Mätningar, resultatet, vad eftersträvar man?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

Mätningar, resultatet, vad eftersträvar man?

Inläggav RichardJ » 2006-10-04 09:12

För en alldeles ny och helt ovetande mätningsintresserad; Hur bör en frekvenskurva se ut? Finns det någon grund- eller tumregel för hur den bör förändras om förhållandena i rummet gör det, och resultatet blir till det bättre? Vad i mätningen är det som visar på ett lyckat akustikarbete när man väl mäter igen? (Även frågan i topic kan tas upp.)

För er är nog frågorna väldigt basic men har någon tid att förklara för mig skulle det uppskattas.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Mätningar, resultatet, vad eftersträvar man?

Inläggav n3mmr » 2006-10-04 12:22

RichardJ skrev:För en alldeles ny och helt ovetande mätningsintresserad; Hur bör en frekvenskurva se ut? Finns det någon grund- eller tumregel för hur den bör förändras om förhållandena i rummet gör det, och resultatet blir till det bättre? Vad i mätningen är det som visar på ett lyckat akustikarbete när man väl mäter igen? (Även frågan i topic kan tas upp.)

För er är nog frågorna väldigt basic men har någon tid att förklara för mig skulle det uppskattas.

Du menar för högtalare i rum? Då är det svårt att svara på.... Beror på var du mäter och vilket rum det är. Men i allmänhet: Rakt. Rakt och åter Rakt. Fast man måste kunna identifiera vilka fel man ser i kurvorna, dvs deras ursprung och hur sent dom kommer för att veta om dom gör nåt eller ej. Så man inte blir ledsen för sånt som inte gör nåt, dvs är en acceptabel del av den akustiska miljön.

I andra fall, dvs huvudsakligen elektronik, är det enkelt: Rakt av bara tusan
från långt under 20Hz till långt över 20 kHz. Hur långt "långt" är beror på. Säg till 200kHz eller så, resp t ill 1 Hz. Om det är -3db-gränserna, så ere nog ganska bra.
Så liten variation i frekvensgången för variationer i andra parametrar, som nivå, lastimpedans, som möjligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Mätningar, resultatet, vad eftersträvar man?

Inläggav Svante » 2006-10-04 13:25

RichardJ skrev:För en alldeles ny och helt ovetande mätningsintresserad; Hur bör en frekvenskurva se ut? Finns det någon grund- eller tumregel för hur den bör förändras om förhållandena i rummet gör det, och resultatet blir till det bättre? Vad i mätningen är det som visar på ett lyckat akustikarbete när man väl mäter igen? (Även frågan i topic kan tas upp.)

Rak, i första approximationen. I andra approximationen kompenserar man tex för rummets egenskaper, vilket inte är alldeles snutet ur näsan. Frågar man Ingvar så finns det flera andra kompensationer som är värda att göra, men först bör man klara den där raka kurvan, typ.

Elektronik bör typiskt vara helrak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 13:26

Rak när man mäter hurdå? :wink:

Rak ska den definitvt inte vara om man mäter i frifält. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-04 13:40

Morello skrev:Rak när man mäter hurdå? :wink:

Rak ska den definitvt inte vara om man mäter i frifält. :)

Jo, jag sa så här...:

Svante skrev:Rak, i första approximationen. I andra approximationen kompenserar man tex för rummets egenskaper, vilket inte är alldeles snutet ur näsan. Frågar man Ingvar så finns det flera andra kompensationer som är värda att göra, men först bör man klara den där raka kurvan, typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-04 14:12

Så man bör alltså eftersträva en rak kurva först och främst? Hur gör man då vidare för att kompensera för rummets "defekter"? Mäter man en kort bit från högtalaren, som jag sett bilder på rätt ofta, får man väl inte någon vidare information om hur det faktiskt låter i rummet/vid lyssningspositionen? Om högtalaren lyckas hålla sig till en rak kurva, tillsammans med elektroniken, men väl ute i rummet ser det ut som Tibet, vad gör man då? Vart börjar man "fixa och trixa"? Möblering? Akustikbearbetning? Placering av högtalaren? Vad är viktigast och vad bör man göra först och vad bör man inte göra över huvud taget?

Försöker personligen reda ut mitt rum där allt mellan 1000Hz och 5000Hz låter rejält mycket mer från höger (kan detta bero på en stor bokhyllemöbel som täcker hela högra väggen måntro?).

EDIT;
Fan nu brände jag riset medans jag skrev. Nåväl. :?

Har en sån där frekvenssvepsskiva som jag lyssnar på hela vägen och därav märker jag att det låter mer mellan vissa frekvenser. Den hoppar dock friskt ibland. 14k->16k och efter 14 hör jag inte ett dugg. Katterna sitter dock med öronen bakåt och blänger argt på mig hela vägen till 20k.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-04 14:35

Katterna sitter dock med öronen bakåt och blänger argt på mig hela vägen till 20k.
:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-04 17:59

Nja, rakt är en utgångspunkt (jag visste ju inte om det gällde elektronik högtalare eller rum från förstainlägget), det finns flera anledningar att man kan vilja avvika från det och det kan finnas ännu fler anledningar att det gör det. Exakt vad som är bra och vad som är dåligt är inte lätt att säga.

Jag tror att den här tråden går bäst om du lägger upp dina kurvor och mätförutsättningarna, då får du säkert massor med roliga tips. Gärna ett foto på rummet också.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-04 19:58

Inte rak utan sluttande åt höger, dvs några mer dB i basen än vid 20kHz. Med bas menas här frekvenser innan rummet förstärker djupaste basen.

Sigurd

Återgå till Teknikforum