett par oa5 i väntan på i28 & tycker dom låter fantastiskt bra,lite nasalt ibland men otroligt för att vara 35 år gammalt.
mvh Raimo.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-29 17:15

phloam: En equalizer skulle väl i princip kunna användas för att dämpa vissa speciellt störande frekvenser? (basljud osv) Så kan man spela lite högre på bekostnad av basbotten s.a.s.

Visst fungerar detta bra. Oftast finns denna funktion inbyggd i hemmabioförstärkare och heter då ofta något i stil med night-mode.

Men hon var hårdför & tyckte att spela för hela grannskapet fanns det ingen anledning till. 2 varningar & sen blev det hårda tag menade hon på.

Mja, det får ju finnas lite gränser, men det låter som att hon anser att gränserna ligger ganska lågt.
Nu är det förståss inte något som skall bedömmas helt godtyckligt. Om klagomål uppkommer så får man (dvs hyresvärden eller bostadsrättsföreningen) helt enkelt mäta bullernivåerna.

Riktvärden vid mätning

Riktvärden vid bedömning av buller inom fastigheter tillämpas (Socialstyrelsens Allmänna råd, SOSFS 1996:7), se tabell nedan.

LJUDTYP LJUDNIVÅ dB
Maximalt LAFmax = 35-45
Ekvivalent LAeqT = 30

Det lägre riktvärdet för maximalt buller 35 dBA avser ofta återkommande bullerstörningar. Det högre riktvärdet 45 dBA avser bullerstörningar som förekommer några få gånger under en natt. Riktvärdet för den ekvivalenta ljudnivån, 30 dBA, gäller kontinuerliga störningar. Socialstyrelsens Allmänna råd innehåller också riktvärden för lågfrekvent buller.

Buller från fläktar, kylanläggningar och liknande som placerats utomhus bedöms enligt Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller (SNV Råd och riktlinjer 1978:5), se tabell nedan.

EKVIVALENT LJUDNIVÅ (dBA) HÖGSTA LJUDNIVÅ ( dBA)
Dag 07-18 (50) Kväll 18-22 och sön-/helgdag 07-18 (45)
Natt 22-07 (40) Momentana ljud natt 22-07 (55)

Mätningen sker utomhus t ex vid klagandens fasad eller tomtgräns.

I detta fall så antar jag att det är rimligt sena ljud som diskuteras. Riktvärdet är då att momentant högsta ljudnivå mellan klockan 22 och 07 är 55dBA som anses vara acceptabelt.

Om man överstiger detta så skall man förståss inte bara tänka på att minska ljudet vid källan, även ljudisolering kan förståss vara rimligt. När det gäller hyresrätter eller bostadsrätter så behöver ansvaret för ljudisolering förståss inte vara ditt ansvar.
Oftast är du inte ansvarig för de delar av väggar som är ytterväggar eller väggar/golv/tak gränsande till andra lägenheter. Om dessa är dåligt ljudisolerande så är det troligen inte ditt ansvar. Risken är dock att du kan bli tvingad att hälla nere ljudnivån tills problemet har hunnit åtgärdas.
Viktigt att täna på är förståss hänsyn till andra och deras åsikter. Det är rimligen inte vidare bra att bli osams inom en fastighet. I så fall är kanske kompromisser bättre, som t.ex. att använda hörlurar om man vill dra på filmljudet rejält mitt i natten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-29 18:54

Om det skulle bli problem så är ett hett tips att noga dokumentera (kan räcka med att skriva ner när/var/hur/tid osv på papper) vad som skett så att man har underlag att bemöta ev. motparter.

Night mode, bra tänkt, visste inte att det fanns! :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-09-29 20:03

Det är alltid oerhört svårt att "bygga bort" lågfrekvent buller, dvs basljudet. (Har ritat och byggt en hel del hyreslägenheter...) Det blir lättare ju högre frekvensen är. Sen beror det på vilken typ av buller det handlar om; om det är rent ljudbuller genom väggar/golv/tak eller om det leds genom byggnadens konstruktion. Ljudbuller kan man till en viss del dämpa bort med just en extravägg/tak med mineralull och dubbla lager gips. Golvet är svårare då man måste bygga det "svävande" så att ljudet inte leds rak igenom konstruktionen. Enda egentliga sättet är att göra som man bygger ljudstudios - man bygger ett svävande rum i rummet med dubbla dörrar, inga fasta kopplingar mellan yttre och inre rum och massor av mineralull mellan rummen... (allt väldigt förenklat förklarat) :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-30 18:32

Se framför allt till att ställa alla högtalarna på mjuka fötter så du inte får koppling till golvet.

I nästa steg skulle jag bygga en fristående vägg mot grannen med plåtregel uppe & nere 45mm ut fråm vägg med istucken 2"2 och 45mm liggande isolering mot väggen först sedan stående mellan reglarna = 90mm ihop.

Det finns plåtregel som har filt under sig så att det blir tätt + att det dämpar lite mot genomslag till golv/tak.

Om du sedan lägger en tjock heltäckmatta så hjälper detta betydligt också.

My two cents...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-01 12:21

Vill bara ansluta mig till vad manger och Screen redan påpekat, nämligen att luftljud som bärs vidare av husets stomme endast kan dämpas om man ser till att minska överföringen från rummet till stommen. Det betyder att innerväggarna måste vara fristående. Det dugar alltså inte att regla upp mot befinligt vägg, isolera och slänga på gips. En viss reduktion blir det väl men för att vara riktigt effektivt måste man bryta kopplingen mellan innervägg och stomme. För att tillgodoräkna sig så mycket som möjligt av den teoretiska ljudreduktionen så måste konstruktionen vara lufttät. Det innebär att man tätar med fogmassa eller fogband mot golv och tak samt ser till att eventuella genomföringar är täta. Annars kan man undergräva effektiviteten hos en annars ambitiös konstruktion, dvs pengar i sjön. Skall man gå på mer omfattande ombyggnader så tror jag att en kontakt med någon som har teoretisk och empirisk kunskap kan vara en god investering. Akustik verkar visserligen vara en exakt vetenskap men mängden okända variabler i varje givet fall torde vara legio.

Högst 2 cent.

/D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-03 15:29

Boken: "Buller och Bullerbekämpning" från arbetsmiljöverket finns gratis som PDF här:
http://www.av.se/webbshop/pdfroot/H003.pdf
Den innehåller grundkurs om akustik och massor om bullerbekämpning. Ganska bra och lättläst bok.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 15:41

För de som använder sökfunktionen kan glädjas över att hitta denna tråd bl a:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=ljud

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-10-03 17:23

Börja med att helt enkelt ta reda på om det mesta du hör kommer från
luftljud eller stomljud och hur stor andel bas kontra mellanregister det är. Lättare än man tror, särskilt om de andra har högtalarna mot din vägg, om du någorlunda tydligt hör var på väggen ljudet kommer ifrån är det troligtvis luftburet, är det svårt att höra någon riktning överhuvudtaget så är det stomljud inblandat. dvs betydligt svårare att göra något åt.

Det förvånar mig att så många flyttar istället för att ljudisolera, så svårt är det faktiskt inte att göra klara förbättringar, särskilt om det är riktigt dåligt i början. De första decibelen är billigast.

Återgå till Teknikforum