RichardJ skrev:För en alldeles ny och helt ovetande mätningsintresserad; Hur bör en frekvenskurva se ut? Finns det någon grund- eller tumregel för hur den bör förändras om förhållandena i rummet gör det, och resultatet blir till det bättre? Vad i mätningen är det som visar på ett lyckat akustikarbete när man väl mäter igen? (Även frågan i topic kan tas upp.)
För er är nog frågorna väldigt basic men har någon tid att förklara för mig skulle det uppskattas.
Du menar för högtalare i rum? Då är det svårt att svara på.... Beror på var du mäter och vilket rum det är. Men i allmänhet: Rakt. Rakt och åter Rakt. Fast man måste kunna identifiera vilka fel man ser i kurvorna, dvs deras ursprung och hur sent dom kommer för att veta om dom gör nåt eller ej. Så man inte blir ledsen för sånt som inte gör nåt, dvs är en acceptabel del av den akustiska miljön.
I andra fall, dvs huvudsakligen elektronik, är det enkelt: Rakt av bara tusan
från långt under 20Hz till långt över 20 kHz. Hur långt "långt" är beror på. Säg till 200kHz eller så, resp t ill 1 Hz. Om det är -3db-gränserna, så ere nog ganska bra.
Så liten variation i frekvensgången för variationer i andra parametrar, som nivå, lastimpedans, som möjligt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.